خطر فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، بیخ گوش خوزستان!

تاریخ انتشار: یکشنبه 30 آبان 1400 | 09:42 ق.ظ
خطر فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، بیخ گوش خوزستان! عضو هیات علمی گروه خاک‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به لزوم تامین حق‌آبه کانون‌های گرد و غبار، نسبت به بازگشت وضعیت سابق کانون‌ها و خطر فرسایش بیشتر هشدار داد. دکتر احمد لندی ، در پاسخ به اینکه آیا امکان فعال شدن دوباره کانون‌های گرد و غبار در خوزستان وجود دارد؟ اظهار کرد: قطعا […]

عضو هیات علمی گروه خاک‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به لزوم تامین حق‌آبه کانون‌های گرد و غبار، نسبت به بازگشت وضعیت سابق کانون‌ها و خطر فرسایش بیشتر هشدار داد.

دکتر احمد لندی ، در پاسخ به اینکه آیا امکان فعال شدن دوباره کانون‌های گرد و غبار در خوزستان وجود دارد؟ اظهار کرد: قطعا اگر آب حوضه‌های آبریز تامین نشود، متاسفانه شرایط به دوره قبل از اقدامات انجام‌شده در کانون‌ها، بازمی‌گردد و ممکن است در برخی مناطق، شاهد فرسایش بیشتری باشیم.

فعال شدن کانون‌ها در صورت تامین نشدن حق‌آبه‌ها

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده در مرکز پژوهشی منطقه‌ای ریزگردها، افزود: اقدامات زیادی انجام شد اما این اقدامات باید تداوم داشته باشد؛ فرسایش خاک حاصل روند یکی دو ساله نیست و به دلایلی از جمله مدیریت نکردن، خشکسالی و کم‌آبی به وجود آمده است. برنامه‌ها و اقدامات باید در درزامدت ادامه داشته باشند تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

عضو هیات علمی گروه خاک‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اجرای طرح‌های نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار فوق بحرانی جنوب شرق اهواز گفت: روش‌های نهال‌کاری و نگهداری نهال‌ها، روش‌هایی زمان‌بر هستند و از طرف دیگر، در صورت تامین نشدن اعتبار لازم و نرسیدن آب به این طرح‌ها، پاسخی کوتاه مدت خواهد داشت و ممکن است دوباره شاهد بازگشت وضعیت قبلی باشیم.

کانون‌های گرد و غبار شرق اهواز حتما باید محافظت شوند

لندی در خصوص وضعیت حق‌آبه تالاب‌های خوزستان، افزود: در برخی مناطقی که نهال‌کاری انجام شده، شرایط کانون‌های گرد و غبار نسبت به گذشته بهتر شده اما نیاز است که برخی مناطق از جمله تالاب منصوریه و تالاب هورالعظیم نیز آبگیری شوند زیرا بخشی از کانون‌های فعال گرد و غبار مربوط به این قسمت‌ها هستند و اگر حق‌آبه آن‌ها داده نشود، نسبت به فرسایش حساس خواهند شد.

وی با بیان اینکه شرق اهواز و روستای منصوریه که یکی از کانون‌ها است حتما باید محافظت شود، گفت: حق‌آبه این منطقه باید داده شود تا گیاهان سبز شوند و خاک تثبیت شود. با توجه به اینکه در بهمن‌ماه بادهای شرقی را داریم، امیدواریم امسال گرد و غباری نداشته باشیم.

مرکز پژوهش منطقه‌ای گرد و غبار، نیازمند بودجه است

عضو هیات علمی گروه خاک‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص اینکه آیا مرکز پژوهشی منطقه‌ای ریزگردها فعال است؟ بیان کرد: چند ماهی است که این مرکز چندان فعال نیست؛ مقداری از فعالیت مرکز پژوهشی منطقه‌ای ریزگردها کاهش پیدا کرده است به این دلیل که تامین اعتبار نمی‌شود.

وی افزود: از بودجه دانشگاه شهید چمران اهواز برای طرح‌هایی، اعتبار در نظر گرفته شده و کارها در حال انجام است اما اینکه بگوییم مرکز فعال است، نه به آن میزان که باید فعال باشد.

لندی با بیان اینکه باید اعتبارات ملی به پژوهکشده داده شود، گفت: قبلا روال بر این بود که ردیف بودجه‌ای از سوی وزارت علوم برای مراکز و پژوهشکده‌ها در نظر گرفته می‌شد اما متاسفانه نمایندگان پیگیری نکردند و بودجه‌ای به این مرکز تعلق نگرفت و اکنون نیز بودجه اندکی از طرف دانشگاه دارد که با توجه به کمبود مالی در دانشگاه، امکان تامین مالی برای مرکز وجود نداشت.

وی افزود: اعتبار استانی نیز باید از طرف استانداری خوزستان تامین شود که به دلیل کسری بودجه تامین نشد. بنابراین فعلا منابع مالی مرکز پژوهشی منطقه‌ای ریزگردها از هیچ جا تامین نمی‌شود.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار