ششمین نمایشگاه صنعت دیرگداز افتتاح شد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 آبان 1400 | 18:43 ب.ظ
ششمین نمایشگاه صنعت دیرگداز افتتاح شد ششمین نمایشگاه صنعت دیرگداز، ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰ و با حضور محسن گلیجانی رئیس اداره سیمان و نسوز وزارت صمت، علی حسین زاویه رئیس انجمن نسوز ایران و جمعی از مدیران نسوز و فولاد و معدن کشور در هتل المپیک تهران افتتاح شد.   در آیین افتتاحیه که در سالن همایش‌ها برگزار شد، علی‌حسین زاویه […]
ششمین نمایشگاه صنعت دیرگداز، ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰ و با حضور محسن گلیجانی رئیس اداره سیمان و نسوز وزارت صمت، علی حسین زاویه رئیس انجمن نسوز ایران و جمعی از مدیران نسوز و فولاد و معدن کشور در هتل المپیک تهران افتتاح شد.
 
در آیین افتتاحیه که در سالن همایش‌ها برگزار شد، علی‌حسین زاویه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز کشور اظهار داشت: صنعت نسوز تنها صنعتی است که توسعه تحقیقات و تامین نیاز صنایع معدنی را در قالب بخش خصوصی انجام می دهد. ظرفیت‌سازی در این صنعت انجام شده است و انتظار داریم، اکتشافات سرعت گیرد. حفظ و توسعه صنعت فولاد کشور نیازمند پایدار بودن زنجیره تامین است. صنعت نسوز توانایی تامین نیاز صنایع مختلف کشور را دارد. در حال حاضر ۵۹ معدن در کشور شناسایی شده که از این تعداد، ۳۰ معدن فعال، ۸ معدن در حال تجهیز و مابقی غیر‌فعال هستند. حدود ۲۵ میلیون تُن ظرفیت معادن کشور است. روند واردات مواد اولیه نسوز در چهار سال گذشته کاهشی بوده است، به طوری که از ۸۵ به ۳۰ میلیون دلار رسیده است. طبق پیش‌بینی مصرف نسوز در سال ۱۴۰۰ به ۶۵۰ هزار تُن می‌رسد، که با توجه به زیرساخت‌های موجود در تامین آن مشکلی نخواهیم داشت.
 
در ادامه مهدی کرباسیان پیشکسوت عرصه فولاد از جایگاه ویژه صنایع نسوز در فولاد کشور سخن گفت و ادامه داد: وقتی سخن از تولید فولاد به میان می‌آید باید زنجیره کامل از مواد اولیه تا دستیابی به محصول نهایی را در نظر گرفت. تا سال ۱۳۹۱ سالانه شش میلیون تُن انواع محصولات فولادی واردات داشتیم، با تلاش مثال‌زدنی و حمایت بخش خصوصی نه تنها در تولید مصرف داخلی به خودکفایی رسیدم، بلکه طبق اعلام گمرک، زنجیره فولاد ۵ میلیارد دلار صادرات داشته است، بخشی از این موفقیت متوجه فعالان عرصه‌ی صنعت دیرگداز است.
 
سپس محسن گلیجانی رئیس اداره سیمان و نسوز وزارت صمت، ظرفیت اسمی تولید مواد نسوز کشور را ۷۵۰ هزار تُن اعلام کرد و افزود: بیش از ۶۵ واحد فعال در این صنعت حضور دارند که بالغ بر ۵۱۰‌ هزار تُن تولید دارند. سهم بخش خصوصی از این مقدار تولید هفتاد و هفت و نیم درصد تولید است. در این صنعت ۴۰۰۰ تَن به طور مستقیم مشغول به کار هستند.
 
گلیجانی صنایع فولاد را با ۶۷ درصد مصرف کننده عمده نسوز کشور نام برد و ادامه داد: دو گروه صنعت   سیمان و آهک ۱۳ درصد، ریخته گری ۷‌ درصد و مابقی صنایع شامل: شیشه،‌ سرامیک و شیمیایی مصرف‌کننده‌ی نسوز هستند. صنعت نسوز از ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ رشد هشتاد درصدی را تجربه کرده، به طوری که از ۳۰۰ هزار تُن به ۵۴۰ هزار تُن افزایش یافته است. با توجه به نیاز کشور و محدود بودن برخی مواد اولیه، ۳۰ درصد نیاز به صورت واردات تامین می‌شود. برای مثال تولید داخل منیزیت ۷۰ هزار تُن است در صورتی که مصرف این ماده‌ی معدنی در کشور ۱۴۰ هزار تُن است. به منظور تسهیل در واردات مواد اولیه، میزان تعرفه واردات را از ۱۵ به ۵ درصد کاهش دادیم.
 
در ادامه ششمین نمایشگاه صنعت دیرگداز که در آن ۵۳ شرکت حضور دارند، با حضور مسئولان افتتاح شد.
 
 نمایشگاه صنعت دیرگداز با هدف بومی‌سازی و نقشه راه آینده، مواد اولیه، چالش‌ها، بازیافت، اقتصاد و محیط زیست، نوآوری، تحقیق و توسعه به مدت سه روز برگزار می‌شود. شرکت فولاد خوزستان علاوه بر برپایی غرفه از حامیان اصلی نمایشگاه است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار