هر آن احتمال خیزش ریزگردها در اهواز وجود دارد

تاریخ انتشار: دوشنبه 8 آذر 1400 | 09:04 ق.ظ
هر آن احتمال خیزش ریزگردها در اهواز وجود دارد رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به وقوع خشکسالی‌های پیاپی در بیشتر کانون‌های گرد و غبار گفت: اکنون وضعیت کانون جنوب شرق اهواز به گونه‌ای است که آستانه خیزش گرد و غبار از ۱۱ متر به ۶ متر رسیده است. علی بنی‌عگبه، با اشاره به وضعیت فعلی کانون فوق بحرانی گرد و غبار […]

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به وقوع خشکسالی‌های پیاپی در بیشتر کانون‌های گرد و غبار گفت: اکنون وضعیت کانون جنوب شرق اهواز به گونه‌ای است که آستانه خیزش گرد و غبار از ۱۱ متر به ۶ متر رسیده است.

علی بنی‌عگبه، با اشاره به وضعیت فعلی کانون فوق بحرانی گرد و غبار جنوب شرق اهواز اظهار کرد: با توجه به کم‌بارشی سال گذشته و نبود بارش موثر در سال جاری تاکنون، احتمال فعال شدن کانون‌های گرد و غبار خوزستان به ویژه کانون جنوب شرق اهواز زیاد است.

وی افزود: در حال حاضر تمام سطح خاک خشک است و علوفه‌های این کانون‌ها از بین رفته‌اند بنابراین با وزش باد ،بسیاری از کانون‌ها فعال می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به اجرای طرح نهال‌کاری در جنوب شرق اهواز برای مهار کانون گرد و غبار که در چند سال گذشته انجام شد، گفت: برای پایداری نهال‌های کشت‌شده در کانون فوق بحرانی جنوب شرق اهواز باید آب مورد نیاز تامین شود اما در سال‌های اخیر با کاهش نزولات جوی، بسیاری از نهال‌های کشت‌شده در معرض تنش آبی بسیار شدید قرار گرفته‌اند یا  از بین رفته‌اند.

وی بیان کرد: از بهار امسال تاکنون، تالاب ‌های منصوره و شریفه که در این منطقه قرار دارند، آورد آب مناسبی نداشته‌اند. از طرف دیگر، دمای محیط شدید بود و اکنون تقریبا بستر این تالاب ها در جنوب شرق اهواز خشک است.

بنی‌عگبه با اشاره به وقوع خشکسالی‌های پیاپی در بیشتر کانون‌های گرد و غبار تصریح کرد: اکنون وضعیت کانون جنوب شرق اهواز به گونه‌ای است که آستانه خیزش گرد و غبار از ۱۱ متر به ۶ متر رسیده است. حساسیت کانون‌ها تا حدی بالا رفته که ممکن است با کمترین وزش باد، هر آن ریزگردها خیزش کنند.

وی بیان کرد: با توجه به فاصله کم کانون جنوب شرق گرد و غبار با اهواز، بر اساس سرعت باد تنها نیم تا یک ساعت پس از وزش باد اهواز تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ البته با توجه به اینکه کانون‌های گرد و غبار در شرق اهواز هستند، بادهای شرق به غرب اهواز را تحت تاثیر قرار می‌دهند در حالی که اکثر بادها غرب به شرق هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار