چرا ورزش برای کودکان اهمیت دارد؟

تاریخ انتشار: شنبه 17 مهر 1400 | 08:51 ق.ظ
چرا ورزش برای کودکان اهمیت دارد؟ یک فیزیولوژیست ورزشی با اشاره به نیاز کودکان به مهارت حرکتی، گفت: اگر کودکان رشد حرکتی خوبی نداشته باشند، در واقع این موضوع یک اختلال بزرگ در زندگی‌شان خواهد بود. ورزش کردن کودکان باعث می‌شود که آن‌ها سالم‌تر بوده و روحیه شادی داشته باشند. پرداختن به مهارت‌های حرکتی با همراهی خانواده‌ها نیز منجر به این […]

یک فیزیولوژیست ورزشی با اشاره به نیاز کودکان به مهارت حرکتی، گفت: اگر کودکان رشد حرکتی خوبی نداشته باشند، در واقع این موضوع یک اختلال بزرگ در زندگی‌شان خواهد بود.

ورزش کردن کودکان باعث می‌شود که آن‌ها سالم‌تر بوده و روحیه شادی داشته باشند. پرداختن به مهارت‌های حرکتی با همراهی خانواده‌ها نیز منجر به این می‌شود که کودک علاوه بر این‌که عملکرد ذهنی مناسب داشته باشد، با ورود به سن مناسب برای انتخاب یک رشته ورزشی تخصصی، آینده ورزشی خوبی داشته باشد. روز ملی کودک باعث شد تا گفت‌وگویی با یک فیزیولوژیست ورزشی درباره اهمیت ورزش برای کودکان داشته باشیم.

محمد گله‌داری درباره اهمیت ورزش برای کودکان، اظهار کرد: ورزش کودکان یکی از حوزه‌های بسیار مهم ورزش است که تاکنون خیلی به آن پرداخته نشده است. البته کمتر از یک دهه است که در ایران نیز به آن پرداخته می‌شود اما در خیلی از استان‌ها این شرایط بسیار نوپا است. در مجموع اهمیت به ورزش کودکان روز به روز در حال بهترشدن است اما جامعه هنوز نیاز به اطلاع‌رسانی دارد که چرا ورزش برای کودکان دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه کودکان برای رشد حرکتی به ویژه در دوران کرونا دچار مشکل هستند، گفت: یکسری مهارت‌های حرکتی بیشتر به صورت جابه‌جایی هستند که به صورت اتوماتیک در کودکان اتفاق می‌افتند اما یکسری مهارت‌ها به صورتی هستند که کودک باید در محیط آن برای انجام مهارت قرار گیرد. یعنی هم حرکت را ببیند، هم فرصت انجام حرکت را داشته باشد و هم اینکه مورد آموزش قرار بگیرد که این شرایط به خاطر وضعیت کرونایی دچار اختلال شده است زیرا خانواده‌ها نه فرصت انجام این کار را دارند و نه تخصص آن را؛ ضمن اینکه قراردادن کودک در شرایط انجام مهارت حرکتی به دلیل آپارتمان‌نشینی نیز خیلی سخت است و در نهایت آن چه می‌بینیم این است که اختلال در رشد حرکتی کودکان نسبت به قبل خیلی بیشتر شده است.

این فیزیولوژیست ورزشی بیان کرد: علاوه بر نکات اشاره شده، باید گفت کودکان دچار اضافه وزن هم شده‌اند زیرا مهارت‌های حرکتی را به خوبی انجام نمی‌دهند و تغذیه‌شان کنترل نشده است و در کودکان روندی مشاهده می‌شود که من فکر می‌کنم در سال‌های آینده، یعنی زمانی که کودکان وارد مراحل بعدی زندگی می‌شوند، دیگر تمایلی به مهارت‌های ورزشی نخواهند داشت و این سیکل معیوب، باعث می‌شود کودکان مهارت حرکتی کمتری انجام دهند. در حالی که رشد حرکتی یکی از بخش‌های مهم رشد کودکان است.

وی با  تاکید بر اینکه کودکان به مهارت حرکتی نیاز دارند و اگر رشد حرکتی خوبی نداشته باشند، در واقع این موضوع یک اختلال بزرگ در زندگی‌شان خواهد بود، عنوان کرد: فیزیولوژی کودکان خاص است و به صورتی است که بیشتر انجام کارهایی که شدت پایین‌تری داشته باشد را ترجیح می‌دهند. همچنین باتوجه به اینکه کودکان سیستم هوازی بهتری دارند و سیستم بی‌هوازی آن‌ها هنوز توسعه پیدا نکرده، بهتر است فعالیت آن‌ها بیشتر به صورت بازی باشد و بعد در قالب همین بازی نیز یکسری قوانین کوچک برای کودک قرار داده شود. ضمن اینکه تاکید می‌کنم، فعالیت باید با شدت کم انجام شود و اینکه باید فعالیت حرکتی کودک در شرایط آب و هوایی متعادل باشد. ضمن اینکه فرآیندهای حرکتی باید به صورت کوتاه کوتاه برای کودکان در نظر گرفته شود.

گله‌داری خاطرنشان‌کرد: مربی ورزش کودک نیز باید در قالب یک مربی کودک باشد و باید شرایط مفرح برای کودکان در حین انجام مهارت‌های حرکتی، با ایجاد فضایی ایمن را ایجاد کند و این نکته را هم باید در نظر گرفت که در سنین پایین بیشتر باید به دنبال توسعه مهارت‌های حرکتی کودکان باشیم.

وی درباره اینکه کودکان در چه سنی می‌توانند به صورت تخصصی یک رشته ورزشی را دنبال کنند؟ گفت: برای رشته‌های ورزشی مختلف، سن متفاوت است. البته رشته‌ای را هم نداریم که کودک زیر سن ۵ سالگی بتواند به صورت تخصصی در آن کار کند زیرا ممکن است آسیب ببیند یا یکسری مهارت‌ها برای آن کودک، سنگین باشد. در سنین قبل از دبستان، کودکان را باید به صورت هدفمند درگیر فعالیت ورزشی کنیم که آن هم باید در قالب بازی باشد اما باید متخصصی هم در کنار او باشد تا الگوهای ورزشی را که کودک در سن مناسب می‌تواند از آن‌ها برای ورود به یک رشته ورزشی استفاده کند، توسعه دهد. به هر حال از سن پنج شش سالگی باتوجه به جثه کودک تا حدود هشت نه سالگی می‌توان بر اساس علاقه کودک، شرایط او و شاخصه‌های استعدادیابی، به کودک بگوییم به کدام رشته می‌تواند ورود کند ولی قبل از این سن کار درستی نیست.

این متخصص تمرینات ورزشی کودکان در خصوص تغذیه کودکان نیز گفت: دسترسی کودک به غذا نباید به صورت آزاد باشد و باید حجم مشخصی از غذا برای او در نظر گرفته شود. پس باید مواردی چون استفاده از کربوهیدرات‌های ساده و کنترل حجم غذای کودک مدنظر قرار گیرد تا مشکلات تغذیه‌ای کودک حل شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار