کشت پاییزی درخوزستان به علت کاهش ذخایر آب با تاخیر شروع می‌شود

تاریخ انتشار: شنبه 10 مهر 1400 | 15:47 ب.ظ
کشت پاییزی درخوزستان به علت کاهش ذخایر آب با تاخیر شروع می‌شود تورج نوروزی با بیان اینکه امسال کشت پاییزی در یک میلیون و ۴۳هزارهکتار از زمین های کشاورزی خوزستان هدف گذاری شده است افزود:زمان کشت محصولات پاییزی در استان هنوز مشخص نشده است و منابع آب موجود در پشت سدهای استان در وضعیت خوبی قرار ندارند بنابراین احتمالا” اوایل آذر ماه شروع کشت پاییزی خواهد بود. […]

تورج نوروزی با بیان اینکه امسال کشت پاییزی در یک میلیون و ۴۳هزارهکتار از زمین های کشاورزی خوزستان هدف گذاری شده است افزود:زمان کشت محصولات پاییزی در استان هنوز مشخص نشده است و منابع آب موجود در پشت سدهای استان در وضعیت خوبی قرار ندارند بنابراین احتمالا” اوایل آذر ماه شروع کشت پاییزی خواهد بود.
وی به پیش بینی هواشناسی مبنی بر پاییزی کمتر از بارش نرمال و افزایش نسبی دما نسبت به دوره دراز مدت اشاره کرد و افزود:تاکنون سازمان آب و برق به علت نگرانی های موجود سهمیه ای برای کشت پاییزی در استان تخصیص نداده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: برای تخصیص آب برای کشت بخشی از اراضی استان نشست هایی با مسئولان آب و برق خوزستان برگزار شده ولی هنوز چیزی نهایی نشده و مورد توافق قرار نگرفته است.
نوروزی افزود: در مجموع برای کشت پاییزه در ۶ حوضه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون، جره و هندیجان پنج میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم که این میزان با احتساب کشت‌های دایمی در خوزستان به ۶ میلیارد و ۷۵۹ میلیون متر مکعب خواهد رسید.
وی گفت:هم اکنون ذخایرمفید سدهای استان خوزستان کمتر از سه میلیارد متر مکعب است که تامین آب آشامیدنی در درجه اول اهمیت قرار داشته و آب کشاورزی در اولویت بعدی قرار دارد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، شیلات ، فراورده های دامی و شیری و عسل مقام نخست را در کشور دارد.خوزستان قطب اصلی تولید سه محصول راهبردی گندم ، چغندرقند و دانه روغنی کلزا است.
براساس برآورد سازمان جهادکشاورزی خوزستان تنش آبی و خشکسالی شدید بی سابقه در نیم قرن اخیر، تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را در سال زراعی جاری تا ۳۰ درصد کاهش داد.
با توجه به کمبود آب و تنش آبی از مجموع ۸۸ هزار و ۶۶۰ هزار هکتار سطح مصوب کشت تابستانه در خوزستان تنها ۷۴ درصد معادل ۶۶ هزار هکتار در سطح استان اجرا شد.
استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت دارد که با تامین پایدار آب امکان توسعه کشت تا ۲ میلیون هکتار وجود دارد.
سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شدیدترین خشکسالی در نیم قرن اخیر در خوزستان بود.اول مهرماه شروع سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است که ۱۰ روز اخیر هیچ بارندگی در مناطق مختلف استان ثبت نشده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار