آخرین وضعیت تامین آب کشت پاییزه خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 24 مهر 1400 | 10:52 ق.ظ
آخرین وضعیت تامین آب کشت پاییزه خوزستان معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه عمده محدودیت‌ها به کشت کلزا و چغندرقند مربوط می‌شود، گفت: به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی، محدودیت‌هایی در کشت پاییزه اعمال می شود اما این موضوع متناسب با حوضه‌های آبریز متفاوت است. علی شهبازی در خصوص کشت پاییزه و محدودیت‌های آن […]

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه عمده محدودیت‌ها به کشت کلزا و چغندرقند مربوط می‌شود، گفت: به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی، محدودیت‌هایی در کشت پاییزه اعمال می شود اما این موضوع متناسب با حوضه‌های آبریز متفاوت است.

علی شهبازی در خصوص کشت پاییزه و محدودیت‌های آن در خوزستان، اظهارکرد: در رابطه با الگوی کشت و تامین آب جهت کشت پاییزه، هر ساله جلساتی تحت عنوان شورای حفاظت منابع آب و شورای کشاورزی با حضور دستگاه‌های اجرایی مختلف استان برگزار می‌شود.

وی افزود: در این جلسات، حجم و میزان آب مصرفی و الگوی کشت در نظر گرفته می‌شود و در حال حاضر نیز تصمیمات در خصوص نحوه توزیع آب و نیز الگوی کشت برای کشت پاییزه تقریباً نهایی شده است.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی، محدودیت‌هایی در کشت پاییزه اعمال می شود اما این موضوع متناسب با حوضه‌های آبریز متفاوت است. برای کشت‌های زودهنگام مانند کلزا و چغندرقند محدودیت‌های بیشتری در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در حوضه رودخانه دز امکان کشت این محصولات در پاییز وجود ندارد.

کلزا و چغندرقند، بیشترین محدودیت کشت را دارند

شهبازی با بیان به اینکه عمده محدودیت‌ها به کشت کلزا و چغندرقند مربوط می‌شود، عنوان کرد: محدوده زمانی کشت چغندرقند و کلزا از شهریور تا مهرماه است و به دلیل نیاز آبی این محصولات و اینکه تامین آب کشت تابستانه همچنان ادامه دارد، امکان کشت آن‌ها وجود ندارد و در صورت کشت، فشار مضاعفی به سیستم منابع آبی و حوضه آبریز وارد می‌شود.

وی ادامه داد: کشت چغندرقند و کلزا تقریباً در تمامی حوضه‌ها با محدودیت انجام می‌شود. به تمامی کشاورزان توصیه شده است حتی‌الامکان کشت‌های پاییزه خود را با تأخیر و همزمان با شروع بارش‌ها آغاز کنند تا با اطمینان بیشتر و حداقل خسارت، کشت‌ها انجام شود.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: اکثر سدها در خوزستان در ترازهای پایین آبی قرار دارند و به این دلیل بحث مدیریت مصارف و تقاضاهای آبی از اهمیت دوچندان برخوردار می‌شود. تا زمانی که در این شرایط بحرانی قرار داریم و بارندگی‌ها نیز آغاز نشده باشند، بیشتر تمرکز ما بر مدیریت مصارف آب خواهد بود تا در تمام طول رودخانه‌ها توزیع آب به صورت عادلانه باشد و مشکلات در یک قسمت رودخانه انباشته نشود.

شهبازی بیان کرد: با هدف حفظ تعادل منابع آب در رودخانه‌های حوضه آبریز کرخه، برنامه نوبت‌بندی آب اجرا شده است. در این برنامه راندمان توزیع آب در رودخانه افزایش یافته و خوشبختانه مشکلات مسیرهای پایین دست تا حدود زیادی کاهش یافته است. در این روش، برنامه زمانبندی برداشت آب در بازه‌های مختلف رودخانه، برای الگوی کشت مجاز به کشاورزان اعلام می‌شود.

وی افزود: در خصوص کشت گندم به دلیل دیرهنگام بودن آن و همزمانی با آغاز بارندگی‌ها، حساسیت‌ها نسبت به تنش آبی کمتر خواهد بود و از طرفی نیز ریسک کشاورزان در این زمان برای کشت به حداقل خواهد رسید اما برای کشت کلزا به دلیل تمام نشدن نیاز آبی کشت‌های تابستانه، ریسک کشت این محصولات به دلیل محدودیت‌های آبی، بسیار زیاد خواهد بود.

تامین آب شرب، خط قرمز است

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در خصوص بحث تامین آب شرب در فصل کشت پاییزه گفت: خط قرمز ما تأمین آب شرب است و برنامه‌ریزی‌های انجام شده به گونه‌ای است که مشکل تأمین آب شرب به هیچ وجه به وجود نیاید و در زمینه آب بحث کمیت و کیفیت هر دو حائز اهمیت هستند.

شهبازی با اشاره به بحث زیست محیطی آب بیان کرد: در صورتی که بارگذاری و برداشت از آّب رودخانه‌ها، زیاد باشد، ممکن است آب به بخش‌های پایین‌دستی نرسد و می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را از نظر کیفی ایجاد کند. به این دلیل بحث مدیریت کمیت و کیفیت آب به صورت همزمان در دستور کار ما قرار دارد تا به مشکلی در این خصوص برنخوریم.

وی گفت: با همکاری خوبی که مردم در حوضه کرخه در خصوص نوبت‌بندی مصرف آب داشته‌اند موفق شده‌ایم تاکنون به یک تعادل نسبی در این حوضه علی‌رغم کم‌آبی شدیدی که وجود دارد، برسیم و آب در تمامی شاخه‌های انتهایی این رودخانه در جریان باشد.

کاهش میزان شوری رودخانه کارون در پایین دست

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در خصوص حوضه آبی کارون، گفت: در حوضه کارون، در دو مرحله رهاسازی جریان به صورت موجی از سد گتوند علیا انجام شد تا تعادل کیفی آب رودخانه کارون در اهواز و پایین‌دست آن که تا محدوده شهرستان آبادان می‌رسد، حفظ و برقرار باشد.

شهبازی افزود: انتظار می‌رفت که در شرایط کنونی، شوری رودخانه کارون بسیار بالاتر از مقادیر کنونی باشد که خوشبختانه با اجرای این برنامه نه تنها از افزایش شوری رودخانه کارون جلوگیری به عمل آمد بلکه کاهش نسبی شوری نیز در این مقاطع محقق شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار