مدیر عامل شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان خبر داد؛

تلاش مستمر برای افزایش برداشت سبز نیشکر

تاریخ انتشار: شنبه 8 آبان 1400 | 10:58 ق.ظ
تلاش مستمر برای افزایش برداشت سبز نیشکر تورج بهادری با اعلام اینکه حدود ۳۶ درصد از مزارع، سبز برداشت می شود؛ اظهار کرد: برای افزایش میزان برداشت سبز از مزارع تلاش مستمر صورت می گیرد و از آتش زدن پوشال مزارع نیشکر و همچنین بقایای محصولات غیر نیشکری جلوگیری می شود و با اختلاط آن ها با خاک برای بهبود وضعیت خاک کوشش می شود.

تورج بهادری مدیر عامل شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابا با اشاره به سطح زیر کشت نیشکر در سال جاری اظهار کرد: در این شرکت سطح داشت مزارع نیشکر در سالجاری ۱۱،۱۱۶ هکتار و مجموع مزارع قابل برداشت نیز ۹۲۸۶ هکتار است.

وی ادامه داد: برآورد می گردد که در سالجاری از مزارع شرکت حدود ۷۰۰ هزار تن نیشکر برداشت و ۸۰ هزار تن شکر سفید تولید شود.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان به اثرات خشکسالی در میزان تولید امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به از بین رفتن حدود ۳۰ درصد از مزارع این شرکت در سیلاب سال ۹۸ ـ ۹۷ و با عنایت به برنامه ریزی های انجام شده در خصوص افزایش سطح کشت نیشکر در دو سال گذشته، تولید ۸۵۰ هزار تن نیشکر برای سالجاری پیش بینی شده بود که متاسفانه بدلیل خشکسالی و قطع مکرر برق و یا کم بارشی ناشی از آن ، تولید نیشکر با کاهش بیش از ۲۰ درصد مواجه شد.

بهادری با بیان اینکه در کشت صنعت فارابی تمهیداتی برای مقابله با خشکسالی انجام شده است؛ تصریح کرد: انجام عملیات آبیاری بصورت جویچه های یک در میان در بعضی از مزارع شرکت، تهیه دبی سنج و تخصیص حجمی آب به بهره بردار، استفاده مجدد از زهآب موجود نیشکر برای آبیاری مزارع (آب چرخانی)، کاهش دفعات آبیاری در مزارع با سن بالا و آیش اجباری این مزارع در پایان فصل داشت و متناسب سازی مساحت آبیاری با زمان قطع برق و یا کم باری ناشی از آن، را می توان از راهکارهای برون رفت کشت و صنعت فارابی از خشکسالی اخیر نام برد.

وی با اعلام اینکه حدود ۳۶ درصد از مزارع، سبز برداشت می شود؛ اذعان کرد: در شرایطی که مزارع نیشکر از رشد مناسبی برخوردار باشند و یا نیشکر دچار ورس شدگی شود و دستگاه های هاروستر امکان برداشت سبز را نداشته باشند، با در نظر گرفتن شرایط محیط زیستی و مدیریت دود اقدام به آتش زدن مزارع می شود. گفتنی است که غالب نیشکر برداشتی در جهان نیز به این شیوه (برداشت سوخته) صورت می گیرد.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان گفت: این شرکت برای حفظ و ارتقاء محیط زیست پیرامون شرکت راه اندازی کامل تصفیه خانه فاضلاب صنعتی را در دستور کار قرار داده است از سویی تعویض سوخت مورد نیاز استارت بویلرها از گازوئیل به گاز، که برای اولین بار در این شرکت انجام شده؛ تاثیر زیادی در کاهش مصرف گازوئیل و آلایندگی حاصله داشته است.

بهادری در ادامه اقدامات زیست محیطی شرکت به گسترش فضای سبز موجود در شرکت و کاشت انواع درختان اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه با سازمان محیط زیست برای حفظ حیات وحش موجود در شرکت و اعلام این شرکت بعنوان منطقه شکار ممنوع صورت گرفته که می تواند در حفظ گونه های جانوری منطقه موثر باشد.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی خوزستان اظهار کرد: در این واحد تولیدی بمنظور استفاده حداکثری از ظرفیت های تولید، علاوه بر تولید شکر سفید غذایی ، تولید شکر داروئی ، انواع شکرهای طعم دار ، شکر مایع ، شکر پودری و همچنین محصولات غیر نیشکری مانند گندم ، کلزا ، آفتاب گردان ، چغندر و . . . تولید می شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار