لزوم رهاسازی آب از سد مارون برای مناطق پایین‌ دست

تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آبان 1400 | 09:39 ق.ظ
لزوم رهاسازی آب از سد مارون برای مناطق پایین‌ دست دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر گفت: مشاهده می‌شود عدم کشت کلزا در مناطق بالادست رعایت نشده و به راحتی و حتی در موقع مناسب تامین آب شده است و از نظر ما این عمل به نوعی تبعیض آشکار در حوضه آبریز مارون توسط سازمان آب برق است.

حامد یوسفی  در خصوص عدم رهاسازی آب از سد مارون برای مناطق پایین دست، اظهار کرد: شهرستان‌های بندر ماهشهر و شادگان در انتهای حوضه مارون قرار دارند و در بسیاری از مواقع، کشاورزان در تامین آب به موقع و کافی جهت کشت دچار تنش و مشکل هستند؛ این تنش‌ها باعث شده است که این دو شهرستان از لحاظ تنوع کشت با محدودیت مواجه شوند.

وی افزود: این موضوع باعث کوچکتر شدن سفره کشاورزان شده است، به گونه‌ای که تنها امید و راه درآمد آنان در تابستان به محصول نخیلات و در کشت پاییزه به محصول گندم و جو باشد؛ این در حالی است که مشاهده می‌شود در بالادست، محدودیت‌ها به این شکل وجود ندارد.

یوسفی اظهار کرد: در تابستان گذشته طبق جلساتی که با مسئولین سازمان آب و برق داشتیم مقرر شد که کشاورزان در خصوص عدم کشت محصولات به ویژه شلتوک همکاری کنند تا آب جهت کشت پاییزه ذخیره شود و مسئولین سازمان آب و برق به خوبی از انجام و رعایت این امر مهم توسط کشاورزان مطلع هستند.

وی با اشاره به عدم رهاسازی آب از سد مارون برای کشت در مناطق پایین دست تصریح کرد: کشاورزان ماهشهر مانند سالیان گذشته و با توجه به شرایط اقلیمی و بافت خاک، اقدام به بذر پاشی کردند و طبق قول سازمان آب و برق، برنامه‌ریزی خود را انجام دادند اما متاسفانه تاکنون رهاسازی آب محقق نشده است و ادامه این شرایط باعث بروز خسارات سنگین به کشاورزان این شهرستان خواهد شد .

یوسفی افزود: کشاورزان به وفای به عهد معروف هستند اما این خسارت‌ها و مشکلات باعث ایجاد فشار اقتصادی بر کشاورزان شهرستان خواهد شد.

دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر عنوان کرد: موضوع دیگری که در شرایط فعلی وجود دارد و مسئولین استانی نیز بر آن تاکید دارند عدم کشت کلزا و یا کاهش میزان کشت آن بوده که متاسفانه مشاهده می‌شود این موضوع در مناطق بالادست رعایت نشده و به راحتی و حتی در موقع مناسب تامین آب شده است و از نظر ما این عمل به نوعی تبعیض آشکار در حوضه آبریز مارون توسط سازمان آب برق است.

وی گفت: از مسئولین استانی و شهرستانی به ویژه سازمان آب و برق استان خوزستان درخواست می‌شود به منظور جلوگیری از بروز خسارت به کشاورزان نسبت به رهاسازی آب از سد مارون به صورت عاجل اقدام کنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار