همزمانی تنگی نفس پاییزی خوزستان و پیک بعدی کرونا / کنوکارپوس‌ها هرس شوند

تاریخ انتشار: یکشنبه 11 مهر 1400 | 08:49 ق.ظ
همزمانی تنگی نفس پاییزی خوزستان و پیک بعدی کرونا / کنوکارپوس‌ها هرس شوند رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بر لزوم هرس درختان کنوکارپوس پیش از بارش‌های پاییزی و پیک بعدی کرونا در خوزستان تاکید کرد. دکتر فرهاد ابول‌نژادیان، با تاکید بر لزوم هرس درختان کنوکارپوس قبل از آغاز بارندگی‌های پاییزی اظهار کرد: از سال‌های گذشته و همزمان با شروع باران‌های پاییزی، مشکلات فراوانی در زمینه بیماری‌های […]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بر لزوم هرس درختان کنوکارپوس پیش از بارش‌های پاییزی و پیک بعدی کرونا در خوزستان تاکید کرد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان، با تاکید بر لزوم هرس درختان کنوکارپوس قبل از آغاز بارندگی‌های پاییزی اظهار کرد: از سال‌های گذشته و همزمان با شروع باران‌های پاییزی، مشکلات فراوانی در زمینه بیماری‌های تنفسی برای هم‌استانی‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: مطالعات جهانی نشان داده است که بروز آسم به دنبال بارندگی ناشی از آلرژی، به عوامل بیولوژیک یعنی گیاهان، اسپور گیاهان یا قارچ‌ها وابسته است و این همان پدیده‌ای است که در نخستین باران‌های پاییزی در برخی نقاط استان خوزستان رخ می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: گیاه کنوکارپوس، یکی از عوامل اصلی مشکلات تنفسی در نخستین بارش‌های پاییزی است بنابراین باید پیش از شروع باران‌های پاییزی، تمامی درختان کنوکارپوس مستعد گرده‌افشانی، هرس شوند.

ابول‌نژادیان با قدردانی از عملکرد شهرداری اهواز در هرس خوب درختان در سال گذشته، گفت: شهرداری‌ها و ارگان‌هایی که دارای محوطه‌های وسیع با پوشش گیاهی کنوکارپوس هستند باید نسبت به هرس این درختان اقدام کنند؛ البته این درختان قطع نخواهند شد و صرفا برای جلوگیری از گرده‌افشانی، هرس می‌شوند.

وی با بیان اینکه در پاییز با سه مشکل کرونا، آنفلوآنزا و حساسیت‌ تنفسی روبه‌رو هستیم، افزود: امسال با توجه به احتمال همزمانی پیک مجدد کرونا و باران‌های پاییزی که موجب ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم می‌شود، هرس این درختان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: متأسفانه عوارض این سه پدیده، کم و بیش شبیه به یکدیگر هستند. بسیاری از افرادی که درگیر مشکلاتی به جز کرونا می‌شوند، ممکن است به عنوان افراد مبتلا به کرونا تلقی ‌شوند که روند درمان را سخت می‌کند و سیستم درمان با این مساله درگیر خواهد بود بنابراین هر چه عواملی که می‌توانند روی آنفلوآنزا و حساسیت‌های تنفسی تأثیرگذار باشند را کاهش دهیم به نفع ما خواهد بود.

ابول‌نژادیان افزود: احتمالا پیک بعدی کرونا در آبان‌ماه و همزمان با نخستین بارندگی پاییزی در خوزستان رخ دهد بنابراین سیستم درمانی تاب و توان پذیرش بیماران تنفسی در پی نخستین بارندگی پاییزی را ندارد.

وی تاکید کرد: کسانی که سال‌های قبل به دنبال اولین بارندگی پاییزی خس خس سینه، تنگی نفس و علائم تنفسی داشته‌اند باید قبل از آغاز بارندگی، حساسیت خود را درمان کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امیدواریم با هرس خوب درختان کنوکارپوس، کمترین آسیب به مردم وارد شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار