جایگاه ۲۵ ایران در واردات موز در ۲۰۲۰| کاهش ۱۵ درصدی واردات رقم خورد

تاریخ انتشار: شنبه 17 مهر 1400 | 09:22 ق.ظ
جایگاه ۲۵ ایران در واردات موز در ۲۰۲۰| کاهش ۱۵ درصدی واردات رقم خورد موز از جمله میوه های گرمسیری است که تنها در برخی کشورها قابلیت کشت و پرورش دارد و در جنوب ایران نیز به صورت محدود کشت می شود و به همین دلیل بخش عمده ای از موزهای موجود در بازار ایران عمدتا وارداتی است و محصول تولید جنوب نیز غالبا به صورت فرآوری شده عرضه […]

موز از جمله میوه های گرمسیری است که تنها در برخی کشورها قابلیت کشت و پرورش دارد و در جنوب ایران نیز به صورت محدود کشت می شود و به همین دلیل بخش عمده ای از موزهای موجود در بازار ایران عمدتا وارداتی است و محصول تولید جنوب نیز غالبا به صورت فرآوری شده عرضه می شود.

بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده ارزش بازار موزهای وارداتی در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار بوده است. این در شرایطی است که ارزش بازار موزهای وارداتی نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۳ درصد کاهش یافته است.

با این وجود آمارهای منتشر شده نشان می دهد خریدهای بین المللی موز در سال ۲۰۱۶ به ارزش ۱۴.۷ میلیارد دلار بوده و به این ترتیب در یک بازه زمانی ۵ ساله یعنی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط ۶.۲ درصد افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۰ ایالات متحده، بلژیک، روسیه، ژاپن و آلمان؛ ۵ کشور برتر وارد کننده موز بودند

ایالات متحده، بلژیک، روسیه، ژاپن و آلمان؛ ۵ کشور اول وارد کننده موز در ۲۰۲۰
داده های آماری منتشر شده همچنین نشان می دهد که از نظر ارزشی کشورهای «ایالات متحده، بلژیک، روسیه، ژاپن و آلمان» به عنوان ۵ صادر کننده برتر در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۵ درصد از موزهای وارداتی را خریداری کرده اند.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده محصول موز، وارداتی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار رقم زده است و به این ترتیب ۱۷.۹ درصد از کل موز وارداتی را خریداری کرده است.

کشور بلژیک نیز با انجام وارداتی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار سهمی به میزان ۷.۴ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. این در شرایطی است که داده ها اماری نشان می دهد بلژیک واردات موز را به میزان ۶.۷ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش داده است.

همچنین کشور روسیه در بازار وارداتی موز سهمی به میزان ۷.۱ درصد داشته است و در سال ۲۰۲۰ وارداتی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به ثبت رسانده است.  

بر اساس این گزارش کشور ژاپن نیز با ثبت خریدی به ارزش ۹۸۸ میلیون دلار سهمی به میزان ۶.۳ درصد داشته است و به این ترتیب در جایگاه چهارم وارد کنندگان محصول موز در ۲۰۲۰ قرار گرفته است.

کشور آلمان نیز به عنوان پنجمین کشور وارد کننده محصول موز در سال ۲۰۲۰ وارداتی به ارزش ۹۶۸ میلیون دلار انجام داه است و به این ترتیب  سهمی ۶.۲ درصدی از این بازار را از آنِ خود کرده است. گفتنی است آلمان واردات موز را نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۳ درصد کاهش داده است.

در ۲۰۲۰  ایران واردات موز را نسبت به ۲۰۱۹ بیش از ۱۵ درصد کاهش داده است

ایران واردات موز را ۱۵ درصد نسبت به ۲۰۱۹ کاهش داد
نکته جالب توجه اینکه ایران نیز جزو کشورهایی است که در سال ۲۰۲۰ واردات خود را نسبت به سال قبل تر کاهش داده است به طوری که بر اساس داده های آماری جهانی منتشر شده در ۲۰۲۰ واردات خود را بیش از ۱۵ درصد کاهش داده است.

این گزارشات همچنین می گوید: کشورهای «چین، هلند، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا، لهستان، کره جنوبی، اسپانیا و آرژانتین»  در جایگاه ششم و پانزدهم دنیا قرار گرفته اند به این ترتیب این ۱۵ کشور نامبرده بیش از ۷۸  درصد از کل موزهای وارد شده را در سال ۲۰۲۰ خریداری کردند.

نکته جالب توجه اینکه در مدت ذکر شده آرژانتین واردات این محصول را به میزان ۲۴ درصد نسبت به ۲۰۱۹ افزایش داده است و پس از آن نیز کشورهای لهستان با ۱۴ درصد، فرانسه با ۱۰ درصد و بلژیک نیز با ۶ درصد بیشترین افزایش واردات را رقم زده اند.

از سوی دیگر کشور پین میزان خرید خود را به میزان ۱۴ درصد کاهش داده است در حالی که کشورهای کره جنوبی به میزان ۸ درصد، آلمان ۳ درصد و انگلستان نیز به میزان ۲ درصد خرید خود را در مقایسه با ۲۰۱۹ کاهش داده اند.

در بین ۱۰۰ کشور وارد کننده موز در ۲۰۲۰ ایران در جایگاه ۲۵ دنیا قرار گرفت

ایران بیست و پنجمین وارد کننده موز در ۲۰۲۰| اروپا بیش از ۵۵ درصد از موزهای وارداتی را خریداری کرد
بر اساس این گزارشات کشور ایران نیز در بین ۱۰۰ کشور وارد کننده در جایگاه ۲۵ دنیا قرار گرفته است. به عبارت دیگر ایران در سال ۲۰۲۰ وارداتی به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار رقم زده است و به این ترتیب بعد از کشور اتریش و قبل از سوئیس در جایگاه بیست و پنجم دنیا جای گرفته است.

داده های آماری این گزارش همچنین حاکی از این است که از منظر قاره ای، کشورهای اروپایی بیشترین واردات محصول موز را در سال ۲۰۲۰ انجام داده اند به طوری که در مجموع ۸.۷ میلیارد دلار موز وارد کرده اند که بیش از ۵۵ درصد از کل موزهای خریداری شده می باشد.

بر این اساس رتبه دوم نیز وارد کنندگان آمریکای شمالی با ۲۰.۷ درصد و  آسیا نیز با ۱۹.۹ درصد در جایگاه سوم قرار دارند. این در حالی است که درصد کمتری از موزهای وارداتی به آمریکای لاتین، آفریقا و اقیانوسیه ارسال شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار