کشف یک چاه‌ غار با تزئینات زیبا در منطقه چلویر شهرستان ایذه

تاریخ انتشار: یکشنبه 11 مهر 1400 | 10:20 ق.ظ
کشف یک چاه‌ غار با تزئینات زیبا در منطقه چلویر شهرستان ایذه ایسنا/خوزستان سرپرست کارگروه غارنوردی و غارشناسی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان با بیان این‌که غارها می‌توانند منبع بزرگی برای جذب توریست باشند اما در سیستم توریستی کشور، گردشگری ورزشی تعریف نشده است، گفت: به تازگی توانستیم یک چاه غار با تزئینات در منطقه چلویر شهرستان ایذه کشف کنیم.
 
کشف یک چاه‌ غار با تزئینات زیبا در منطقه چلویر شهرستان ایذه
چاه‌ غار کشف شده در منطقه چلویر ایذه

یونس حسن‌پور اظهار کرد: بعضی از غارها، حفره‌ای کوچک‌ هستند که فقط یک نفر می‌تواند وارد آن شود. برخی دیگر، گذرگاه‌ها و اتاقک‌های تو در تو دارند. غارها تحت فرآیندهای زمین‌شناسی گوناگون مانند ترکیب فرآیندهای شیمیایی، فرسایش در اثر آب، نیروهای تکتونیکی، میکروارگانیسم‌ها، فشار و تاثیرات جوی ایجاد می‌شوند و می‌توانند اندازه‌های مختلفی داشته باشند.

وی با اشاره به اکتشاف یک غار جدید دیگر توسط کارگروه غارنوردی و غارشناسی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان، گفت:‌ نهم مهرماه ۱۴۰۰ تیمی متشکل از غارنوردان استان خوزستان شامل آقایان علی ممبینی، مهدی شمس، یونس حسن‌پور، امیرحسین مشتی‌زاده و علی معطی برای اکتشاف غاری در منطقه چلویر در شهرستان ایذه، راهی این شهرستان شدند.

چاه‌ غار کشف شده در منطقه چلویر ایذه

سرپرست کارگروه غارنوردی و غارشناسی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان با بیان این‌که غارها می‌توانند منبع بزرگی برای جذب توریست باشند اما در سیستم توریستی کشور، گردشگری ورزشی تعریف نشده است، افزود: ‌در ایران، اغلب غارها به صورت اتفاقی کشف می‌شوند ولی در اکتشاف این چاه غار، پژوهش از طریق مطالعات میدانی ژئومورفولوژیک غاری کشف شد که به خاطر احترام به اهالی منطقه به نام غار تالار چلویر نام‌گذاری شد.

همچنین مهدی شمس از غارنوردان و دره‌نوردان خوزستان در این اکتشاف به ایسنا، گفت: چاه غار عمودی چلویر که در نزدیکی روستای چلویر از توابع شهرستان ایذه قرار دارد با ۸۰ متر عمق که ۶۰ متر از این چاه غار کاملا معلق بود، کشف شد. دهانه این غار در ارتفاع ۱۳۱۰ متری از سطح دریا قرار داشت و قطر این دهانه ۲۰ متر بود. در انتهای این غار، تزئینات زیبایی مانند فلاواستون (آبشار سنگ)، استلاکتیت (چکنده) و استلاگمیت (چکیده) دیده می‌شد. همچنین منطقه غار چلویر دارای آب و هوای کوهستانی معتدل تا کوهستانی سرد است و دارای آب و هوای مدیترانه‌ای و کوهستانی است.

تیم اکتشاف هیات کوهنوردی خوزستان

 ‏عبدالرضا سپهری، سرپرست هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان نیز اظهار کرد: بسیاری از ورزشکاران کوهنورد به خوبی از خطرات و عوارض کوهستان آشنایی کافی دارند اما در شرایط بحرانی و اضطراری قادر به مدیریت بحران نبوده و  قربانی حادثه‌ای می‌شوند که تصور آن ماورای ذهن و از بدیهیات ورزش کوهنوردی است. در غارنوردی و مخصوصا اکتشافات غار این موضوع از حساسیت بالاتری برخوردار است و از این رو نیز تیم دوم و پشتیبان شامل سحر کهوایی، مریم مجدی، شهره مقدم و جهانفر دانش برای این اکتشاف در نظر گرفته شده بود تا در موقع بحرانی سریعا، وارد عمل شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار