یک‌سوم مرگ‌های خوزستان، ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 مهر 1400 | 09:47 ق.ظ
یک‌سوم مرگ‌های خوزستان، ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به خطر بیماری‌های قلبی عروقی گفت: ۳۶ درصد کل مرگ‌های خوزستان ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است. دکتر سید محمد علوی اظهار کرد: امسال روز جهانی قلب مصادف با هفتم مهرماه و شعار ملی امسال “قلب‌های‌مان را با سلامتی پیوند بزنیم” انتخاب شده است. وی […]

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به خطر بیماری‌های قلبی عروقی گفت: ۳۶ درصد کل مرگ‌های خوزستان ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است.

دکتر سید محمد علوی اظهار کرد: امسال روز جهانی قلب مصادف با هفتم مهرماه و شعار ملی امسال “قلب‌های‌مان را با سلامتی پیوند بزنیم” انتخاب شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و در کشور ما است. سالانه، ۱۸.۶ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری‌های قلبی عروقی فوت می‌کنند که این میزان مرگ معادل، ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهان و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است. اکثر این مرگ‌ها ناشی از بیماری کرونر قلب یا سکته مغزی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در خوزستان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی ۳۶ درصد از کل مرگ‌ها را شامل می‌شود.

وی با اشاره به عوامل اصلی خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی بیان کرد: مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی عوامل اصلی بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است که به شکل فشارخون، قندخون و کلسترول بالا، اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب‌کننده سلامت قلب تظاهر پیدا می‌کنند.

علوی گفت: یکی از راهکارهای مناسب برای تخمین میزان احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی در ۱۰سال آینده، خطرسنجی است؛ خطرسنجی کمک می‌کند که با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سبک زندگی را تغییر و خطر این بیماری‌ها را کاهش دهیم. در این راستا ابزاری به نام نمره (SCORE RISK) تهیه شده است که با استفاده از آن می‌توان میزان احتمال سکته قلبی و مغزی در ۱۰ سال آینده را محاسبه کرد.

وی ادامه داد: انجام خطرسنجی، با بررسی عوامل خطر متعددی نظیر سن، جنس، میزان کلسترول و فشارخون، استعمال دخانیات و ابتلا به دیابت امکان‌پذیر است. بررسی این عوامل برای ارزیابی خطر بروز سکته قلبی-عروقی در ۱۰ سال آینده به کار می‌رود. برای مثال میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در ۱۰ سال آینده در فرد جوانی که هیچ یک از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی- عروقی را ندارد، بسیار کم است اما برخی از افراد مسن‌تر که به عوامل خطری نظیر دیابت یا فشارخون بالا مبتلا هستند، با میزان خطر بالاتر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی مواجه می‌شوند.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: با توجه به اینکه بیشتر مرگ‌های زودرس در افراد با عامل خطر متوسط و اغلب بدون علامت رخ می‌دهد توصیه می‌شود همه افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز بهداشتی – درمانی خطرسنجی شوند و بر اساس میزان خطر به دست آمده، اقدامات لازم را انجام دهند و برای پیگیری و ارزیابی نحوه پیشرفت، به این مراکز مراجعه کنند. پزشک یا مراقبین سلامت آماده‌اند تا راهکارهای لازم برای کاهش میزان این خطرات را به افراد توصیه کنند.

وی گفت: در حال حاضر برای یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش دانشگاه جندی شاپور اهواز خطرسنجی انجام شده است که بیش از ۱۷۰ هزار نفر از این تعداد دچار بیماری قلبی عروقی هستند و ۱۳۰ هزار نفر از آن‌ها بیمار فشارخونی و ۴۰ هزار نفر بیمار با سطح خطر بالای ۳۰ درصد شناسایی شده‌اند و تحت مراقبت هستند.

علوی بیان کرد: بر اساس آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۳۹۵ در استان خوزستان، ۲۶.۹ درصد افراد دارای فشار خون بالا، ۱۴ درصد افراد دارای قند خون بالا و ۲۴.۴ درصد افراد دارای کلسترول خون بالا هستند. ۱۲ درصد افراد خوزستانی نیز دخانیات مصرف می‌کنند.

وی گفت: ۴۱.۲ درصد بیماران مبتلا به فشارخون، بالای ۱۸ تا ۶۵ سال (۵۰.۶ درصد مردان و ۳۳.۷ درصد زنان) از ابتلا به بیماری فشارخون خود آگاهی ندارند. تنها ۲۹.۸ درصد افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا، درمان دریافت می‌کنند که ۳۰.۷ درصد آن‌ها در شهر و ۲۷.۵ درصد این افراد در روستا زندگی می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: ۵۹.۶۸ درصد افراد خوزستانی اضافه وزن و چاقی دارند. ۵۸.۸ درصد افراد نیز فعالیت کمی دارند.

وی با اشاره به تاثیر مصرف نمک در افزایش فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی تصریح کرد: ۸۴.۷ درصد افراد در استان خوزستان روزانه بیش از ۵ گرم نمک مصرف می‌کنند؛ در حال حاضر متوسط مصرف روزانه نمک در خوزستان ۹ گرم است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار