کاهش ۸۳ درصدی حجم آب مخازن سدهای خوزستان

تاریخ انتشار: دوشنبه 8 آذر 1400 | 11:25 ق.ظ
کاهش ۸۳ درصدی حجم آب مخازن سدهای خوزستان مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر حجم آب مخازن سدهای استان حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد کاهش یافته است. فرهاد ایزدجو با اشاره به کاهش قابل توجه ورودی به سدهای خوزستان در خصوص مدیریت منابع آبی برای عبور از بحران کم آبی اظهار کرد: […]

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر حجم آب مخازن سدهای استان حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد کاهش یافته است.

فرهاد ایزدجو با اشاره به کاهش قابل توجه ورودی به سدهای خوزستان در خصوص مدیریت منابع آبی برای عبور از بحران کم آبی اظهار کرد: ورودی آب به سدهای خوزستان نسبت به متوسط دراز مدت، تقریبا ۵۳ درصد کاهش یافته است که این کاهش در سدهای کرخه و مارون شدیدتر بوده است.

 وی افزود: ورودی آب به سد کرخه نسبت به متوسط دراز مدت، ۸۱ درصد کاهش یافته است که این میزان، کمترین مقدار ورودی ثبت‌شده در ۶۰ سال گذشته است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر حجم مخازن سدها حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد کاهش یافته است.

ایزدجو بیان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده و همکاری اصناف کشاورزی، جهاد کشاورزی و با مدیریت استانداری خوزستان، حدود ۴۴۷ هزار هکتار کشت فصلی انجام می‌شود که با کشت‌های دائمی، این عدد به ۶۰۰ هزار هکتار می‌رسد. بنابراین نسبت به یک سال نرمال می‌توان در ۵۶ درصد اراضی کشاورزی خوزستان کشت کرد.

وی در خصوص وضعیت تامین آب کشاورزان شهرستان باوی عنوان کرد: در حال حاضر آب در تمام شبکه‌ها تامین شده است اما با توجه به اینکه سطح آب در رودخانه پایین است، زمان آبیاری اراضی بیشتر طول می‌کشد.  

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر لزوم همکاری کشاورزان در مصرف آب به ویژه کشاورزانی که از منابع آب بالادست استفاده می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه گاهی در بالادست بیشتر از سهمیه، آب برداشت می‌کنند، اراضی که در پایین دست قرار دارند مقداری با مشکل مواجه می‌شوند که باید کشاورزان بالادست سهمیه خود که معادل ۵۶ درصد است را برداشت کنند و اجازه بدهند کشاورزان پایین دست نیز آب برداشت کنند.

ایزدجو بیان کرد: در بحث تامین آب شرب نیز وضعیت از نظر کمی و کیفی مناسب است. طرح میان مدت آبرسانی غدیر با سرعت خوبی در حال اجرا است و ۳۲ درصد پیشرفت دارد که امیدواریم تا پایان امسال، این طرح که حدود ۱۰ مترمکعب بر ثانیه آب را از منبع دز تامین خواهد کرد، به بهره‌برداری برسد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: وضعیت کیفی آب در جنوب خوزستان شامل شهرهای آبادان و خرمشهر مناسب است و در اغلب جاها آب شرب از نظر کمی و کیفی مشکلی ندارد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار