نخل‌های صادراتی به قطر با چه قیمتی فروخته شد؟

تاریخ انتشار: دوشنبه 8 آذر 1400 | 11:33 ق.ظ
نخل‌های صادراتی به قطر با چه قیمتی فروخته شد؟ رئیس انجمن خرما گفت: بر اساس ارزشیابی صورت گرفته از سوی گمرک هر نفر نخل حدود ۳۰۰ دلار فروخته شد. البته هر نخل از نخلداران بین یک میلیون و ۵۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ خریداری شد.

 

نخلستان

محسن رشید فرخی با بیان اینکه صادرات نخل با هر عنوانی از اساس اشتباه بود، افزود: نخل‌ جزو سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود از این‌رو من بازگشت آنها را با هر عنوانی به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم پرونده این مساله همین‌جا با هر میزان ضرر و زیانی‌که به منابع طبیعی و محیط زیست کشور وارد شده است، بسته شود.  

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان کرمان، با بیان اینکه دیگر این نخل‌ها قامت راست نخواهند کرد، افزود: ممکن است درصدی از این نخل‌ها نجات پیدا کنند اما این احتمال بسیار کم است چراکه مدت زمان زیادی از ریشه خارج شدند و در گمرکات ایران و قطر بلاتکلیف ماندند.

وی درباره دلیل عودت نخل‌ها از قطر، گفت: گواهی‌های بهداشت این نخل‌ها از سوی قطر تایید نشده است آنها بر این باورند که در گواهی‌های بهداشت نخل‌ها تغییراتی اعمال شده و روی آنها دست برده است. هنوز مشخص نشده است که گواهی‌ها بهداشتی برچه اساسی و با چه نظارتی صادر شده‌اند.

 به گفته رشید فرخی، قطر میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است از این‌رو آنها باهدف تزیین شهرها و ورزشگاه‌ها اقدام به خرید نخل از ایران کردند. حال که این موضوعیت برای آنها به پایان رسیده است امیدواریم که این مساله آخرین پرونده فروش نخل باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به وسعت دایره نفوذ انجمن ملی خرما، گفت: این روزها انجمن در دورترین روستاهای کشور که خرما تولید می‌شود حضور فعال دارد و اگر بار دیگر شاهد این موارد باشیم به عنوان مدعی العموم ورود خواهیم کرد و حرفی برای گفتن خواهیم داشت.

 بنا به اظهارات رشید فرخی، بر اساس ارزش‌یابی صورت گرفته از سوی گمرک هر نفر نخل حدود ۳۰۰ دلار فروخته شد. البته هر نخل از نخلداران بین ۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ خریداری شد.

 وی تصریح کرد: من به عنوان فعال این حوزه بسیار متاسف شدم که سرمایه‌های ملی با این قیمت خرید و فروش شد.

رشید فرخی با اشاره به ورود به‌موقع مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، افزود: معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی این مسئله را تکذیب نکرد و خاطر نشان کرد که با نظارت بیشتر آن را دنبال کرد. این در حالی است که بسیاری از مسئولان محلی در ابتدای رسانه‌ای شدن این خبر آن را تکذیب و انکار کردند.

وی تصریح کرد: خروج نخل‌ها اگر ادامه داشته باشد در نهایت در میزان تولید و صادرات خرما در کشور تاثیر مستقیم برجای خواهد گذاشت از این‌رو باید این روند متوقف شود.

رئیس انجمن ملی خرما تصریح کرد: ما باید شرایط را برای توسعه صادرات فراهم کنیم اولین پیش شرط توسعه صادرات داشتن اقتصاد پایدار است. فعالان اقتصادی از تصمیم‌گیری‌های مسئولان باخبر نیستند و نمی‌دانند فردا اراده تصمیم‌گیران به کدام سمت خواهد رفت همین سردرگمی‌های اقتصادی تاثیر مستقیم خود را در صادرات گذاشته است. پس با ثابت کردن ارزش پولی خود باید زمینه توسعه صادرات را فراهم کنیم.

این فعال اقتصادی عربستان را به عنوان رقیب جدی ما در تولید خرما معرفی کرد و افزود: پاکستان در تولید خرما نمی‌توان رقیب جدی ما باشد، تعداد نخل‌های پاکستان جزیی است و خرمای آنها کیفیت لازم را ندارد و نامرغوب است از این‌رو این کشور نمی‌تواند برای ما مشکل‌ساز باشد.

به گفته وی، کشورهای حوزه اوراسیا، هند، چین و اروپا جزو کشورهای هدف صادراتی ما محسوب می‌شوند.

رشیدفرخی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری بتوان بالای ۲۰ درصد از مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرمای تولید شده را صادر کنیم اگر چنین رقمی محقق شود ارزآوری خرما برای بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار خواهد شد.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه تحریم‌ها روند صادرات را دشوار کرده است و بازارهای هدف ما را تغییر داده است، تصریح کرد: در بحث حمل و نقل با مشکلات جدی مواجه هستیم و کرایه‌ها به‌شدت بالا رفته است همچنین بازگشت پول برای صادرکنندگان دشوار شده و آنها با غیرت کار می‌کنند چراکه بسیاری از روابط اقتصادی خود را با دیگر کشورها از دست دادند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار