موفقیت در نمونه‌گیری نفت زنده از مخزن بنگستان میدان کوپال

تاریخ انتشار: یکشنبه 23 آبان 1400 | 19:05 ب.ظ
موفقیت در نمونه‌گیری نفت زنده از مخزن بنگستان میدان کوپال برای نخستین بار در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، عملیات رفع مانع آسفالتین و تمیز سازی کامل ستون چاه با هدف آماده سازی شرایط چاه برای نمونه گیری استاندارد درون چاهی از چاه شماره ۲۴ کوپال انجام شد. رئیس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این مطلب گفت: با توجه به مشکلات […]

برای نخستین بار در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، عملیات رفع مانع آسفالتین و تمیز سازی کامل ستون چاه با هدف آماده سازی شرایط چاه برای نمونه گیری استاندارد درون چاهی از چاه شماره ۲۴ کوپال انجام شد.

رئیس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این مطلب گفت: با توجه به مشکلات و محدودیت‌های عملیات درون­چاهی مربوط به چاه‌هایی که با مشکل آسفالتین مواجه هستند؛ اجرای هرگونه عملیات درون چاهی در این چاه‌ها با ریسک بالایی مواجه است.

مهندس غزل افزود: با توجه به مشکلات مربوط به تشکیل آسفالتین در ستون این نوع چاه‌ها به‌خصوص در چاه‌های میدان کوپال، اخذ نمونه درون چاهی در این میدان با خطرات و مشکلاتی زیادی مواجه می باشد. پیش از این علیرغم چندین مرحله تلاش، راندن ابزار برای نمونه گیری درون‌چاهی در چاه‌های میدان کوپال با موفقیت همراه نبود.

وی با اشاره به اهمیت نمونه‌های درون‌چاهی استاندارد برای انجام آزمایشات و متعاقب آن بدست آوردن نتایج مناسب برای مطالعات چاه/مخزن محور، اظهارداشت: بر اساس بررسی و برنامه‌ریزی صورت گرفته از طرف معاونت مهندسی نفت و اداره مهندسی بهره‌برداری، عملیات رفع مانع و تمیز سازی کامل ستون چاه کوپال-۲۴ طی مراحل برنامه­ریزی، طراحی، انتخاب ابزار مناسب و نظارت عملیات انجام شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به همکاری و هم فکری مثبت و موثر گروه‌های حاضر در عملیات از جمله مهندسی بهره‌برداری مارون و گروه وایرلاین، این امر با موفقیت انجام شد و امکان نمونه‌گیری درون‌چاهی میسر گردید.

رئیس مهندس بهره‌برداری ادامه داد: در این ارتباط با استفاده از حلال و سیالات انتخابی، رفع مانع و تمیزسازی چاه به‌صورت کامل با ابزار و تجهیزات مربوطه و بهره‌­گیری از دستگاه لوله‌مغزی‌سیار صورت گرفت و پس از تمیزسازی کامل و رفع مانع ستون چاه، ۷ نمونه درون‌چاهی اخذ شد که جهت انجام آزمایش‌های لازم به آزمایشگاه‌های مربوطه ارسال خواهد شد.

شایان ذکر است اطلاعات مربوط به نمونه گیری درون چاهی جهت انجام مطالعات جامع مخزن و همچنین بهینه سازی و مدیریت تولید از چاه‌ها و مخزن ضروری می باشد.

میدان کوپال در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌­برداری نفت و گاز مارون  و در ۶۰کیلومتری شرق اهواز واقع شده است که از سال ۱۳۵۰تاکنون در مدار تولید قرار دارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار