کشت قرارداری گندم در خوزستان اجرا می‌شود

تاریخ انتشار: شنبه 8 آبان 1400 | 10:50 ق.ظ
کشت قرارداری گندم در خوزستان اجرا می‌شود خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کشت قراردادی گندم برای نخستین بار در استان گفت: با توجه به اینکه کود‌های پایه مانند پتاسه و فسفاته کود‌های گرانی هستند و کشاورزان قدرت خرید پایینی دارند بنابراین اگر طرح کشاورزی قراردادی امسال اجرا نمی‌شد کاهش عملکرد در محصول را شاهد بودیم. او […]

خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کشت قراردادی گندم برای نخستین بار در استان گفت: با توجه به اینکه کود‌های پایه مانند پتاسه و فسفاته کود‌های گرانی هستند و کشاورزان قدرت خرید پایینی دارند بنابراین اگر طرح کشاورزی قراردادی امسال اجرا نمی‌شد کاهش عملکرد در محصول را شاهد بودیم.

او بیان داشت: رابطه منطقی بین نهاده‌های کشاورزی وجود ندارد و این طرح کمک شایانی به کشاورز خواهد کرد و با توجه به اینکه اراضی کشاورزی ما در طول سال زیر کشت محصولات مختلف قرار دارد و تناوب و آیش نیز به صورت کم در اراضی انجام می‌شود اجرای این طرح بسیار ضروری است.

امیری زاده ادامه داد: ما با حساسیت کامل، کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیم زار‌ها را دنبال خواهیم کرد.

تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی  سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشت گندم در مناطق سردسیر تقریبا به پایان رسیده است، ولی در مناطق جنوبی هنوز کشت این محصول استراتژیک آغاز نشده و قبل از آغاز کشت، حسب دستور وزیر کشت قراردادی گندم در استان ابلاغ شد.

او بیان داشت: این طرح در ترویج و توسعه و استفاده از کود‌های پایه در مزارع گندم بسیار موثر خواهد بود و شرایط خوبی برای تولید بخصوص در وضعیت خشکسالی فراهم خواهد نمود و بر قرارداد با کشاورزان بسیار تاکید گردیده که این موضوع مستلزم زمان و ایجاد ساختار مناسب، تامین نهاده و بیمه است.

نوروزی تصریح کرد: تنظیم قرارداد‌های اجرایی به منظور تامین کود با شرکت خدمات حمایتی و جهت بیمه محصولات با صندوق بیمه خواهد بود همچنین با مجریان غیر دولتی قراردادی و تولید کننده گندم نیز قرارداد بسته خواهدشد که به ساختار محکمی نیاز است.

جواد سلطان کاظمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: نسخه علاج بخش کشاورزی ما در کنار نهاده‌ها و آب، کشت قراردادی می‌باشد و وزیر نیز بر این مسئله تاکید شده است و برای حذف یارانه نهاده‌های تولید در بودجه ۱۴۰۱ تصمیم گیری شده برای پایداری تولید، افزایش بهره وری و جلوگیری از هدررفت آب این طرح راهکار خوبی است.

 او افزود: کشت قراردادی کلزا در استان که موفقیت آمیز بود و برای همه محصولات باید کشت قراردادی انجام شود، زیرا با اجرای این نوع کشت زنجیره تولید کامل خواهد شد و باید اقدامات عملی سریعتر برای کشت قراردادی گندم انجام شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار