حذف گازسوزی و پیشروی ساخت‌‌و‌سازها به سمت مخازن و تاسیسات نفتی، دغدغه‌های مهم ما هستند

تاریخ انتشار: جمعه 7 آبان 1400 | 12:09 ب.ظ
حذف گازسوزی و پیشروی ساخت‌‌و‌سازها به سمت مخازن و تاسیسات نفتی، دغدغه‌های مهم ما هستند مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، حذف گازسوزی و پیشروی ساخت و سازها به سمت مخازن و تاسیسات نفتی را ازجمله مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های این شرکت برشمرد. مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در بازدید رییس سازمان بازرسی کل کشور از تاسیسات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در منطقه نفتی کریت کمپ اهواز گفت: در […]

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، حذف گازسوزی و پیشروی ساخت و سازها به سمت مخازن و تاسیسات نفتی را ازجمله مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های این شرکت برشمرد.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در بازدید رییس سازمان بازرسی کل کشور از تاسیسات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در منطقه نفتی کریت کمپ اهواز گفت: در مناطق نفتخیز جنوب طرح‌­های متفاوت برای جمع‌­آوری گازهای همراه با نفت داریم که یکی از این طرح‌­های مهم، طرح آماک است.

علیرضا دانشی با بیان اینکه مطالعات و اجرای این طرح از سال ۸۰شروع و در سال ۹۵ پایان یافت ادامه داد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که با پیمانکار ایجاد شد و کمبود نقدینگی هنوز این طرح کامل نشده است.

وی گفت: ظرفیت تولید نفت کشور چهار میلیون بشکه در روز است که مناطق نفتخیز جنوب سه میلیون بشکه نفت را تولید می­کند که از این حجم تولید نفت، حجم گاز زیادی تولید می­‌شود.

دانشی ادامه داد: در کنار مساله سوزاندن گازهای همراه با نفت، دغدغه دیگر شرکت نفت، همجواری مناطق مسکونی و پیشروی ساخت‌و‌سازها به نزدیکی مخازن و تاسیسات نفتی است که خطرات زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: این گازهای همراه با نفت خوراک مهمی برای پتروشیمی‌ها هستند و می‌­توان از این گازها برای مصارف داخلی کشور استفاده کرد که متاسفانه نبود توجه ویژه به این طرح از سوی دولت وقت و تامین نکردن اعتبار لازم باعث شد تا طرح آماک به طور کامل اجرا نشود.

دانشی گفت:با توجه به فرسودگی تاسیسات نفتی امکان فعالیت مدام در طول ۲۴ ساعت وجود ندارد و به دلیل توقف­‌هایی که انجام می‌شود و یا قطع برق، گاز سوزی نیز رخ می‌دهد؛ اگر این تاسیسات به روز شوند هدر رفت منابع نفتی و گاز نیز بسیار کاهش می­یابد.

وی افزود: بیشترین تلاش­‌ها برای جمع‌آوری گازهای همراه با نفت در اهواز صورت می‌گیرد اما در شهرستان‌­های دیگر همچون رامهرمز، رامشیر و آغاجاری با مشکل فلرهای نفتی روبه رو هستیم.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: پارسال ۲۶ طرح در آغاجاری، گچساران و رامشیر برای جمع‌آوری گازهای همراه با نفت انجام گرفت و هشت طرح نیز در اهواز در دست اقدام است که باید تا سال ۱۴۰۱ به پایان برسند اما با توجه به شرایطی که وجود دارد و نداشتن اعتبار کافی، این طرح‌ها در موعد مقرر به پایان نخواهند رسید.

وی افزود: برای جمع‌­آوری فلرهای نفتی در سطح اهواز و خوزستان تقاضای تامین منابع را داریم؛ متاسفانه جمع‌­آوری این گازها برای بخش خصوصی به دلیل هزینه بالای آن، هیچ جذابیتی وجود ندارد که در این امر ورود کند


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار