محصولات نیشکر هفت تپه قربانی وقت کُشی ها نشود/ خطر نابودی ۴ هزار هکتار سطح زیر کشت

تاریخ انتشار: سه شنبه 20 مهر 1400 | 08:36 ق.ظ
محصولات نیشکر هفت تپه قربانی وقت کُشی ها نشود/ خطر نابودی ۴ هزار هکتار سطح زیر کشت  به گزارش کشاورزی پرس اواخر مرداد ماه امسال دادگاه شعبه ۵۵ حقوقی تهران حکم خلع ید مدیران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را صادر کرد که بر پایه آن، این مجموعه به بخش دولتی واگذار شد. ۲۹ شهریور ماه امسال و چند ماه پس از سلب مالکیت نیشکر هفت تپه از بخش خصوصی […]

 به گزارش کشاورزی پرس اواخر مرداد ماه امسال دادگاه شعبه ۵۵ حقوقی تهران حکم خلع ید مدیران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را صادر کرد که بر پایه آن، این مجموعه به بخش دولتی واگذار شد.

۲۹ شهریور ماه امسال و چند ماه پس از سلب مالکیت نیشکر هفت تپه از بخش خصوصی محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی گفته بود که با پیگیری های انجام شده شرکت حداکثر تا هفته آینده به وزارت اقتصاد (بانک ملی و صادرات) واگذار می‌گردد.

محمد احمدی یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در گفتگو با خبرنگار می‌گوید: دولت نمی‌خواهد نیشکر هفت تپه را به یک نهاد نامطمئن واگذار نماید که نتواند از پس مسئولیت آن بر آید، زیرا احتمال دارد در این صورت اعتصابات و اعتراضات کارگری پس از مدتی دوباره شروع شود؛ از همین رو شرکت هفت طرح توسعه نیشکر خوزستان را مستعد این واگذاری نمی‌داند.

احمدی با بیان اینکه برای ما کارگران واگذاری به هر نهادی تفاوتی ندارد، اظهار داشت: تلاش ما آن است که تا جای ممکن سایه دشواری‌ها مجددا بر مجموعه شرکت اعمال نشود.

اعتصابات کارگری نیشکر هفت تپه

تنها ۴ هزار هکتار سطح زیر کشت باقی مانده

این کارگر نیشکر هفت تپه در خصوص آخرین وضعیت محصولات شرکت بیان کرد: لازم است تا هر چه سریعتر مسئله واگذاری نیشکر هفت تپه رفع گردد تا بتوان تولید را آغاز کرد، زیرا ۳ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت نیشکر را به دلیل بی آبی از دست دادیم و ۳ هزار هکتار دیگر نیز به دلیل نداشتن کشت سال جدید از بین رفت.

محمد احمدی ادامه داد: تنها ۴ هزار هکتار زیر کشت وجود دارد که امید می‌رود با تسریع روند واگذاری نیشکر هفت تپه و تخصیص اعتبارات برای آغاز برداشت محصولات این معضل برطرف گردد؛ در غیر این صورت تمامی نیشکر‌ها خشک می‌شوند.

او افزود: بهترین زمان برداشت محصول نیشکر از دهم آبان ماه است و نهایتا باید تا اوایل آذرماه کار آغاز شود، زیرا اگر دیر شود محصول کارایی خود را از دست می‌دهد.

احمدی همچنین گفت: پارسال از دی ماه کار برداشت محصول آغاز شد، اما امسال نامشخص بودن وضعیت شرایط را مبهم کرده و اگر همین روند ادامه یابد نابودی شرکت رقم می‌خورد. زیرا اگر پس از زمان مشخص شده کار واگذاری پایان یابد، مدیریت جدید مجبور است همه چیز را از صفر آغاز کند که رسیدن به مرحله تولید نزدیک به ۲ سال طول می‌کشد.

مزارع نیشکر هفت تپه

ماجرای واگذاری پر فساد نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی چیست؟

پیش‌تر نیز یک منبع آگاه نزدیک به کارگران در گفتگو با خبرنگار ما گفته بود که برای بازگشت نیشکر هفت تپه به دوران شکوه دستکم بین ۳ تا ۵ سال زمان لازم است و طی این مدت نیز مجموعه مدیریتی باید از سود خود چشم پوشی نماید.

ماجرای نیشکر هفت تپه و مشکلات کارگری آن موضوع امروز و دیروز نیست، سال ۹۷ پس از اعتصابات کارگری و اعتراض به مجموعه مدیریتی، کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تبدیل به ماجرایی پیچیده و با اهمیت در سطح ملی و فراملی شد.

 

کیف پر پول هدیه به مدیر سایق بانک مرکزی

 

مدیران نیشکر هفت تپه در دادگاه و بررسی به اتهامات شان

 

بازدید مدیران اسبق خوزستان از نیشکر هفت تپه

هدف اصلی سر و سامان دادن به وضعیت نیشکر هفت تپه است

امام جمعه شوش با اشاره به اعتراض کارگران گفت: محدود کردن اعتصابات کارگری به دریافت حقوق، «انحراف» در درخواست آنان است، زیرا خواسته اصلی کارگر سر و سامان دادن به وضعیت نیشکر هفت تپه است.

این مقام مسئول ادامه داد: تاکنون بسیاری از کارگران به بهانه‌های گوناگون اخراج شده اند و به برخی دیگر نیز حقوقی پرداخت نشده است، ضمن آنکه از کار بیکار کردن یک کارگر جنبه‌های متفاوتی دارد و تنها به شخص محدود نیست؛ بحث معیشت خانواده آن نیز مطرح است؛ اگرچه شاید به دلیل نارضایتی از مسائل ناخواسته صحبتی شود، اما سخنان همیشه از روی عناد و دشمنی با نظام نیست و در صورتی که اتهامات اشخاص اثبات نگردد، بی توجهی فقط آن‌ها را به دامان رسانه‌های خارجی انداختن است.

حجت‌الاسلام مهدی علیزاده همچنین خواست تا یک گزینه جهادی به عنوان مدیریت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه معرفی شود تا بتواند مشکلات را رفع و این شرکت را به وضعیت پیشین خود بازگرداند.

کارگران نیشکر هفت تپه

نگرانی کارگران از خشکی نیشکر‌ها

مشخص نشدن وضعیت واگذاری نیشکر هفت تپه و امتناع برخی نهاد‌های دولتی از پذیرش مسئولیت آن حالا این شرکت را با چالشی جدید مواجه کرده و باعث شده بسیاری کارگران از احتمال خشک شدن محصولات نگران شوند.

شنبه همین هفته ده‌ها تن از کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به همین مسئله مقابل استانداری خوزستان دست به اعتراض زدند، اما علی رغم انتظارشان هیچ مسئولی جهت پاسخگویی و رسیدگی به مطالبات آن‌ها در جمع شان حاضر نشد.

تابلو کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

اهم مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه

علاوه بر آن موضوع مهمتری نیز در خصوص اشتغال به کار کارگران اخراجی و همچنین رسیدگی به خواسته‌های آن‌ها وجود دارد. محمد خنیفر یکی از سخنگویان کارگران نیشکر هفت تپه اهم مطالبات را به شرح زیر عنوان کرد:

  • بازگشت بکار کارگران اخراجی مطالبه گر
  • تعیین تکلیف قراداد کارگران دفع آفات و غیر نیشکری و کارکنان فصلی بخش صنعت و تجهیزات و …
  • مختومه نمودن پرونده فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه
  • پرداخت مزایای صنفی برابر و بدون تبعیض همچون حق نوبتکار ۳۰ درصد، حق تردد، حق همسر، بدی آب و هوا و…
  • افزایش مبلغ حق غذا و حق همسر و حق بدی آب و هوا
  • به روز رسانی و افزایش ضریب طرح طبقه بندی مشاغل
  • واکسیناسیون همه کارگران

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

نیشکر هفت تپه رسما واگذار شد

شایان ذکر است که عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش علی رغم تماس‌ها و پیام‌های متعدد ما برای پاسخگویی در خصوص آخرین وضعیت واگذاری کشت و صنعت نیشکر هفت تپه حاضر به پاسخگویی نشد.

هرچند طی زمان تهیه این گزارش و شامگاه ۱۸ مهر ماه در نشستی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و حضور جمعی از مقامات بلند پایه کشوری نسبت به تعیین تکلیف وضعیت شرکت نیشکر هفت تپه اقدام شد و مدیریت این مجموعه از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سپرده شد و اعضا با تاکید بر شفاف شدن حساب ها، بدهی و همچنین ارزش این شرکت در مدت ۳ ماه، تسویه ارزش شرکت کشت و صنعت هفت تپه را تصویب کردند.

اینکه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بتواند طی این چند ماه وضعیت شرکت نیشکر هفت تپه را سر و سامان بدهد یا خیر در آینده مشخص می‌شود.

 

منبع باشگاه خبرنگارارن جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار