ماجرای ذرت‌های آلوده در بندر امام خمینی(ره)که وارد بازار نشد

تاریخ انتشار: سه شنبه 11 آبان 1400 | 09:45 ق.ظ
ماجرای ذرت‌های آلوده در بندر امام خمینی(ره)که وارد بازار نشد غلامرضا بلوطی میرزا روز سه شنبه در گفت و گوی با خبرنگار اظهار داشت: اواخر سال ۱۳۹۲ چند شرکت واردات ذرت، حدود ۲۲ هزار تن ذرت را از کشور برزیل وارد گمرک بندر امام کردند که برای ترخیص این کالای غذایی نیاز به تاییدیه سازمان استاندارد کشور را داشت. وی افزود: برابر با آزمایش های […]

غلامرضا بلوطی میرزا روز سه شنبه در گفت و گوی با خبرنگار اظهار داشت: اواخر سال ۱۳۹۲ چند شرکت واردات ذرت، حدود ۲۲ هزار تن ذرت را از کشور برزیل وارد گمرک بندر امام کردند که برای ترخیص این کالای غذایی نیاز به تاییدیه سازمان استاندارد کشور را داشت.

وی افزود: برابر با آزمایش های انجام شده توسط کارشناسان سازمان استاندارد، مشخص شد که این ذرت ها به سم آفلاتوکسین آلوده هستند که برای انسان و حتی حیوانات بسیار مضر و خطرناک محسوب می شود لذا گمرک طبق وظایف قانونی خود از ورود این کالای غذایی به داخل کشور جلوگیری

کرد.

وی ادامه داد: این ذرتهای آلودگی برای تعیین تکلیف به انبار گمرک بندر امام خمینی (ره) منتقل و سپس به انبارهای املاک تملیکی تحت نظارت قوه قضاییه تحویل داده شد.

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اینکه در اواخر سال ۱۳۹۵ تا اوایل ۱۳۹۶ نیز ۱۲۰ هزار تن ذرت دیگر از کشور برزیل وارد گمرک بندر امام شد گفت: برابر با مقررات رایج کشور، سازمان استاندارد در چند نوبت این محموله های وارداتی از کشور برزیل را مجددا مورد آزمایش و ارزیابی قرار داد که در

نهایت نتیجه آن شناسایی دوباره سم افلاتوکسین به میزان ۱۲ پی پی ام در این محموله های وارداتی بود.

بلوطی میرزا میزان استاندارد سم آفلاتوکسین مواد غذایی از جمله ذرت را زیر پنج پی پی ام عنوان کرد و گفت: این درحالی است که به دلیل میزان بالای سم در محموله های ذرت در راستای حفاظت از سلامت مردم اجازه ورود آنها به داخل کشور داده نشد.

ناظر گمرکات استان خوزستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دلایل دپو شدن محموله های ذرت در بندر امام اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که بحث ذرت‌های دپو شده در انبارهای گمرک بندر امام به خاطر مشکل ایستایی آن در گمرکات نبوده بلکه بحث سلامت مردم در میان بوده و اگر این

ذرتها آلودگی نداشت در کمترین زمان ممکن در همان سالها ترخیص و وارد کشور می شد.

بلوطی میرزا ادامه داد: بعد از اینکه مالکان این ذرتها به آلوده بودن آنها یقین حاصل کردند؛ چند پیشنهاد ارائه کردند که از جمله آنها، استفاده از این ذرت ها برای تبدیل آن به الکل صنعتی و یا مصارف حیوانی بود.

به گفته وی با توجه به حجم زیاد این ذرت‌ها، هیچ کارخانه‎‌ای در کشور برای تبدیل آنها به الکل آمادگی و ظرفیت لازم را نداشت.

وی یادآورشد: پیش از این نیز پیشنهاد شد که با تزریق گاز اوزون می توان سم این ذرتها را از بین برد که با استعلام از مراجع علمی این موضوع تایید نشد و در نهایت به صاحبان این ذرتها اعلام شد که برای تعیین و تکلیف ذرتهای خود تدبیری بیاندیشند.

مدیر کل گمرک اهواز اضافه کرد: با توجه به حجم بالای این میزان ذرت حتی برای معدوم کردن آن هم مشکل داشتیم چرا که بیش از ۶ هزار کامیون برای انتقال این میزان ذرت نیاز بود که تامین آنها نیز دشوار بود.

ناظر گمرکات استان خوزستان با بیان اینکه برای تعیین تکلیف در خصوص این محموله های ذرت راهکارهای دیگری درنظر گرفته شده است گفت: در حال حاضر، این ذرت ها کاربرد مصرف خوراک برای “خوک” را دارد؛ لذا باتوجه به اینکه در داخل کشور پرورش خوک وجود ندارد، مقرر شد محموله های

مذکور برای استفاده خوراک خوک به کشورهای دیگر منتقل شوند.

وی گفت: سال گذشته ۱۰۲ هزار تن این ذرتها توسط صاحبان آن به کشورهای ثالث برای مصرف خوراکی خوک منتقل شد.

بلوطی میرزا اظهار داشت: ۲۰ هزار تن این ذرتها هم به دلیل شاکی خصوصی توسط دستگاه قضایی توقیف شده و ۲۰ هزار تن دیگر برای خارج کردن از گمرکات بندر و ارسال به کشور ثالت منعی ندارد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه حفظ سلامتی جامعه اولویت اول گمرک جمهوری اسلامی است ادامه داد: در این زمینه با هیچ فردی تعارف نخواهیم داشت و در عین حال هرکالایی برای ترخیص نیاز به مجوزات قانونی دارد که ما آنها را اعمال خواهیم کرد.

ناظر گمرکات خوزستان افزود: در صورت وجود تاییدیه های لازم از مراجع قانونی، ترخیص کالاهای وارداتی از گمرکات استان خوزستان در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

دادستان کل کشور پنجشنبه هفته گذشته در جریان سفر رییس قوه قضاییه به خوزستان پس از بازدید از گمرکات بندر امام از انبار شدن مقدار زیادی کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی فاسد در این گمرکات خبر داد و گفت: پس از ارائه گزارش به رییس قوه قضاییه برای این اموال تصمیم گیری خواهد شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار