اربعین و حکایت حال دل هایی که جا ماندند

تاریخ انتشار: دوشنبه 5 مهر 1400 | 08:33 ق.ظ
اربعین و حکایت حال دل هایی که جا ماندند به گزارش کشاورزی پرس، چشم‌های اشکبار و دل‌های بی قرار، این است حال و روز زیارت نرفته ها، اربعین شد و دومین سال در فراق روی حسین سپری شد، حسرت پیاده روی آن بر دل‌ها و جان‌ها سنگینی می‌کند. این اربعین هم گذشت، اما حسرتش بر دل عاشقان ماند. چشم‌هایی که منتظرند و از انتظار، […]

به گزارش کشاورزی پرس، چشم‌های اشکبار و دل‌های بی قرار، این است حال و روز زیارت نرفته ها، اربعین شد و دومین سال در فراق روی حسین سپری شد، حسرت پیاده روی آن بر دل‌ها و جان‌ها سنگینی می‌کند. این اربعین هم گذشت، اما حسرتش بر دل عاشقان ماند.

چشم‌هایی که منتظرند و از انتظار، نگاهشان به قاب جادویی دوخته شده تا شاید خبری تازه نوید رفتنشان را بدهد. یادش بخیر هر سال نزدیک اربعین که می‌شد وسایلی که نیاز بود در کوله پشتی چیده می‌شد کوله‌هایی که پر بود از التماس دعا‌ها و بغض ها.

 چه زائرانی خاطراتشان با دیدن پیاده روی امسال اربعین مرور می‌شود جامانده‌های اربعین این روز‌ها حال خوشی ندارند. دلشان پر می‌کشد در هوای حسین و حرمش. دلشان ۲ سال است در حسرت دیدن بین الحرمین می‌سوزد و می‌سازد. دو سالی است که کرونا زوار ایرانی پیاده روی اربعین را خانه نشین کرده و آرام و قرار را از آنان گرفته است.  

بین الحرمین

دردمان یکی است و آن هم جاماندن از کاروان کربلا و  نداشتن پر پرواز تا حریم حرم سید الشهدا. درد ما در این دو سال دوری از آن دردانه‌ای  است که عشق را در «کرب» و حیات را در «بلا» یافت. او که درمان همه درد‌های عاشقانش است. لحظه شماری می‌کردیم تا اربعین شود و غرق شویم در دریای محبت حسین و از خود و از منیتمان عبور کنیم و در کوی دوست  منزل گزینیم، اما حالا بغض‌ها با دیدن حرم ارباب می‌ترکد و تنها خدا می‌داند که دل‌ها چه می‌کشند در فراق روی حسین (ع).

نامشان جامانده لقب گرفت. عاشقان  طریق الحسین همچون ماهی، تشنه دریای محبت اویند. چشم به راه دیدن ارباب بودند و سرخوش و مست از این چشم به راهی. آنانی که باید اکنون مسافران بهترین مسیر دنیا می‌بودند. ولی حالا دل شکسته اند و می‌سوزند در عطش دیداری دوباره. چه سخت است حالشان. این روز‌ها می‌بایست در تکاپو و شوق رفتن می‌بودند، ذوق رفتن به حریمش در وصف هیچ قلمی نمی‌گنجد و نخواهد گنجید. کافی است یکبار راهی سرزمین نور شوی دیگر تحمل دوریش را نخواهی داشت این را کربلا رفته‌ها خوب می‌دانند. اگر از تک تکشان بپرسی پاسخش قطعا اشک خواهد بود.  ما به حسین مبتلا شده ایم، گرفتار مهربانیش هستیم. اگر نباشد تباه می‌شویم.

با فرا رسیدن اربعین دل جامانده‌ها گرفت

سیده زینب موسوی شهروند اهوازی و یکی از جاماندگان امسال اربعین در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  ۵ سال پیش برای اولین بار اربعین را تجربه کردم، حال و هوایش وصف نشدنی است.  

او افزود: قدم به قدم در مسیر پیاده روی اربعین، صحنه‌هایی را مشاهده می‌کنی که بی اختیار اشک از چشمانت جاری می‌شود. عشق حسین چه‌ها که نمی‌کندبا دل زوار. اما امسال تنها باید به مرور خاطرات اربعین اکتفا کنیم.

موسوی با اشاره به خاطرات آن سفر معنوی اظهار کرد: از نجف که پیاده روی شروع می‌شود گویی زوار بر بال ملائک قدم می‌گذارند. در مسیر پیاده روی اربعین، عراقی‌ها بهترین وسایل، بهترین غذا و همه داراییشان را در راه حسین خرج می‌کنند. کودکان کم سن وسال که با ذوق و شوق آب، خرما و … را به تو تعارف می‌کنند و اگر برداری انگار دنیا را به آن‌ها بخشیده ای.

شهروند اهوازی بیان داشت: بعد از نماز صبح مسیر برای رسیدن به ارباب ادامه دارد و شور و شوق زوار بعد از نماز صبح برای آغاز پیاده روی صد چندان است. اما طعم چای عراقی را در هیچ کجای عالم پیدا نمی‌کنی. رنگ ارادت دارد و طعم شیرین عشق به سیدالشهدا علیه السلام.

چای عراقی

موسوی تصریح کرد: به ستون ۱۴۰۷ که می رسی حریم عشق  قمر منیر بنی هاشم  را می‌بینی صحنه‌ای که تمام  خستگی‌ها را از تو می‌گیرد و زمان چشم در چشم معشوق شدن آنقدر زیباست که تک تک سلول هایت آن را درک می کنند.

او افزود: مسیر عشق پیر و جوان نمی شناسد از نوزاد چند ماهه گرفته تا پیرمردان و پیر زنان، نوجوان و جوان همه مهمان مسیر عشق هستند. عشق به حسین(ع) سن و سال نمی شناسد.

موسوی گفت: امسال هم دلم برای پیاده روی اربعین تنگ شده، اما به دلیل اینکه مرز‌های زمینی بسته شده اند و هزینه‌های آن بیشتر شده، نمی‌توانم به این سفر معنوی بروم، انشاء الله که با ریشه کن شدن کامل ویروس کرونا، دوباره بتوانیم عازم نینوا شویم. از راه دور سلام آقا. سلام همه دل شکسته‌ها را به حسین برسانید.

پیاده روی اربعین 1400

چشمان با محبت میزبانان عراقی که با نگاه ملتمسانه از تو می‌خواهند به موکب و یا خانه آنها سری بزنی و مهمانشان شوی را هرگز هیچ زائری از یاد نمی برد. صدای «هَلابیکُم یا زوار» میزبانان عراقی،  پیاده روی در مسیر عشق را شور و شوقی خاص می بخشد.

هر سال در مسیر پیاده‎ روی حماسه اربعین حسینی (ع) آوای معروفی از سوی میزبانان عراقی شنیده می‌شود که «هَلابیکُم یا زوار» … هرعاشق دلسوخته‌ای در مسیر اربعین در حد توانش عشق خود را  به حسین (ع) عرضه می کند،  مردم عراق با آن شور و عشق و صفای خود، پذیرایی از زائرین امام حسین (ع) را یک افتخار بزرگ می دانند و هر چه از نظر مادی و معنوی در توان دارند، برای پذیرایی و خدمت خالصانه به زوار کربلای معلی در طبق اخلاص می‌گذارند و برای جذب زائرین در هر نقطه‌ای از مسیر عشق بار‌ها صدا می‌زنند: هَلابیکُم یا زوار الحسین (ع).

هَلابیکُم یا زوار الحسین (ع).

 از کدام تصویر حک شده در ذهنم بگویم، از عکس شهدایی که به کوله های ره عشق آویزانند، از دعا برای فرج و ظهور امام زمان(عج) و نذر تک تک قدم ها برای فرج، از علم هایی با نوشته های متفاوت بر دوش علمداران بگویم، آری این ها خود عشق است در مسیر بهشت. نمی توان سفر کربلا را در گزارشی گنجاند چراکه ساعت ها و روزها می توان از مسیر بهشتی حرف زد و نوشت بی آنکه تکراری در آن باشد. شور حسینی است دیگر چه ها که نمی کند با دل عاشقان.

نزدیک اربعین دل جامانده‌ها گرفت

اعزام زائران تنها از طریق هوایی امکانپذیر است

محمدی فر دبیر ستاد مرکزی اربعین  کشور در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص شرایط اعزام زائران گفت:  همه زائران باید دارای گذرنامه، گواهی انجام دو نوبت واکسن کرونا و داشتن نتیجه تست pcr منفی کرونا ٧٢ ساعت قبل از پرواز باشند.

او با بیان اینکه اعزام زائران تنها از مرز‌های هوایی انجام می‌شود و هیچ گونه تردد زمینی از پایانه‌های مرزی کشور انجام نمی‌شود، افزود:  زائران به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و  آخرین اخبار را از رسانه  ملی دنبال کنند.

پیاده روی اربعین 1400

محمدی فر با اشاره به قیمت بلیط هواپیما اظهار داشت: در مشهد قیمت بلیط هواپیما به کربلا ۶ میلیون تومان و برای بقیه شهر‌ها و استان‌ها ۵ میلیون تومان است.

فعالیت ۵۰۰ موکب از سراسر کشور در کشور عراق

دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور با بیان اینکه پرواز‌ها از فرودگاه شهید سلیمانی اهواز به صورت مستقیم به مقصد نجف اشرف برقرار هستند، تصریح کرد: همچنین ۵۰۰ موکب در کشور عراق برای خدمت رسانی به زوار اباعبدالله الحسین فعال هستند و  ۲۱  موکب نیز از خوزستان در عراق فعال است.

فعالیت ۵۰۰ موکب از سراسر کشور در عراق

این مقام مسئول ادامه داد: مواکب فعال در کشور عراق تا ۴ روز پس از اربعین حسینی به زائران خدمات ارائه می‌کنند و اعزام زائران بر اساس قوانین انجام می‌شود و در صورت خارج شدن غیر قانونی از کشور متخلف شناخته شده و مطابق قوانین با آن‌ها برخورد می‌شود.

استقرار کارشناسان بهداشتی در فرودگاه‌های داخلی

سید محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: صدور کارت واکسیناسیون مختص به ایام اربعین نیست و در صورت نیاز بدون وقفه صادر می‌شود.

او با بیان اینکه در حین رفت و اعزام زائران تیم مراقبت  متشکل از ۶ کارشناس بیماری‌ها از ۴ ساعت قبل پرواز در فرودگاه مستقر هستند، افزود: در فرودگاه‌های داخلی درمرحله رفت ضمن اجرای نظام مراقبت سندرومیک بیماری ها، کلیه مدارک بهداشتی شامل کارت معتبر دو نوبت واکسن کرونا و گواهی منفی تست PCR کرونا کنترل شده و تایید از طرف کارشناسان قبل از پرواز و ارائه آموزش‌ها و توصیه‌های بهداشتی نیز انجام می‌شود.

کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، چه کنند؟

علوی در خصوص مثبت شدن تست زائران هنگام اعزام اظهار داشت: تست pcr از ۷۲ ساعت قبل گرفته شده مشخص است که چه کسانی اجازه خروج ندارند وکلیه افرادی که تستشان مثبت است باید بلافاصله به قرنطینه بروند. این افراد نباید به فرودگاه مراجعه کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در پاسخ به این سوال که افرادی که طی پیاده روی اربعین و یا موقع بازگشت به کرونا مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: این افراد بارعایت کلیه شیوه نامه‌های بهداشتی ضمن هماهنگی با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به صورت ایمن اعزام خواهد شد و درمرز غربالگری بیماری‌ها ونمونه گیری انجام می‌شود، بعد پاسخ آزمایش جهت رهگیری بیمار و موارد تماس به مرکز بهداشت محل سکونت اعلام می‌شود.

تدابیر بهداشتی اندیشیده شده برای بازگشت زائران

این مقام مسئول آمادگی و استقرار تیم‌های واکنش سریع بیماری‌ها در فرودگاه اهواز و پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی چذابه و ارائه خدمات بهداشتی، غربالگری بیماران، نمونه گیری از موارد مشکوک به بیماری، ارائه آموزش‌های بهداشتی و توزیع پمفلت‌های آموزشی درمرحله برگشت، اجرای نظام مراقبت سندرومیک بیماری ها‌ی واگیر و انجام تست PCR از کلیه افراد دارای علائم را از تدابیر اندیشیده شده در بازگشت زائران برشمرد.

سید محمد علوی گفت:  بیماری‌های بومی کشور عراق با اولویت بیماری‌های منتقله از آب وغذا مانند بیماری‌های گوارشی، تشدید سایر بیماری‌های تنفسی و… هستند که زائران باید مراقب باشند.

رعایت نکات بهداشتی در پیاده روی اربعین

او رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مربوط به کرونا مانند زدن ماسک، شست و شوی دست‌ها، رعایت فاصله گذاری مناسب و … و رعایت اصول بهداشتی مرتبط بابیماری‌های منتقله از آب وغذا (التور وبیماری‌های اسهالی) را ضروری عنوان کرد و افزود: در صورت داشتن علائم زائران به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

هر چند که دل بسیاری از عاشقان اباعبدالله الحسین برای قدم گذاشتن در مسیر پیاده روی اربعین پر می‌کشد، اما با توجه به شیوع کرونا و برای حفظ سلامت هموطنان توصیه اکید شده است تا افراد از مراجعه به مرز‌های ایران و عراق خودداری کنند و در داخل کشور مراسم عزاداری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار کنند.

ضریح امام حسین(ع)

من ایرانم و تو عراقی، چه فراقی چه فراقی. زخم نرفتن به سرزمین عشق برای دو سال متوالی تا استخوان رسید و لبخند هر ساله‌ای که در کوی دوست با دیدن ضریح شش گوشه اش بر لبان نقش می‌بست به زخمی عمیق بدل شد، اما اکنون سلام‌های پر از حسرت و آهمان را روانه کربلا می‌کنیم، باشد که زیارت از راه دورمان مقبول افتد. درست است که هیچ چیزی جای زیارت اربعین را نمی‌گیرد، اما می‌توان با خرج سفر هر ساله‌ای که برای اربعین می‌شد در صورتی که توان رفتن نیست دستی گرفت و کمکی کرد.

اما یادمان باشد اگر من از خانه‌ام سلام می‌دهم و تو از خانه‌ات؛ داستان کربلا از یادمان نرود چرا که پیاده روی اربعین کاری زینبی است. به تو از دور سلام آقا…

منبع باشگاه خبرنگاران جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار