وزارت بهداشت: اختیار لغو یا اجرای دورکاری به مدیران دستگاه‌ها واگذار شده / کارکنان ادارات با «سامانه امید» به صورت هوشمند کنترل می‌شوند

تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۵ ق٫ظ
وزارت بهداشت: اختیار لغو یا اجرای دورکاری به مدیران دستگاه‌ها واگذار شده / کارکنان ادارات با «سامانه امید» به صورت هوشمند کنترل می‌شوند معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور، توضیحاتی پیرامون نحوه عملکرد سامانه هوشمند مدیریت کرونا ارائه کرد. محسن فرهادی با اشاره به اینکه از اول آبان ماه انجام واکسیناسیون نیز به عنوان یک شاخص مهم در رعایت پروتکل‌ها در نظر گرفته شده است، […]

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور، توضیحاتی پیرامون نحوه عملکرد سامانه هوشمند مدیریت کرونا ارائه کرد.

محسن فرهادی با اشاره به اینکه از اول آبان ماه انجام واکسیناسیون نیز به عنوان یک شاخص مهم در رعایت پروتکل‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: یعنی زمانی که از پروتکل بهداشتی در ادارات، صنوف و صنایع و… صحبت می‌کنیم چند اصل مهم باید رعایت شود که مجموعه آنها پروتکل‌های بهداشتی است. اولین اصل واکسیناسیون است و دومین اصل زدن ماسک، سومین اصل فاصله گذاری اجتماعی، چهارمین اصل تهویه هوای فضاهای بسته و آخرین اصل نیز بهداشت فردی به معنای شستن و ضد عفونی کردن دست‌ها است. طبیعتا در همه جای دنیا وقتی پوشش واکسیناسیون افزایش می‌یابد، بازگشایی‌ها نیز افزایش می‌یابد اما ما هنوز به پوشش بالای ۸۰ درصد دو دوز واکسن نرسیدیم و طبیعی است که لازم باشد بیشتر احتیاط کنیم.

ضرورت کارت واکسن و پوشش ماسک برای حضور در ادارات

وی درباره لغو و یا کاهش دورکاری‌ها،‌ اظهار کرد: وقتی سازمان اداری استخدامی کشور اعلام می‌کند که ورود کارکنان بدون کارت واکسن به اداره ممنوع است، یعنی طبیعتا همه کارکنان باید واکسینه شوند و حدی از ایمنی را داشته باشند. البته ایمنی کامل پس از ۱۵ روز از تزریق دو دوز کامل حاصل می‌شود ولی به هر حال دارا بودن کارت واکسن، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در محل کار و کنترل تهویه توسط معاونت توسعه هر اداره برای بازگشت به کار ضروری است.

واگذاری اختیار تصمیم‌گیری لغو یا اجرای دورکاری به مدیران

او تاکید کرد: البته طبیعی است که برخی افراد باید دورکاری داشته باشند. به عنوان مثال خانم‌هایی که بچه کوچک دارند،‌ فرد دارای بیماری خاص است و… که این افراد می‌توانند به شکل دورکاری و بیرون از محل خدمت کار کنند. سازمان اداری استخدامی طی بخشنامه‌ای اختیار تصمیم گیری پیرامون این موضوع را به مدیر مربوطه واگذار کرده است که با تشخیص مدیریت دورکاری یا لغو آن اجرایی شود. با این توصیفات باید گفت که دورکاری ۱۰۰ درصد لغو نشده است و برای برخی افراد کماکان وجود دارد. دورکاری عمومی در تهران لغو شده است و رفته رفته با افزایش پوشش واکسیناسیون در باقی کشور هم دورکاری لغو خواهد شد.

لزوم اقدام شهرداری برای ممانعت از ورود واکسن‌نزده‌ها و بیماران به حمل ونقل عمومی

فرهادی درباره افزایش ترددها به دنبال لغو دورکاری‌ کارکنان، تصریح کرد: هر تجمعی چه با واکسیناسیون و چه بدون آن، منجر به انتقال بیماری و چرخه آن خواهد شد؛ البته کسانی که واکسن نزدند بیماری سخت‌تری را تجربه می‌کنند و ممکن است وارد بیمارستان شده و خدای ناکرده فوت کنند. در برنامه مدیریت هوشمند محدودیت‌ها که روز اول آبان ماه در ستاد ملی کرونا مطرح شد به این نکات هم توجه شد و باید به سرعت همه نهادهای عمومی مردمی مانند شهرداری‌ها که متولی حمل و نقل درون شهری هستند این امکانات را داشته باشند که افراد واکسینه شده، واکسینه نشده و حتی بیماران را تشخیص دهند و برای ورود افرادی که واکسن نزدند یا بیمار هستند، در حمل و نقل عمومی ممانعت ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه این امر با زیرساخت سامانه‌ای قابل اجرا خواهد بود، اظهار کرد: وزارت کشور، وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت در زمینه این سامانه همکاری نزدیک دارند تا این زیرساخت به سرعت فراهم شود و کم کم اگر فردی که واکسن نزده است خواست سوار مترو شود،‌ گِیت ورودی برایش باز نشود. این یک روش در دنیا موفق است. البته برای حمل و نقل اتوبوسی این کار سخت‌تر است اما در تاکسی‌های اینترنتی زیرساخت اجرای این طرح موجود است تا هم راننده و هم مسافر را از نظر سلامتی و تزریق واکسن رصد کنیم. این اقدام در تاکسی‌های خطی فقط برای رصد راننده فراهم است.

کنترل واکسیناسیون صنوف با کد ملی

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کسب و کار وزارت بهداشت، ادامه داد: الان کد ملی هر فردی را که در سامانه salamat.gov.ir وارد کنید به شما مشخصات فرد،‌ نوع واکسن تزریقی، تاریخ تزریق و تعداد دُزهای تزریقی را اعلام می‌کند، پس بازرسان ما به راحتی می‌توانند کل صنوف را کنترل کنند.

ترافیک و آلودگیِ دردسرسازِ هوای تهران

وی افزود: در تهران متاسفانه هر کاری برای ساعت طرح ترافیک انجام دهیم، بازهم شلوغ است و ماشین‌های تک سرنشین منجر به ترافیک می‌شوند. بهترین توصیه کماکان عدم تردد غیرضروری است. در نیمه دوم سال ما با معضل آلودگی و وارونگی هوا هم روبرو هستیم و ارتباط این دو عامل با ابتلا به کرونا وضعیف شدن ریه‌ها اثبات شده است؛ یعنی هرچه آلودگی بیشتر شود ایمنی ریه پایین آمده و فرد مستعد ابتلا می‌شوند. راه حل کنترل معضل آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی است اما متاسفانه کرونا شرایط را تغییر داده است. مثلا پیش از کرونا توصیه ما کاهش استفاده از وسایل یکبار مصرف بود تا پسماند کمتری تولید شود، اما اکنون توصیه ما تنها استفاده از وسایل یکبار مصرف است تا بهداشت رعایت شود. این موضوع در مورد حمل و نقل هم صدق می‌کند که به افراد توصیه می‌کنیم از خودورهای شخصی استفاده کنند تا احتمال ابتلای آنها به کرونا کاهش یابد ولی درعین حال آلودگی هوا بیشتر می‌شود.

فرهادی درباره بررسی رعایت پروتکل‌ها در ادارات نیز بیان کرد: در مدیریت هوشمند کرونا هر دستگاه ناظر بر فعالیت خودش است و معاون توسعه هر نهاد، مسئول کنترل شرایط است. ناظر همه ادارات سازمان اداری استخدامی و ناظر عالی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز وزارت بهداشت است. ما به طور رندوم چک و یا درصورتی که شکایتی از رعایت پروتکل‌ها در اداره یا نهادی شود، اقدام به بازرسی و کنترل رعایت پروتکل‌ها می‌کنیم. البته پیش از آنکه نیاز به بررسی کارت واکسن کارکنان در بدو ورود به مجموعه باشد،‌ متولیان مجموعه می‌توانند با وارد کردن مشخصات کارمندان خود در سامانه salamat.gov.ir متوجه تزریق یا عدم تزریق واکسن کارمندشان شوند و به آنها اعلام کنند که موظف به تزریق واکسن هستند.

کنترل هوشمند کارکنان ادارات با “سامانه امید”

وی درخصوص کنترل هوشمند کرونا،‌ گفت: اجرای کنترل هوشمند به شکل بررسی کارکنان ادارات سراسری است ولی کنترل سامانه‌ای کشوری سراسری که متولی آن وزارت کشور است که با کمک وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت کار می‌کند فعلا در ۳ استان در حال پایلوت است که تحت عنوان “سامانه امید” قرار است پس از اجرای پایلوت و اتصال به سامانه‌های کوچک دیگر در کل کشور اجرایی شود. استان‌ها کار نظارت را به تفکیک انجام می‌دهند اما هنوز همه‌ کشور به این سامانه متصل نشده‌اند. سامانه راه و شهرسازی برای کنترل ترددهای بین شهری و سامانه وزارت بهداشت به عنوان سامانه اصلی ارائه اطلاعات بهداشتی افراد به سامانه امید متصل خواهند شد.

میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور؛ ۴۲ درصد

او با اظهار تاسف از پایین بودن درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تاکید کرد: میانگین کشوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۴۲ درصد است و رستوران‌ها، پاساژها و نانوایی هم کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها را دارند. البته شاخص پروتکل‌های بهداشتی به زودی تغییر می‌کند و عامل واکسیناسیون هم به زودی وارد شاخص خواهد شد.

الزامات بهداشتی برای تالارهای پذیرایی

فرهادی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تالارهای عروسی و نوع نظارت بر آنها نیز،‌ تصریح کرد: کارکنان باید کارت واکسن داشته باشند و در قرارداری که با متولی مراسم بسته می‌شود او باید تعهد دهد که همه مهمانان کارت واکسن دارند و این موضوع در بدو ورود مهمانان کنترل شود. در عین حال قائل شدن فضای ۴ متر مربعی برای هر فرد الزامی است. زمان مراسم هم نباید بیش از ۲ تا ۳ ساعت به طول بی‌انجامد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
صنعت ساختمان
جشنواره
تابناك وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار