پیامدهای ممنوعیت ورود دام سبک کشتارگاهی به خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 27 مهر 1400 | 11:14 ق.ظ
پیامدهای ممنوعیت ورود دام سبک کشتارگاهی به خوزستان به گفته دست اندرکاران تامین گوشت قرمز ، ممنوعیت ورود دام سبک کشتارگاهی به خوزستان در ۲ هفته اخیر، می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد که مهمترین آن افزایش دوباره گوشت قرمز به خصوص در کلانشهر اهواز خواهد بود

براساس مصوبه اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور ، از ۲ هفته پیش ورود دام سبک کشتارگاهی به استان های مرزی کشور از جمله خوزستان با هدف کنترل قاچاق دام عملیاتی شده است که اجرای آن نگرانی‌هایی در بازار استان به وجود آورده است.
مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز اظهار داشت: ممنوعیت ورود دام سبک به منظور کنترل قاچاق و صیانت از ذخایر دام کشور به خصوص دام مولد ، درست و منطقی است ولی ممنوعیت ورود دام سبک کشتارگاهی که مستقیم وارد بازار مصرف می شود نمی‌تواند مبنای درستی داشته باشد.
البرز کریمی با اشاره به توقیف اخیر۲۰۰راس دام سبک کشتارگاهی در ورودی لرستان به خوزستان اظهار داشت: این محموله دام سبک کشتارگاهی مجوز قانونی از امور دام جهادکشاورزی استان مبداء را داشته اند ولی با این حال اجازه ورود این محموله به استان خوزستان داده نشده است.
وی با بیان اینکه ۵۰تا ۶۰درصد دام سبک کشتارگاهی مورد نیاز خوزستان از استان های همجوار به خصوص لرستان و همدان تامین می شود افزود:تداوم ممنوعیت ورود دام سبک کشتارگاهی حتی در کوتاه مدت سبب افزایش قیمت گوشت قرمز ، ایجاد شوک در بازار ، دخالت دلالان و اسطه‌ها و در نهایت ورود غیرقانونی دام کشتارگاهی به استان خواهد شد.
کریمی با اشاره به مکاتبات انجام شده با جهادکشاورزی استان ، دامپزشکی و صنعت ، معدن وتجارت خوزستان برای اقدام فوری با هدف برداشتن ممنوعیت ورود دام سبک کشتارگاهی به خوزستان گفت:ممنوعیت ورود دام کشتارگاهی هیچ توجیهی ندارد فقط مصرف کننده زیان و دلالان سود می‌برند.
وی گفت:معاونت امور اقتصادی استانداری خوزستان باید به موضوع ممنوعیت ورود دام سبک کشتارگاهی به این استان ورود کرده و به وظایف قانونی و نظارتی خود عمل کند.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان نیز به خبرنگار  گفت:ورود دام سبک کشتارگاهی که پلاگ گذاری شده و در سامانه دامپزشکی نیز قابل دسترسی است نمی تواند سراز بازار قاچاق دام دربیاورد.
دکتر مصطفی کنارکوهی افزود:دام کشتارگاهی که دارای پلاک است به محض ورود به کشتارگاه “فک پلاک” می شود و به همان تعداد دام کشتارشده ، مجوز جدید برای متقاضی صادر می‌شود بنابراین در این فرایند فرد یا گروه خاصی قادر نیست دخالت نابجا و غیرقانونی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر قاچاق دام سبک از مرزهای خوزستان وجود داشته است ولی هم اکنون قاچاق دام سبک از مرزهای غرب استان تحت کنترل درآمده است افزود:ممنوعیت ورود دام سبک کشتارگاهی باید برطرف شود تا به بازار گوشت قرمز شوک وارد نشود.
معاون بهبود تولیدات دام جهادکشاورزی خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجوز ورود دام سبک کشتارگاهی از سوی این معاونت به صورت منظم و مستمر به متقاضیان داده می‌شود ولی به تازگی با مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، ورود دام سبک کشتارگاهی به استان خوزستان ممنوع شده است.
عبدالامیر نیرومند با بیان اینکه همزمان با ممنوعیت ورود دام سبک کشتارگاهی به خوزستان ، پیگیری لازم از مجاری قانونی شروع شده است ابراز امیدواری کرد با هماهنگی انجام شده ممنوعیت ورود دام سبک کشتارگاهی به خوزستان برداشته شود و طبق روال قانونی ورود دام کشتارگاهی به این استان از سرگرفته شود.
هم اکنون هرکیلوگرم گوشت گوسفندی بین ۱.۳تا ۱.۴میلیون ریال در کلانشهر اهواز عرضه می‌شود ولی با قسمت بندی گوشت ، قیمت گوشت بیشترمی‌شود.
خوزستان یک استان مصرف کننده دام و مرغ است که بخش مهمی از دام سبک ، سنگین و مرغ مورد نیاز خود را استان‌های همجوار تامین می کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار