یک ماه پس از تنش‌های آبی در خوزستان؛ وضعیت روستاها اکنون به چه شکل است؟

تاریخ انتشار: یکشنبه 4 مهر 1400 | 10:24 ق.ظ
یک ماه پس از تنش‌های آبی در خوزستان؛ وضعیت روستاها اکنون به چه شکل است؟ تلف شدن حیوانات از جمله گاومیش‌ها و سوخته شدن پوست این جانداران دل هر انسانی را به درد می‌آورد، آب از سد‌های خوزستان با بالاترین میزان رهاسازی شد و قاسم سلیمانی دشتکی استاندار سابق خوزستان وعده داد تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۰۲ روستا دارای آب شرب پایدار شده و مشکلات بی آبی در […]

تلف شدن حیوانات از جمله گاومیش‌ها و سوخته شدن پوست این جانداران دل هر انسانی را به درد می‌آورد، آب از سد‌های خوزستان با بالاترین میزان رهاسازی شد و قاسم سلیمانی دشتکی استاندار سابق خوزستان وعده داد تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۰۲ روستا دارای آب شرب پایدار شده و مشکلات بی آبی در این مناطق برطرف گردد.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص میزان آبرسانی به روستا‌های خوزستان با محمدرضا کرمی نژاد مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان تماس گرفتیم او در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ۲۳۱ روستا از ۷۰۲ روستا در استان خوزستان از تنش آبی خارج شدند، گفت: جمعیت این روستا‌ها بالغ بر ۸۲ هزار نفر است که در بین مناطق دارای بیشترین تنش رخ داده است.

او افزود: ۴۷۱ روستای دیگر نیز از تنش آبی خارج شدند، اما سعی داریم با انجام اقدامات اصلاحی کلی و جدی وضعیت آبرسانی در این مناطق را نیز پایدار کنیم.

آبرسانی به برخی روستاها

تنش‌های آبی مجددا بازگشته است

شهرستان دشت آزادگان با مرکزیت سوسنگرد یکی از این مناطق بود که با بیشترین اعتراضات مردمی مواجه شد. اما بخشدار مرکزی سوسنگرد پیشتر در گفتگو با خبرنگار ما گفته بود که اعتراضات در ۲ روز ابتدایی یعنی اواخر تیرماه به صورت مسالمت آمیز و در اعتراض به بی آبی رخ داد، اما بعد‌تر از سوی گروه کوچکی به انحراف کشیده شد.

عبدالحسین خوشنام بخشدار مرکزی شهرستان دشت آزادگان حالا در تازه‌ترین گفتگو با خبرنگار ما گفته است که «تنش‌های آبی مجددا بازگشته»، اما همچنان نیز در حال تلاش هستیم تا روستا‌های مختلف آب دار شوند.

او گفت: آب رودخانه کرخه نیز بهتر شده و حتی کشاورزان شلتوک کشت کرده اند.

شایان ذکر است که وضعیت در سد کرخه نیز مطلوب نیست و به گفته محمدرضا یزدانی مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه بیشتر از ۷۵ درصد مخزن این آب بند تهی است و طی دوران خشکسالی آب به صورت گسترده از آن رها شد، هر چند یزدانی در گفتگو با خبرنگار ما رهاسازی آب از این سد را برنامه ریزی شده توصیف کرد که بدون هیچ گونه فشاری صورت پذیرفت.

اعتراض به انتقال آب

وضعیت آبرسانی به بستان چطور است؟

به منظور بررسی بیشتر مسئله و اطلاع از وضعیت در مناطق پایین دست رودخانه کرخه سعی کردیم با بخشدار این منطقه نیز صحبت کنیم. احمد هاشمی زاده بخشدار مرکزی بستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه وضعیت در این منطقه کمی بهتر شده است، گفت: همچنان نیز در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم هر چه سریعتر تا پیش از اربعین مشکلات را برطرف نماییم.

او در خصوص وضعیت آب موجود در رودخانه کرخه نیز افزود: آب آن خیلی کم است، اما نسبت به گذشته بهتر شده و با توجه به ایجاد حوض‌ها برای آب تنی حیوانات شرایط گاومیش‌ها نیز بهتر شده است، هر چند هوا کم کم خنک می‌شود و تلفاتی در زمینه احشام وجود ندارد.

سد کرخه

پیش بینی تنش آبی در حوضه‌های دز و کارون

در همین حال مدتی پیش در نشست قرارگاه سه گانه آب و فاضلاب، مسکن و محرومیت زدایی خوزستان که ۱۸ شهریور با حضور وزیر کشور و پس از معارفه استاندار جدید خوزستان برگزار شد، با استناد به جلسات شورای مدیریت منابع آب استان گفت: طبق اعلام نظر سازمان آب و برق خوزستان احتمالا بیشترین تنش‌ها را طی فصل پاییز در حوضه‌های دز و کارون خواهیم داشت.

او همچنین تعداد آبگیر‌ها در مسیر کرخه که بیشترین تنش‌های آبی در آن رخ داد را ۲۶ مورد و حوضه کارون و دز را به ترتیب ۵۱ و ۹ آبگیر عنوان کرد و افزود: اگر اتفاقی رخ دهد قطعا در مسیر‌های کرخه نخواهد بود، اما در حوضه‌های دز و کارون احتمالا دچار چالش‌هایی خواهیم شد.

البته این مقام مسئول یادآور شد: در همه حوضه‌ها تمهیداتی اندیشیده و سناریو‌های مختلفی نیز پیش بینی شده است، اگرچه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نداد، اما ما سعی کردیم از تمهیدات ایجاد شده کسب اطلاع کنیم که روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب خوزستان آن را به زمان دیگری موکول کرد و تا لحظه انتشار این گزارش پاسخی از آن‌ها دریافت نشده است.

گاومیش های تشنه

شعار‌های محیط زیستی چاره کار نیستند

ناصر عبیات فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اکنون وضعیت تالاب شادگان خوب نیست و به صورت گسترده خشک است.

او افزود:  آنچه اکنون مشاهده می‌شود خشکی است و شهروندان حقابه تالاب و کشاورزی را خواستار هستند.

عبیات ساخت سد‌های بی رویه در خوزستان را یکی از بزرگترین مشکلات استان دانست و بیان کرد: پس از آن بود که تنش‌های آبی در خوزستان نمایان شد، اما این موضوع راهکار نیز دارد و آن هم کنترل و جلوگیری از ساخت دیگر سد‌ها است، هر چند هر دولتی بر سر کار آمده ابتدا شعار محیط زیستی داده، اما در عمل اهمیتی برای آن قائل نشده است.

لزوم اتخاذ تدابیر و سیاست‌های صحیح برای جلوگیری از بحران

مشکلات به وجود آمده که ناشی از بی برنامگی در کشاورزی خوزستان و همچنین مدیریت غلط منابع آبی است باید اکنون با اندیشیدن تدابیر صحیح و اتخاذ سیاست‌های درست، از حجم آلام مردم خوزستان کاست و محیط زیست را از این بحران نجات داد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار