عزم جزم کارگران هفت تپه برای بازسازی کارخانه

تاریخ انتشار: سه شنبه 11 آبان 1400 | 08:55 ق.ظ
عزم جزم کارگران هفت تپه برای بازسازی کارخانه اورهال کارخانه از مسائل و دغدغه‌های مهمی بود که به دلایل بلاتکلیفی شرکت و اعتصاب‌های مختلف رها شده بود؛ این تعمیرات اساسی بعد از واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در دستور کار این شرکت قرار گرفت و به سرعت آغاز شد. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای ایجاد انگیزه در کارگران ابتدا […]

اورهال کارخانه از مسائل و دغدغه‌های مهمی بود که به دلایل بلاتکلیفی شرکت و اعتصاب‌های مختلف رها شده بود؛ این تعمیرات اساسی بعد از واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در دستور کار این شرکت قرار گرفت و به سرعت آغاز شد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای ایجاد انگیزه در کارگران ابتدا ۲ ماه حقوق معوقه کارگران را پرداخت و اخیرا نیز معوقات آنها را به طور کامل تسویه کرد تا روحیه امید به نیروهای شرکت هفت تپه دمیده شود.

در حال حاضر تمام کارگران در بخش های مختلف کارخانه و زمین‌های کشاورزی در حال اورهال و تعمیر اساسی دستگاه‌ها، ماشین آلات و آماده سازی زمین‌های کشاورزی برای کشت هستند.

برای بررسی روند اورهال به شرکت مراجعه کردیم و ابتدا با سرپرست کوره آهک کارخانه هم صحبت شدیم؛ عبدالرضا احمدی تحولات مدیریتی شرکت و واگذاری آن به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را مثبت ارزیابی کرد.

او همچنین اشاره‌ای به سخنان امیدبخش مدیرعامل جدید شرکت هفت تپه در روز معارفه داشت که گفته بود هیچ مشکلی از نظر تامین قطعات و اورهال کارخانه نداریم.

رسیدن قطعه و دستگاه‌های غلتک و اسکریپر از نظر احمدی ضروری است تا روند اورهال کارخانه شدت گیرد و روند استحصال شکر از نیشکر بهبود یابد؛ او تاکید کرد که حتی درصورت داشتن نی خوب اگر کارخانه سرحال نباشد، میزان استحصال پایین می‌آید و ضایعات افزایش می‌یابد ضمن اینکه درصورت اورهال نکردن کارخانه زحمات کارگران کشاورزی هم هدر می‌روند.

سرپرست کوره آهک کارخانه گریزی به گذشته داشت و به زمانی اشاره کرد که تعداد زیادی از قطعه‌ها در محیط کارخانه تولید می‌شدند و کارگران هنگام تعمیرات به سرعت قطعات تولیدی را جایگزین قطعات خراب می‌کردند.

 او با بیان اینکه کارگاه شرکت هفت تپه یک چهارم کارگاه شهرک صنعتی اهواز است، اطمینان داد که با اصلاح دستگاه‌های شرکت هفت تپه ظرف یک تا ۲ سال همه چیز را به حالت اول و دوران شکوفایی برمی‌گردانیم.

ورود سریع قطعات و وسایل مورد نیاز برای اورهال

یکی از مکانیک‌های شرکت هفت تپه هم که در حال بررسی روند اورهال و تعمیر دستگاه‌ها بود، با بیان اینکه هر روز قطعات و وسایل بیشتری برای اورهال وارد کارخانه می‌شود، بیان کرد: نیروها و مهندسان با دانش وارد شرکت شده اند که قطعا از نظر علمی و فنی به ما کمک می‌کنند.

یکی دیگر از بخش‌های کارخانه که از آن دیدن کردیم، اداره برداشت ماشینی و تجهیزات مکانیکی بود؛ حامد مقامی رئیس این بخش به آغاز با تاخیر اورهال شرکت هفت تپه اشاره و اظهار کرد: با واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، اورهال کارخانه آغاز شده و اکنون یکی از دستگاه‌ها را برای تهیه قلمه کشت آماده کرده‌ایم.

در این بخش کارخانه دومین دستگاه تهیه قلمه در حال تعمیر بود و کارگران در حال کار بودند؛ یک دستگاه هم به گفته مقامی دچار آتش سوزی شده بود که به دستور مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر قرار است به طور کامل بازسازی شود؛ علاوه بر آن در لحظه تهیه گزارش، ۶ دستگاه دیگر نیز آماده رسیدن قطعات برای تعمیر بودند.

انجام اورهال کارخانه توسط پرسنل شرکت از دیگر موارد مورد اشاره رئیس اداره برداشت ماشینی و تجهیزات مکانیکی هفت تپه بود؛ او همچنین وعده مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مبنی بر استفاده از ظرفیت سایر شرکت‌های کشت و صنعت برای اورهال هفت تپه را یادآور شد و گفت: سعی بر این است که اورهال دستگاه‌ها با رسیدن قطعات اواسط آبان ماه پایان یابد تا آماده دستور واحد کشاورزی برای برداشت باشند.

مقامی با قدردانی از مدیریت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار امیدواری کرد که بچه‌های هفت تپه پاسخ اعتماد مدیریت جدید را بدهند؛ او گفت: بی‌مهری‌هایی در سال‌های اخیر به بچه‌های هفت تپه صورت گرفته ولی اکنون با تمام توان در حال کار هستند.

آماده سازی ماشین آلات برای یک بهره برداری خوب

در بازدید میدانی از بخش تجهیزات مکانیکی شرکت هفت تپه، کارگران شاغل در این بخش در حال شستشو و ردیف کردن دستگاه‌ها برای تعمیر بودند؛ ابراهیم عباسی منجزی از فعالان کارگری هفت تپه نیز که همواره مطالبات کارگران را فریاد می‌زد، در این بخش شاغل بود.

او با اشاره به پیشرفت کاری از نظر ساماندهی ماشین آلات بعد از ورود مدیریت جدید شرکت به درخواست‌های لازم درخصوص نیاز به قطعات یدکی اشاره و بیان کرد: برای تامین این قطعات در بازرگانی تامین بودجه شده و در روزهای آینده خریداری می‌شوند تا کار به صورت جدی برای یک بهره برداری خوب انجام شود.

به گفته عباسی منجزی، اورهال ماشین‌آلات آغاز شده ولی با توجه به نبود قطعات، کارگران فعلا در حال چیدمان ماشین آلات، نظافت و ساماندهی ماشین آلات و احتیاجات قطعات یدکی هستند.

علاوه بر تجهیزات مکانیکی و دستگاه‌های کارخانه، زمین‌های کشاورزی هفت تپه هم نیازمند تهیه و آماده سازی برای کشت بعد هستند که در بررسی میدانی از اراضی شاهد تلاش کارگران بخش کشاورزی و کشت و کار در این زمینه بودیم. 

سعید حیاری کارشناس کشت و کار هفت تپه که در مزرعه ۶۰۴ در حال آماده سازی و تهیه زمین بود در این باره گفت: عملیات تهیه زمین نظیر شیارزنی و فارو باید ماه‌ها قبل انجام می‌شد ولی متاسفانه این کار به دلیل مطالبات دستگاه داران و پیمانکاران، تعیین تکلیف نبودن کارخانه و اعتصاب‌ها انجام نشده است.

این شاغل بخش کشت و کار نیز از واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: اکنون امور خیلی خوب پیش می‌روند و ماشین آلات در چندین مزرعه به صورت همزمان در حال تهیه و آماده سازی زمین‌ها هستند و تاکنون ۴۰۰ هکتار را برای کشت آماده کرده‌اند.

امید برای استارت کارخانه در یکم دی ماه

برای بررسی روند دقیق اورهال کارخانه دیداری با معاون صنعت شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه داشتیم؛ فرزام لطیفی با بیان اینکه اورهال با جدیت در حال انجام است، به کمبود قطعات یدکی اشاره کرد و گفت: بعد از انتصاب مدیر بازرگانی شرکت، خریداری قطعات یدکی مورد نیاز به سرعت در حال انجام است.

بازسازی سنگ‌های آسیاب و نصب آنها بعد از جوشکاری‌های لازم از موارد مورد اشاره لطیفی بودند؛ او ادامه داد: مجموعه تعمیرات سنگینی برای اورهال کارخانه در نظر داریم و امیدواریم با استارت کارخانه از یکم دی ماه عملیات نی پذیری را آغاز کنیم.

البته با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر شرکت بنا به گفته معاون صنعت شرکت هفت تپه نمی‌توان گفت امسال میزان استحصال شکر از نیشکر عدد خوبی می‌شود ولی امید بر این است که در سال‌های آینده این شرکت از نظر تولید شکر جزو شرکت‌های خوب توسعه نیشکر باشد.

آموزش پرسنل هفت تپه و رساندن آنها به سطح نیروهای دیگر شرکت‌های زیرمجموعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مورد تاکید لطیفی بود و در این زمینه توضیح داد که هفت تپه در گذشته‌های نه چندان دور جزو بهترین‌های ایران بوده و اکنون برای رسیدن به آن دوران و پا گذاشتن جای پای پدرانمان باید آموزش‌های لازم به پرسنل داده شود.

پیگیری برای رفع کمبودهای واحد خوراک دام و واحد تولید زغال فشرده، شناخت تامین کنندگان گوجه کارخانه تولید رب و اخذ پروانه بهره برداری کارخانه الکل سازی برای تولید روزانه ۱۰ هزار لیتر از دیگر موارد مورد اشاره لطیفی بودند.  

از بین رفتن زیرساخت ۳۰ تا ۴۰ درصد مزارع هفت تپه

یکی دیگر از بخش‌های مهم شرکت هفت تپه، زمین های کشاورزی آن است که باید به موقع عملیات تهیه و آماده سازی آنها و همچنین تعمیرات کانال‌های آبیاری انجام شود در غیر این صورت کارایی لازم را از دست می‌دهند. 

برای بررسی اقدامات این حوزه با معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه گفت و گویی انجام شد؛ او در این مصاحبه با بیان اینکه تمام قسمت‌های شرکت واگذاری به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، فعال شده‌اند، گفت: همکاران ما در حوزه کشت و کار، زمین‌ها را برای کشت آماده می‌کنند و عملیات کشت را تا جایی که زمان اجازه دهد انجام می‌دهند.

برخی از زمین‌های کشاورزی هفت تپه به دلیل خشکسالی از بین رفته‌اند که بنا به گفته حکیم ناصری برنامه ویژه‌ای برای آنها تدارک دیده شده است تا بعد از عملیات تهیه زمین زیرکشت غیرنیشکری بروند.

یکی از نکات قابل تامل در سخنان معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، انجام ندادن هیچ اقدام زیربنایی در اراضی شرکت در سال های اخیر است؛ او در این باره گفت: شرکت تعمیرات زیادی نیاز دارد چراکه ۵۰ تا ۶۰ درصد کانال‌ها و زیرساخت ۳۰ تا ۴۰ درصد مزارع از بین رفته است.

در هر حال بازگشت شرکت هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بارقه امید را در کارگران ایجاد کرد و آنها اکنون آستین همت بالا زده‌اند تا تعمیرات اساسی کارخانه و ماشین آلات و همچنین تهیه و آماده سازی زمین های کشاورزی را انجام دهند؛ اقداماتی که بعد از خصوصی سازی شرکت جدی گرفته نشده بود.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه توسعه در شمال خوزستان و در حوزه سیاسی شهرستان شوش به عنوان نخستین واحد نیشکری کشوری در سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و از آن زمان تاکنون این مجموعه صنعتی کشاورزی با بحران‌های کارگری و تولیدی رو به رو بوده است.
سه ماه پیش با حکم دستگاه قضایی مالک خصوصی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خلع ید شد و آن را دوباره به دولت بازگرداند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار