رئیس کل دادگستری خوزستان تاکید کرد: تعیین تکلیف پرونده های معوق و مسن در دادگاه ها و دادسراهای خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 30 شهریور 1400 | 10:11 ق.ظ
رئیس کل دادگستری خوزستان تاکید کرد: تعیین تکلیف پرونده های معوق و مسن در دادگاه ها و دادسراهای خوزستان رئیس کل دادگستری خوزستان بر ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و معوقه در دادسراها و دادگاه های استان تاکید کرد و گفت: از مسئولان قضایی استان انتظار می رود که نسبت به این امر اهتمام ویژه ای داشته باشند. حجت الاسلام و المسلمین صادق مرادی در بیستمین همایش سراسری دادستان های عمومی و انقلاب، نظامی […]

رئیس کل دادگستری خوزستان بر ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و معوقه در دادسراها و دادگاه های استان تاکید کرد و گفت: از مسئولان قضایی استان انتظار می رود که نسبت به این امر اهتمام ویژه ای داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین صادق مرادی در بیستمین همایش سراسری دادستان های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت که با موضوع بررسی راهکارهای اساسی تحول و تعالی در دادسرا برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به سیاست های قوه قضائیه در راستای بررسی موانع رسیدگی به پرونده‌های معوقه و مسن و همچنین تعیین تکلیف فوری آن‌ها براساس ضرورت رفع اطاله دادرسی، مسئولان قضایی سراسر استان باید نسبت به تسریع در رسیدگی و اتخاذ راهکار لازم و نظارت قانونی اقدام نمایند که برای تحقق این امر نیاز به کار جهادی است.
وی استخراج و رسیدگی به پرونده های مهم و خاص جریانی در کلیه حوزه های قضایی استان را یکی از موضوعات مهم دستگاه قضایی استان برشمرد و گفت: رسیدگی دقیق و سریع به پرونده هایی که دارای خواهان یا شاکی متعدد می باشد و از اهمیت و پیچیدگی خاص برخودار است باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
رئیس دستگاه قضا در استان خوزستان، استفاده از دادرسی الکترونیکی را یکی از راهکارهای بسیار مناسب در جهت ارتقای کیفیت و سرعت بخشی در رسیدگی به پرونده ها دانست و بیان داشت: استفاده حداکثری و به ‌موقع از دادرسی الکترونیکی می تواند روند رسیدگی به پرونده‌ها در شعب دادگاه ها و دادسراها را بهبود بخشد و حجم پرونده‌ها را کاهش دهد و از مراجعات مکرر افراد به دادگاه ها جلوگیری کند.
حجت الاسلام والمسلمین مرادی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بستر دادرسی الکترونیکی در تمامی شعب دادسرا و دادگاه های حوزه های قضایی استان فراهم شده است، لذا احضار و اعزام زندانی و متهم طبق دستورالعمل های ابلاغی قوه قضاییه ممنوع می باشد و اعزام متهم و زندانی در صورت ضرورت و صرفاً با تشخیص و دستور مقام قضایی انجام خواهد شد.
وی استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس را بهترین و قابل قبول ترین راه برای اصلاح برخی از بزهکاران دانست و افزود: اجرای طرح پابند الکترونیکی نقش بسزایی در کاهش جمعیت کیفری دارد و همچنین باعث می‌شود تا زندانی در کنار خانواده دوران محکومیت خود را سپری کرده و خانواده‌‌های آنان از آسیب‌هایی متعدد در امان باشند و این طرح باید با جدیت عملیاتی شود.
رئیس کل دادگستری خوزستان بر نقش مهم و اثر گذار نظارت بر عملکرد مجموعه‌های قضایی تاکید و تصریح کرد: دقت و نظارت در همه سطوح اداری و قضایی نقش مهمی در بهبود عملکرد کارکنان دارد و روسای دادگستری ها و دادستان های عمومی و انقلاب سراسر استان نسبت به نظارت کافی و دقیق بر عملکرد قضات و کارکنان دادگاه ها و دادسراها باید اهتمام ویژه ای داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین مرادی در ادامه مهمترین رسالت نظارت و ارزیابی بر عملکرد قضات را شناسایی شاخص های توانمند همکاران قضایی و رفع اشکالات و ایرادات آنان در نحوه رسیدگی به پرونده ها عنوان کرد و اظهار داشت: هدف از بازدید و بازرسی از دادگاه ها و دادسراها و همچنین ارزیابی عملکرد قضات، بررسی و دست یابی به نقاط قوت و ضعف به منظور تقویت نقاط قوت و برطرف کردن ضعف ها بوده و این اقدام باعث می شود که بسیاری از شعب دادسرا و دادگاه ها ضمن اصلاح و رفع ایرادات موجود، به یک جهش عملکردی در امر ارتقای سلامت و کیفیت خدمت رسانی قضایی به مردم دست پیدا کنند.
وی تاکید کرد: روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر استان در خصوص حسن اجرای بخش نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی قوه قضائیه و مدیریت دادگستری استان، نظارت کافی داشته باشند و تمامی همکاران قضایی موظف هستند طبق این بخش نامه‌ها و دستورالعمل‌ها عمل نمایند.
دادستان مرکز استان خوزستان نیز در این همایش به ارائه آمار عملکرد دادسراهای حوزه های قضایی سراسر خوزستان پرداخت و از دادستان های عمومی و انقلاب سراسر استان خواست که بازدیدهای مستمر و هدفمند از زندان ها را افزایش دهند.
عباس حسینی پویا افزود: بر اساس سند تحول قضایی و در گام دوم انقلاب، کاهش جمعیت کیفری مورد تاکید است و باید قضات با حضور مستمر و هدفمند در زندان ها و با استفاده از ظرفیت تاسیسات قضایی به ویژه مجازات جایگزین حبس، زمینه آزادی محکومان واجد شرایط را فراهم کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار