زیرساخت‌های صادراتی استان خوزستان متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست

تاریخ انتشار: دوشنبه 1 آذر 1400 | 09:17 ق.ظ
زیرساخت‌های صادراتی استان خوزستان متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست استان خوزستان علی‌رغم موقعیتی ژئوپلتیک در راستای توسعه صادرات بررسی‌ها نشان می‌دهد زیرساخت‌های صادراتی این استان متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و از نواقص متعددی در این زمینه رنج می‌برد.
 
زیرساخت‌های صادراتی استان خوزستان متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست

استان خوزستان در موقعیتی ژئوپلتیک در نزدیکی کشورهای عراق، کویت و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین دارای مرزهای خاکی، آبی و هوایی بسیار مناسب برای صادرات است.

اما متاسفانه با وجود  صنعتی بودن و ثروتمند بودن این استان هیچگاه آن‌گونه که باید زیرساخت‌های لازم برای صادرات به بازارهای تشنه صادراتی در منطقه در برنامه‌ریزی‌های کلان و راهبردی مسئولان اقتصادی دولت‌ها قرار نداشته است.

برای اطلاع بیشتر از تنگناها و مشکلات زیر ساختی برای صادرات محصولات ایرانی به کشورهای همسایه با شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز به گفت‌وگو نشستیم که متن این گفتگو را می‌بینید.

شهلاً عموری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز با اشاره به تأثیر توسعه زیرساخت‌های تجاری بر روند صادرات استان خوزستان، اظهار داشت: زیرساخت‌های تجاری در مرزها به چند دسته خدماتی، رفاهی، اداری و لجستیکی تقسیم می‌شوند در حال حاضر زیرساخت‌های صادراتی در مرزهای خوزستان با نواقص متعددی همراه است که مهم ترین دلیل آن بی توجهی دستگاه های اجرایی مختلف به نقش این زیرساخت ها در توسعه صادرات غیرنفتی است.

پروژه راه‌آهن بصره همچنان در هاله‌ای از ابهام

وی در خصوص اشتراکات مرزی ایران و عراق افزود: عراق به عنوان کشور دوست و همسایه بیشترین مرز زمینی با ایران را دارد؛ اما متاسفانه فعالیت‌های تجاری با این کشور توسعه پیدا نکرده است؛ به‌ویژه اینکه پروژه ساخت راه آهن به بصره همچنان در ابهام به سر می‌برد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی اهواز در رابطه با پروژه راه آهن خرمشهر به بصره عنوان داشت: تکمیل پروژه راه آهن خرمشهر به بصره از مصوبات سفر رئیس جمهور پیشین کشورمان به عراق است که در سند همکاری ۲ کشور به ثبت رسیده اما اجرایی شدن آن به فراموشی سپرده شده است.

عموری ادامه داد: پررنگ شدن نقش شرکت‌های پیمانکاری و واحدهای تولیدی مختلف ایران در روند بازسازی سوریه به اجرایی شدن مسیر ریلی خرمشهر- بصره و بندر لاذقیه سوریه گره خورده است؛ این خط ریلی در نهایت می‌تواند به بلوک اروپای شرقی متصل شود.

وی با اشاره به سهم اندک خوزستان در صادرات هوایی اظهار داشت: سهم پایین خوزستان در صادرات هوایی محصولات به کشورهای مختلف یکی دیگر حلقه‌های مفقوده در حوزه زیرساخت‌های صادرات استان محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز به کمبود زیر ساخت‌های صادرات هوایی در خوزستان اشاره کرد و گفت: فرودگاه‌های خوزستان از نظر موقیعت جغرافیایی با کشورهای حوزه خلیج فارس، مرز هوایی دارند؛ با این وجود، صادرکنندگان به دلیل عدم زیرساخت‌های کافی از جمله سردخانه و هواپیماهای کارگو (هواپیماهای باری) بالاجبار می بایست محصولات خود را از فرودگاه‌های شیراز و اصفهان به بازارهای هدف صادر کنند.

عموری با تأکید بر ضرورت همکاری همه جانبه استانی در جهت توسعه زیرساخت‌های صادرات هوایی ابراز داشت: اتاق بازرگانی اهواز در اقدامی، تلاش دارد تا زمینه حضور سرمایه گذار برای توسعه زیرساخت‌های صادرات هوایی در خوزستان را فراهم کند، اما این امر مستلزم همکاری‌های همه جانبه در استان است.

وی با اشاره به ضعف های مختلف بنادر استان در راستای توسعه صادرات بیان داشت: کشتی های حمل بار به دلیل سطح پایین آب در برخی از بنادر استان قادر به پهلوگیری نیستند؛ بنابراین باید مسئله لایروبی لنگرگاه ها با جدیت از سوی دولت مورد پیگیری و اجرا قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از ظرفیت و تجهیزات لجستیک بنادر خوزستان بخصوص بندر امام خمینی (ره) در اختیار بخش واردات است؛ اظهار داشت: همواره بخش واردات کالاهای اساسی از بنادر به عنوان اولویت محسوب می شود؛ بنابراین به نظر می رسد که در این راستا، بنادر چندان توجهی به امر صادرات ندارند.

عموری بر ضرورت میان صادرات و واردات کالا تأکید کرد و تصریح داشت: دستگاه های متولی متعددی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان می بایست با برنامه ریزی های کارشناسی، بین صادرات و واردات کالا توازن ایجاد کنند؛ متاسفانه در استان انگیزه های لازم برای ایجاد این توازن وجود ندارد.  

وی در رابطه با وضعیت نگران کننده گذرگاه های زمینی ایران با عراق افزود: شلمچه و چذابه به ۲ گذرگاه زمینی با کشور عراق محسوب می شوند، در حال حاضر شرایط آنها را می توان نگران کننده خواند چرا که فعالیت های تجاری در این مرزها نسبت به ادوار گذشته با کاهش زیادی همراه است.

سایه سنگین موازی‌کاری‌ها بر صادرات از مرز چذابه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ادامه داد: مرز شلمچه در گذشته ظرفیت صادرات روزانه یک هزار و ۷۰۰ کامیون در روز را داشت و امروز این تعداد به نصف تبدیل شده است؛ همچنین روزانه ۸۰۰ کامیون صادراتی از چذابه به سمت عراق می رفت؛ اما امروز این آمار به روزانه ۱۲۰ تا ۱۶۰ کامیون رسیده است.

عموری با اشاره به اثرات سو تصمیم‌های مداخله گرایانه و موازی کاری برخی دستگاه‌ها در مدیریت مرزها ابراز داشت: مدیریت در این مرزها روند بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است و احتمال بهبود شرایط را نمی‌توان دور از انتظار دانست؛ اما همچنان موازی کاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های مداخله گرایانه برخی دستگاه‌های دولتی در روند فعالیت‌های صادراتی این مرزها وجود دارد.

وی ادامه داد: نواقص زیرساختی در این مرزها از ابعاد مختلفی برخوردار است که انتظار می‌رود، ساماندهی شرایط موجود بیش از پیش مورد توجه دستگاه‌های اجرایی و متولیان مرزهای تجاری قرار گیرد.  

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهوازبا تأکید بر ضرورت بروزرسانی ساختار، فضای فیزیکی و ساختمانی مرزها گفت: مرزهای شلمچه و چذابه، مبدا مبادلات تجار ایرانی با طرف عراقی هستند و به همین دلیل باید امکان انجام سرمایه گذاری‌های لازم برای بهبود فضای موجود این گذرگاه های مرزی فراهم شود.

وضعیت نامناسب اقامت‌گاه‌های مرزی

عموری با ابراز نگرانی از وضعیت اقامتگاه‌های مرزی اظهار داشت: اقامتگاه‌های مرزهای شلمچه و چذابه جهت انجام معاملات و مذاکرات تجاری به هیچ عنوان در تراز و استاندارد بازرگانان نیست.  

وی در پایان به ضعف در روند تردد خودروهای تجاری اشاره کرد و بیان داشت:مدت زمان تخلیه کالاهای صادراتی و همچنین بارگیری مجدد آنها توسط خودروهای عراقی، زمان بر است؛ همچنین عدم هماهنگی مناسب در مرزها، در برخی از موارد باعث می شود که کالاهای صادراتی در پشت مرزها دچار شب خوابی شوند و این مسئله هزینه‌های متعددی را به تجار تحمیل می‌کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار