نیزار‌ها دریاچه سد تنظیمی گتوند را احاطه کردند

تاریخ انتشار: شنبه 22 آبان 1400 | 09:26 ق.ظ
نیزار‌ها دریاچه سد تنظیمی گتوند را احاطه کردند سد تنظیمی انحرافی گتوند علاوه بر آبیاری حدود ۳۴ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش، یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این شهرستان است، اما لایروبی نشدن دریاچه منجر به رشد بی‌رویه نیزار شده و این موضوع ممکن است در آینده برای سد ایجاد بحران کند. گسترش نیزار‌ها از معضلات اصلی دریاچه سد تنظیمی گتوند […]

سد تنظیمی انحرافی گتوند علاوه بر آبیاری حدود ۳۴ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش، یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی این شهرستان است، اما لایروبی نشدن دریاچه منجر به رشد بی‌رویه نیزار شده و این موضوع ممکن است در آینده برای سد ایجاد بحران کند.

گسترش نیزار‌ها از معضلات اصلی دریاچه سد تنظیمی گتوند است؛ این نیزار‌ها علاوه بر ایجاد مشکل برای بهره برداری از آب منجر به آلودگی بیشتر و زوال کمی و کیفی آب رودخانه کارون در گتوند می‌شوند.

پس از مشکلات سدگتوند علیا و گنبد‌های نمکی دریاچه و تاثیر آن بر کیفیت آب و دیگر معضلات نظیر تخریب اراضی پایین دست، حال شاهد رشد بی‌رویه نیزار‌ها پشت سد تنظیمی انحرافی گتوند و لایروبی نشدن آن هستیم که نیازمند اقدام عملی و تسریع برای لایروبی دریاچه است.
سد گتوند پشت حصار مشکلات

سد تنظیمی انحرافی گتوند در دهه ۵۰ با هدف آبیاری اراضی مناطق گتوند، عقیلی و دیمچه طراحی و احداث شده بود و عملیات احداث این شبکه‌ها به همراه سد تنظیمی انحرافی گتوند در سال ۱۳۵۳ آغاز و در سال ۱۳۵۵ تکمیل شد و بلافاصله مورد بهره برداری قرار گرفت.

سد تنظیمی انحرافی گتوند بر روی رودخانه کارون احداث و موجب بالا رفتن سطح آب رودخانه در بالادست و محل دریاچه سد شد؛ با توجه به این موضوع دریاچه بر اراضی طرح مسلط و آبیاری آن‌ها به صورت ثقلی انجام می‌شود.

مساحت خالص اراضی زیرپوشش این شبکه‌ها افزون بر ۳۴ هزار هکتار است که حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار آن زیرپوشش سه ایستگاه پمپاژ گتوند، پهونده و نگاز با مجموع ظرفیت پمپاژ ۸۵/۱۱ مترمکعب در ثانیه قرار دارد.

وحید طالبوند یکی از فعالان محیط زیست شهرستان‌گتوند گفت: این سد تنظیمی انحرافی در حال حاضر با انبوهی از رسوب‌های رودخانه‌ای مواجه شده که طی سال‌ها از بالادست در محل دریاچه سد انباشت شده‌اند.

او افزود: دریاچه سد تنظیمی گتوند به یک محل انباشته از نیزار تبدیل شده است و دریاچه سد موجب تاثیرات منفی محیط زیستی در مسیر و سواحل پایین دست رودخانه شده که مهمترین تاثیر آن، انباشت رسوبات و نیزارها، آلوده شدن مناطق پایین دست و حاشیه‌ای کارون به نیزار و تغییرات اکوسیستمی ساحل کارون در شهرستان گتوند و حتی نواحی پایین دست شهرستان است.

طالبوند بیان داشت: لایروبی این دریاچه از سوی سازمان آب و برق خوزستان لازم است و لایروبی دریاچه پشت سد تنظیمی گتوند و کنترل محیط نیزاری، از انتقال این نیزار‌ها به پایین دست رودخانه و اراضی کشاورزی شهرستان گتوند جلوگیری می‌کند.

عبدالحسین کریمی رییس اداره حفاظت محیط زیست گتوند نیز گفت: لایروبی مخزن سد چندین سال به تعویق افتاده است وبا توجه به اینکه رسوبات باعث رشد نیزار در اکوسیستم می‌شوند، تنوع زیست اکوسیستم دریاچه سد تنظیمی گتوند تغییر کرده است و رشد نیزار مشکلاتی برای زیستگاه در این منطقه ایجاد کرده است و نیزار در دوسوم دریاچه پشت سد تنظیمی گتوند رشد کرده است که این موضوع در آینده مشکل ساز می‌شود.

او با بیان اینکه لایروبی دریاچه سد تنظیمی گتوند وظیفه سازمان آب و برق خوزستان است و باید برای خارج کردن توده گیاهان و همچنین افزایش حجم مخزن هرچه سریعتر انجام شود، افزود: چند مرتبه مکاتباتی برای رفع این مشکل از سوی اداره حفاظت محیط زیست انجام شده، اما تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است.

تاخیر در لایروبی دریاچه سد تنظیمی انحرافی گتوند در آینده به بحرانی جدی تبدیل می‌شود و لازم است اقدام لازم در این زمینه صورت گیرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار