اندیکا ، یک ماه پس از زلزله

تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 آبان 1400 | 11:21 ق.ظ
اندیکا ، یک ماه پس از زلزله به گزارش کشاورزی پرس، نسیم خنکی پاییزی می وزید، بساط خواب را بر تخت فلزی بیرون ازخانه پهن کردم. خوابیدن زیر سقف آسمان ، عادتی بین اهالی روستا که نمی دانستیم فرشته نجاتمان خواهد شد. هنوز چشممان گرم خواب بود که که زمین زیر پایمان لرزید و همه اهالی با وحشت، فروریختن خانه ها، تلف […]

به گزارش کشاورزی پرس، نسیم خنکی پاییزی می وزید، بساط خواب را بر تخت فلزی بیرون ازخانه پهن کردم.
خوابیدن زیر سقف آسمان ، عادتی بین اهالی روستا که نمی دانستیم فرشته نجاتمان خواهد شد.اندیکا ، یک ماه پس از زلزله

هنوز چشممان گرم خواب بود که که زمین زیر پایمان لرزید و همه اهالی با وحشت، فروریختن خانه ها، تلف شدن دام‌ها و ریزش کوه‌های اطراف روستا را نظاره گر بودند.

خدا می داند اگر فقط چند روز دیرتر این زلزله رخ می داد در خانه‌های سنگی و زیر سقف‌هایی از جنس کاهگل چه بلایی سرمان می آمد.

این‌ها بخشی از گفته‌های عصمت از اهالی روستا کُتَک است، روستایی که پس از زلزله ۷ /۵ ریشتری ۱۲ مهر و ۴ زمین لرزه بعد از آن ، کاملا تخریب شد و حتی دیگر خبری از همان سر پناه‌های سنگی هم در آن نیست.

 

 

بر اساس بازدید میدانی مهمترین دغدغه زلزله زدگان در آستانه فصل سرد، سرپناهی امن برای خود و دام هایشان است تا از گزند سرما در امان بمانند.
بر اساس نیاز سنجی انجام شده بیشترین ملزومات مورد نیاز زلزله زدگان لباس گرم و چراغ نفتی بود.اندیکا ، یک ماه پس از زلزله

حالا یک ماه از وقوع نخستین زمین لرزه می گذرد و مسیر‌های صعب العبور، بافت عشایری منطقه و پراکندگی روستاها، آنتن دهی ضعیف تلفن همراه و نبود زیرساخت‌ها باعث شد روند اسکان اضطراری به سختی انجام بگیرد.

بر اساس آمار اداره کل مدیریت بحران خوزستان بیش از ۸۳ درصد خسارت‌ها در بخش چلو اندیکا رخ داده است.

مجموع خسارت‌های زلزله اندیکا و ایذه:
واحد‌های مسکونی نیاز به احداث: ۹۸۰ واحد (۸۰۰ واحد روستایی، ۱۸۰ واحد شهری)
واحد‌های نیاز به تعمیر: ۱۹۵۰ (۷۰۰ واحد ایذه، ۳۰۰ واحد لالی، ۹۵۰ واحد اندیکا)
راه‌های اصلی و فرعی: ۲۸ کیلومتر راه
راه عشایری: ۲۱۲ کیلومتر
تاسیسات آب: ۲ ایستگاه
ساختمان عمومی دولتی: ۸ ساختمان
مدارس: ۸۴ باب (۶۹ تعمیری، ۱۹ احداثی، ۶ خرید کانکس)
دام و ماهی: ۱۵۰ راس دام، ۳۰ تن ماهی
تاسیسات کشاورزی: ۱۰ استخر، ۵۰۰ متر کانال و ۶۰۰ متر مربع مرغداری
نهاده‌های دامی: ۳۰۰ تن
جایگاه دام: ۶۰۰ واحد

اهدای ۱۰۰۰ چادر به زلزله زدگان اندیکااندیکا ، یک ماه پس از زلزله

ایمان نوروزی رئیس هلال احمر اندیکا گذر کردن از مرحله اسکان اضطراری به اسکان موقت را در این موقعیت جغرافیایی دشوار توصیف کرد و گفت: بافت عشایری منطقه و مسیر‌های صعب العبور امکان انتقال کانکس و اسکان موقت را پیچیده ساخته است.

وی با بیان این که تا به امروز ۱۰۰۰ تخته چادر ۶ نفره بین زلزله زدگان اندیکا توزیع شده گفت: همان طور که از نام اسکان اضطراری مشخص است تنها برای مدت کوتاه بعد از زلزله کارایی دارد و امکان زندگی طولانی مدت در چادر‌ها آن هم با شروع بارش‌ها و سرمای هوا وجود ندارد.

بررسی وضعیت بهداشتی منطقه
رییس مرکز بهداشت خوزستان، گفت: نصف خانه‌های بهداشت اندیکا فعال نیستند و نیروی پزشک محلی حضور ندارند.
محمد علوی یکی ازمهمترین مشکلات اندیکا، را نبود بیمارستان و امکانات بهداشتی دانست.

 

اندیکا ، یک ماه پس از زلزله

وی بیان داشت: در حالی از نبود بیمارستان در این شهرستان صحبت می‌کنیم که به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه حوادثی مانند سقوط ، عقرب گزیدگی و .. گزارش می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه روند واکسیناسیون زلزله زدگان شتاب گرفته است، ولی روند اسکان موقت باید سرعت بیشتری بگیرد تا شاهد اوج گیری کرونا در منطقه نباشیم.

پایان عملیات آوار برداری تا ۱۵ روز دیگر
مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان با بیان این که عملیات آواربرداری از روز‌های ابتدایی زلزله آغاز شده است گفت: عملیات آوار برداری تا ۱۵ روز دیگر به پایان خواهد رسید.

جنتی با اشاره به مستقر شدن ستاد بازسازی در شهرستان اندیکا گفت: ارزیابی ۲۹۳۰ واحد مسکونی شهری و روستایی انجام شده و در حال حاضر در آستانه بازسازی هستیم.

وی گفت: بنیاد مسکن در ۵۰ روستای اندیکا کار بهسازی و ساخت خانه‌ها را برعهده دارد، تصمیماتی برای جا به جایی برخی روستا‌های خطرناک و دچار آسیب‌های جدید گرفته شده، اما اغلب مردم این مناطق حاضر به جا به جایی نیستند.

وی در ادامه گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته دو مدل سازه پیش بینی شده است:

_ سازه‌های پیش ساخته (مخصوص مناطق صعب العبوری که امکان ساخت وساز و حمل مصالح وجود ندارد)
_ ساختمان‌های احداثی

جنتی زمان تحویل سازه‌های پیش ساخته را ۱ تا ۲ ماه آینده اعلام کرد و گفت: هنوز برای ساختمان‌های احداثی جدول زمان بندی مشخص نشده است.

۳۰۰ واحد ساختمانی پیش ساخته حداکثر تا یک ماه آینده در مناطق زلزله زده اندیکا مستقر می‌شوداندیکا ، یک ماه پس از زلزله

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید میدانی از مناطق زلزله زده  اظهار داشت: اعضای کمیسیون عمران مجلس بر اساس وظیفه نظارتی خود و دستور رئیس مجلس شورای سلامی از مناطق زلزله زده اندیکا بازدید و گزارش کاملی از وضعیت این منطقه برای ارائه آماده کردند.

محمدرضا رضایی کوچی افزود: وضعیت جاده دسترسی و آب شرب منطقه مورد بررسی قرار گرفت و گزارش جامع آن در مجلس شورای اسلامی و با حضور رییس مجلس و وزیران کشور، نیرو و راه و شهرسازی برای تصمیم گیری لازم ارایه می‌شود.

وی گفت: ۳۰۰ واحد ساختمانی پیش ساخته حداکثر تا یک ماه آینده در مناطق زلزله زده اندیکا مستقر می‌شود.

امید‌ها برای زدودن چهره محرومیت
بازدید میدانی رئیس جمهور و هیاتی از مسئولان کشوری از مناطق زلزله زده، امید‌ها برای زدودن چهره محرومیت از منطقه را تقویت کرده است.اندیکا ، یک ماه پس از زلزله
رئیس جمهور در دومین سفر سرزده به شهرستان اندیکا در دیدار و گفت و گوی صمیمی با جمعی از عشایر و مردم زلزله زده دستورات لازم برای رفع مسائل و مشکلات را صادر کرد.

وزیر کشور نیز ضمن بازدید میدانی اذعان داشت: مسیر‌های دسترسی در منطقه زلزله زده اندیکا باید ایجاد شود واز ظرفیت‌های استان‌های معین باید برای بازسازی کمک گرفت.

احمد وحیدی تاکید کرد: حداکثر تا یک ماه آینده خانه‌های آسیب دیده باید بازسازی شوند و هر چه این روند دیرتر انجام شود با توجه به نزدیکی فصل سرما و بارندگی مردم با مشکل مواجه می شوند.

رییس بنیاد مستضعفان در این بازدید میدانی خبراز تامین ۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز برای بازسازی این مناطق داد.

 

موافقت هیات دولت با اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای بازسازی اندیکا

تخصیص مبلغ ۵ هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (به ترتیب تا مبلغ ۳۲۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و تا مبلغ ۲۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه ای)

تخصیص مبلغ ۵۱۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت (با سود ۴ درصد روستایی و ۵ درصد شهری)

بازپرداخت ۱۵ ساله برای تسهیلات بازسازی (شامل ۳ سال دوران مشارکت مدنی و ۱۲ سال دوران فروش اقساطی)

بازپرداخت ۵ ساله برای تسهیلات تعمیری

بازپرداخت ۷ ساله برای تسهیلات معیشتی

بازپرداخت ۱۰ ساله برای جایگاه دام

موارد بالا مصوبات دولت به منظور جبران خسارات ناشی از وقوع زلزله در شهرستان‌ های زلزله زده می باشد .

بر اساس  این مصوبه   ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خوزستان نیز موظف شدند ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام بازسازی، گزارش عملکرد اعتبارات فوق را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.

دستورات ویژه معاون اول رییس جمهور برای آغاز عملیات بازسازی در اندیکا

معاون اول رییس جمهور برای پیگیری دستورات رییس جمهور و رسیدگی به مسایل و مشکلات مردم زلزله زده شهرستان اندیکا در استان خوزستان، تکالیف و وظایف دستگاه‌های اجرایی را برای جبران خسارات ناشی از زلزله مشخص کرد.اندیکا ، یک ماه پس از زلزله + فیلم

محمد مخبر در این جلسه از استاندار خوزستان، دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی خواست در اسرع وقت و ظرف یکی دو روز آینده با تقسیم کار دقیق و با استفاد‌ها از ظرفیت‌های استان‌های همجوار ، روند بازسازی و رسیدگی به شهرستان‌های زلزله زده اندیکا را آغاز کنند و اقدامات لازم را برای کمک به محرومیت زدایی از این مناطق انجام دهند.

تعمیر، احداث و بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده ، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای اجرای طرح‌های اشتغال زا ، ساخت مدرسه ، احداث بیمارستان و خانه بهداشت، تکمیل طرح‌های آبرسانی و برق رسانی ، تعمیر و احداث راه‌های روستایی و عشایری ، کمک به حمل و نقل عمومی و ایجاد جایگاه سوخت ، ساماندهی تلفن همراه و ثابت و تدوین طرح توسعه اندیکا و کوهرنگ از جمله مصوبات این جلسه بود.

 

منبع صدا و سیما


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار