بازدید کشاورزان شهرستان های رامشیر و شادگان از سد مخزنی مارون

تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 آبان 1400 | 09:27 ق.ظ
بازدید کشاورزان شهرستان های رامشیر و شادگان از سد مخزنی مارون به منظور آگاهی رسانی به جامعه کشاورزی و آشنایی با شیوه مدیریت و تامین آب اراضی زیر پوشش حوضه مارون، انجمن صنفی و کشاورزان شهرستان های رامشیر و شادگان ، از سد مخزنی مارون بازدید و آخرین وضعیت آب مخزن برای آنان تشریح شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری از سد ، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون گفت: به منظور آگاهی ذینفعان میانی و پایین دست حوضه مارون ، کشاورزان و اعضای انجمن صنفی کشاورزای شهرستان های رامشیر و شادگان از مخزن سد مارون بازدید و با نحوه آزادسازی آب از سد برای تامین آب اراضی پائین دست آشنا شدند.

“الماس سنایی مطلق” با بیان اینکه قرار گرفتن خوزستان در منطقه گرم و خشک و تبخیر بالای آب، نسبت به مقیاس جهانی، کاهش بارندگی و تدوام پدیده خشکسالی سبب شده تا میزان ورودی آب به سد مخزنی مارون به شدت کاهش یابد ، گفت : حوضه این سد و اراضی تحت پوشش آن با کمبود منابع آبی شدیدی مواجه شده است به نحوی که حدود ۷۵ درصد از حجم مخزن خالی میباشد و حوضه مارون از بحرانی ترین حوضه های آبی در کشور محسوب می شود.

وی با بیان این که سد مخزنی مارون برای آبیاری ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی طراحی شده است افزود: با افزایش جمعیت فعال در بخش کشاورزی، این سد مخزنی عملاً ۱۲۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی را تحت پوشش دارد که این امر باعث شده ورودی و خروجی آب با هم تناسب نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مارون با بیان این که با شرایط موجود، محیط زیست منطقه نیز دچار تنش شده، حجم مخزن سد را در شرایط نرمال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواند و گفت: با کاهش به وجود آمده، این رقم به کمتر از ۳۲۰ میلیون مترمکعب رسیده است که مقدار قابل توجه آن حجم مرده و غیرقابل استحصال میباشد.

 وی گزارش کاملی از پیش بینی میزان بارندگی در پاییز و زمستان سال جاری و توضیحاتی نیز در خصوص تداوم خشکسالی و اهم مشکلات تامین آب و چالش های پیش روی تامین آب کشاورزی ارائه کرد و گفت : امیدواریم در روزها و ماه هایی که پیش رو داریم شاهد بهبود وضعیت نزولات آسمانی باشیم و با همکاری خوب و مناسب همه نهادهای ذیربط و همدلی و مشارکت کشاورزان، این دوره از خشکسالی، به نحو مطلوب مدیریت شود.

در پایان این نشست، انجمن صنفی و نمایندگان کشاورزان شهرستان رامشیر و شادگان ، در بازدید از سد مخزنی مارون با مشاهده وضعیت آبی حوضه مارون، از کمبود منابع آب موجود سد مخزنی مارون مطلع و چگونگی میزان آب خروجی سد و شیوه های انتقال آب برای آنان تشریح شد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار