خوزستان در رده های آخر واکسیناسیون کشور؛ همه مقصر هستند به جز علوم پزشکی!

تاریخ انتشار: سه شنبه 25 آبان 1400 | 11:36 ق.ظ
خوزستان در رده های آخر واکسیناسیون کشور؛ همه مقصر هستند به جز علوم پزشکی! مسئولیت پذیری و پاسخگویی اولین شرط یک مدیریت و مجموعه است که باید به آن پایبند باشد نه اینکه به وقت حساب، خود را در کم کاری ها سهیم نداند و همه چیز را به این و آن حواله کند.

بر اساس نقشه استانی واکسیناسیون کرونا در کشور خوزستان با میانگین ۴۹ درصد، از آخر در رده چهارم واکسیناسیون استان های کشور قرار داشته و استان های قم، کردستان و سیستان و بلوچستان پایین تر از آن قرار دارند.

نقش و اهمیت واکسیناسیون در رسیدن به ایمنی جمعی، بازگشایی کسب و کارها و مدارس و در یک کلام برگشت به زندگی عادی بر کسی پوشیده نیست و شرط دریافت بسیاری از خدمات اراده کارت واکسن معرفی شده است.

اینکه چرا خوزستان با وجود در دسترس بودن واکسن و موجودی کافی آن نتوانسته هم پای دیگر استان ها واکسیناسیون را انجام دهد به عوامل متعددی بر می گردد اما انچه در این بین جالب است، علوم پزشکی اهواز است که همه را در عدم استقبال از واکسیناسیون مقصر معرفی می کند به غیر از خودش که متولی امر واکسیناسیون است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مصاحبه ای در چرایی آمار پایین واکسیناسیون در خوزستان نسبت به میانگین کشوری در خصوص افراد واکسن نزده گفته است: گروهی از این افراد، تحصیلکرده‌اند و معتقد هستد اما هنوز به اقناع کامل نرسیده‌اند که واکسن برای حفظ سلامتی آن‌ها مفید است، دسته دیگر افرادی هستند که به طب سنتی بیشتر از ظرفیت آن بها می‌دهند و دستاوردهای علم پزشکی مدرن و کلاسیک را نپذیرفته‌اند که راضی کردن این افراد اگر چه سخت است اما مانند گروه اول، با آموزش و ارتقای سواد سلامت اقناع آن‌ها نیز امکان‌پذیر است.گروه سوم، مخالفین عنود و لجوجی هستند که تحت هیچ شرایطی واکسن را قبول ندارند و حاضر به دریافت واکسن نیستند که می‌توان با وضع مقررات و شرایطی، این گروه را به تبعیت از واکسیناسیون ملزم کنیم.

با این حساب همه مقصر و کم کاری کرده اند به جز دانشگاه های علوم پزشکی که متولی امر سلامت و واکسیناسیون در استان هستند و به عنوان رهبر باید کم کاری دیگر سازمان ها را نیز پوشش دهند و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی استان برنامه های متناسب را برای اقناع سازی مردم تدوین کنند.

مسئولیت پذیری و پاسخگویی اولین شرط یک مدیریت و مجموعه است که باید به آن پایبند باشد نه اینکه به وقت حساب، خود را در کم کاری ها سهیم نداند و همه چیز را به این و آن حواله کند.

مسلما خسارت های این عدم واکسیناسیون و از دست دادن زمان در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد. یک نمونه اش همین بازگشایی مدارس است که به دلیل عدم واکسیناسیون کافی در استان، به تاخیر افتاده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار