چرا خوزستان در رده‌های آخر واکسیناسیون کشور است؟

تاریخ انتشار: دوشنبه 24 آبان 1400 | 08:37 ق.ظ
چرا خوزستان در رده‌های آخر واکسیناسیون کشور است؟ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه مخالفین عنود و لجوجی که تحت هیچ شرایطی واکسن را قبول ندارند باید ملزم به واکسیناسیون شوند، گفت: می‌توان با وضع مقررات و شرایطی، این گروه را به تبعیت از واکسیناسیون ملزم کنیم. دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به قرار گرفتن استان خوزستان در […]

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه مخالفین عنود و لجوجی که تحت هیچ شرایطی واکسن را قبول ندارند باید ملزم به واکسیناسیون شوند، گفت: می‌توان با وضع مقررات و شرایطی، این گروه را به تبعیت از واکسیناسیون ملزم کنیم.

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به قرار گرفتن استان خوزستان در رده‌های آخر پوشش واکسیناسیون در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون جمعیت کشور ۶۵ درصد است که از ۵۲ درصد متوسط جهانی بالاتر است اما مقداری پوشش واکسیناسیون در خوزستان پایین است؛ میانگین پوشش واکسیناسیون در استان خوزستان حدود ۷ تا ۸ درصد از متوسط کشوری پایین‌تر است.

وی افزود: پوشش واکسیناسیون در کل جمعیت خوزستان حدود ۵۷ درصد و در گروه سنی هدف یعنی افراد بالای ۱۲ سال حدود ۷۶ درصد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: البته پوشش واکسیناسیون در برخی نقاط استان خوزستان مانند بهبهان، دهدز، اهواز، آغاجاری، گتوند، اندیمشک، امیدیه و شوشتر بالاتر از متوسط کشوری و در برخی شهرها تا ۹۰ درصد است اما در برخی شهرهای دیگر مانند اندیکا، باوی، خرمشهر، شادگان و حمیدیه پایین‌تر از ۶۵ درصد است.

وی بیان کرد: علت مقاومت و واکسن‌گریزی گروهی از مردم را می‌توان در تنوع فرهنگی، پایین بودن سواد سلامت، باورهای غلط، نبود اعتماد، ساده‌انگاری، تحت تاثیر شایعات قرار گرفتن و باور مطالب شبه علم و تبلیغات مسموم افرادی که سلامتی و آسایش مردم را مانعی برای کاسب کاری خود می‌دانند، تلقی کرد.

علوی تصریح کرد: افراد مختلفی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند به سه دسته تقسیم می‌شوند. گروهی از این افراد، تحصیلکرده‌اند و معتقد هستد اما هنوز به اقناع کامل نرسیده‌اند که واکسن برای حفظ سلامتی آن‌ها مفید است، دسته دیگر افرادی هستند که به طب سنتی بیشتر از ظرفیت آن بها می‌دهند و دستاوردهای علم پزشکی مدرن و کلاسیک را نپذیرفته‌اند که راضی کردن این افراد اگر چه سخت است اما مانند گروه اول، با آموزش و ارتقای سواد سلامت اقناع آن‌ها نیز امکان‌پذیر است.

وی افزود: گروه سوم، مخالفین عنود و لجوجی هستند که تحت هیچ شرایطی واکسن را قبول ندارند و حاضر به دریافت واکسن نیستند که می‌توان با وضع مقررات و شرایطی، این گروه را به تبعیت از واکسیناسیون ملزم کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد در خصوص موجودی واکسن کرونا در استان خوزستان نیز گفت: هیچ مشکلی از نظر ذخیره واکسن در خوزستان وجود ندارد. همه امکانات برای واکسیناسیون فراهم است و گروه‌های سیار نیز در حال ارائه خدمت هستند اما برخی واکسن را قبول ندارند و باید این افراد را اقناع کنیم که واکسن برای حفظ سلامتی آن‌ها بسیار مهم است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار