تشریح آخرین وضعیت سد شهید عباسپور

تاریخ انتشار: شنبه 22 آبان 1400 | 10:23 ق.ظ
تشریح آخرین وضعیت سد شهید عباسپور مدیرعامل سد ونیروگاه شهید عباسپور آخرین وضعیت سد شهید عباسپور را تشریح کرد.

“فرزاد جونعلی وند” در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد شهید عباسپور مسجدسلیمان؛ با بیان اینکه این سد از سدهای بزرگ بتنی کشور و دارای ۲ نیروگاه یک هزار مگاواتی است؛ اظهار کرد: سطح تراز نرمال سد شهید عباسپور ۵۳۲/۵ متر (بالاتر از سطح دریا) است. متاسفانه به دلیل کاهش نزولات آسمانی در سال جاری با کاهش حجم آورد ورودی آب به مخزن مواجه هستیم که طبق برآوردها سطح تراز سد شهید عباسپور حدود ۳۲/۵ متر با سطح تراز نرمال اختلاف دارد.

مدیرعامل سدشهید عباسپور در ادامه گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود شدید نزولات آسمانی و همچنین کمبود آورد رودخانه، سد شهید عباسپور با چالش های فراوانی روبرو شده که یکی از مهمترین آنها، کاهش نزولات آسمانی، کاهش ذخایر برف و باران در بالادست و همچنین آورد سد های بالا دست است.

جونعلی وند با اشاره به آخرین پیش بینی ها و جداولی که از سوی وزارت نیرو و شرکت مدیریت  منابع آب ایران  اعلام شده است، گفت: در بهترین حالت، سطح تراز سد شهید عباسپور ۴۹۵ است و در بهترین وضعیت ۴ یا ۵ متر تراز آب بالا می‌رود، سپس مجدداً به همان تراز قبل برمی‌گردد و احتمال اینکه وضعیت خشکسالی به مانند پیک تابستان باشد، زیاد است.

مدیر عامل سد شهید عباسپور به تاثیر خشکسالی بر تولید برق نیروگاه سد شهید عباسپور اشاره کرد و گفت: در سه ماه گذشته به واسطه نیاز شدید در پیک تابستان مجبور شدیم با وجود تراز بحرانی از واحدهای نیروگاه اول بهره‌برداری کنیم اما اکنون تراز به حدی پایین آمده است که نیروگاه اول ما نیز از مدار خارج شده است و هیچ گونه تولید برقی نداریم.

جونعلی وند تاکید کرد: با توجه به اینکه سدهای استراتژیک، مانند سد شهید عباسپور و سد گتوند قابلیت ذخیره آب را دارند. باید با مدیریت صحیح، ذخایر آب تا پایان ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ مصرف شود.

وی با بیان اینکه سدهای کارون سه و چهار از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و دچار بحران شدیدی هستند؛ تصریح کرد: کاهش بارندگی در خوزستان و بالادست حوضه های آبریز، شرایطی برای سدهای خورزستان به وجود آورده که تامین آب در پایین دست سدهای استان مشکل ساز شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون برف و باران قابل توجهی در بالا دست نداشته ایم؛ اذعان کرد: باید با بارش برف مناسب و ایجاد یخچال های طبیعی در بالا دست و بعد از آن با با بارش های مناسب این ذخایر را وارد مخازن سدها شوند تا از این وضعیت بحرانی خارج شویم.

وی در پایان با تاکید بر نقش موثر کشاورزان و مردم در پیشگیری از بحران های بزرگتر بر مصرف صحیح آب تاکید و از کشاورزان و متولیان جهاد کشاورزی درخواست کرد از شیوه های نوین آبیاری بهره ببرند؛ چرا که آبیاری سنتی ۳۰ تا ۴۰ درصد هدر رفت آب دارد و با توجه به جدی بودن خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی از همه هموطنان و همشهریان گرامی درخواست کرد با صرفه جویی درمصرف آب در پشت سرگذاشتن بحران آبی امسال  با وزارت نیرو همکاری داشته باشند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار