پنجم مهرماه ، سالروز شکست حصر آبادان

تاریخ انتشار: دوشنبه 5 مهر 1400 | 10:10 ق.ظ
پنجم مهرماه ، سالروز شکست حصر آبادان عملیات ثامن الائمه (ع) شاه کلید عملیات‌های بزرگ بعدی دفاع مقدس بود.

پنجم مهر سال ۱۳۶۰ هجری شمسی به فرمان امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی، رزمندگان شجاع و دلیر ایرانی در عملیاتی سریع و هماهنگ علیه مواضع ارتش صدام، موفق به شکستن محاصره شهر آبادان شدند. 

شهر آبادان در منتهی الیه جنوب غربی ایران از ابتدای جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران، به مدت حدود یک سال در محاصره نیرو‌های نظامی عراق بود و به خاطر وجود استحکامات متعدد، شکست محاصره آن بسیار دشوار به نظر می‌رسید.

 اما رزمندگان ایرانی در عملیات مذکور که ثامن الائمه نام داشت، با رشادت، این محاصره را شکستند و اولین پیروزی بزرگ ایران را در تاریخ جنگ تحمیلی، به ثبت رساندند.

عملیات ثامن الائمه، نماد اقتدار و ابتکار عمل رزمندگان اسلام در شکست حصر آبادان و نقطه عطف تاریخ هشت ساله دفاع مقدس به شمار می‌رود.

اسارت بیش از یک هزار نیروی دشمن در عملیات ثامن الائمه (ع) آزادسازی ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی از جمله دو جاده استراتژیک و راهبردی اهواز به آبادان و ماهشهر به آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره، اسارت یک هزار و ۸۰۰ نفر از نیرو‌های دشمن، کشته و زخمی شدن یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار نفر از نیرو‌های عراقی و انهدام ۹۰ دستگاه تانک و نفربر، به غنیمت گرفتن ۱۰۰ دستگاه تانک و ۶۰ دستگاه نفربر، سه دستگاه لودر و ۱۵۰ دستگاه خودرو و انهدام سه فروند هواپیما و یک فروند بالگرد دشمن از پیامد‌های عملیات غرور آفرین ثامن الائمه (ع) بود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار