خوزستان قطب و پایتخت پرورش و تولید انواع آبزیان

تاریخ انتشار: شنبه 27 آذر 1400 | 11:22 ق.ظ
خوزستان قطب و پایتخت پرورش و تولید انواع آبزیان مدیر کل میگو و ماهیان آب شور سازمان شیلات ایران از خوزستان به عنوان قطب و پایتخت پرورش و تولید انواع آبزیان یاد کرد.

معدنی ضمن تبریک هفته پژوهش به همه اندیشمندان، پژوهشگران و فناوران گفت: قابلیت آبزی پروری انواع گونه‌ها در خوزستان وجود دارد و با توجه به مطالعات جامع، استان می‌تواند در حوزه‌های آبزی پروری رویکرد‌های جدیدی به خود اختصاص دهد و از نظر بهره وری و توسعه پایدار به یک جایگاه قابل اعتنا و اتکا برسیم.

وی درخصوص اهداف راهبردی سازمان شیلات ایران و نقش پژوهش و نوآوری در این زمینه بیان داشت: فضای همکاری بین ما و دانشگاه ها، تشکل‌ها و بخش خصوصی براساس سیاست‌های موجود انتظاراتی ایجاد کرده است که از طریق تعامل طرفین امکان دستیابی به اهداف پیش بینی شده فراهم می‌شود که بخشی از انتظارات بر روی انجام پژوهش‌های کاربردی متمرکز است که اگر قابلیت اجرا نداشته باشند بدون کارایی و جنبه کتابخانه‌ای پیدا می‌کنند.

معدنی با بیان اینکه وضعیت فعلی در شیلات ایران همکاری علمی را می‌طلبد، تصریح کرد: یکی از انتظاراتی که در ارتباطات بین بخش اجرا و سطوح دانشگاهی و محققان در مراکز علوم شیلاتی و سایر موسسات وجود دارد تدوین دستورالعمل‌های فنی برای روش‌های نوین اجرایی براساس آخرین دستاورد‌های علمی – تحقیقاتی است.

لزوم ایجاد ارتباط‌های گسترده در حوزه‌های تخصصی

مدیر کل میگو و ماهیان آب شور سازمان شیلات ایران خواستار ارتباطات گسترده آموزشی در حوزه‌های تخصصی بخش اجرایی شد و ادامه داد: رویداد‌های مختلف در صنعت شیلات با محوریت آبزیان آب شور و حوزه‌های آموزشی، تحقیقی برنامه ریزی و به صورت همکاری‌های چند جانبه در حوزه توسعه آبزی پروری به نتایج و ارقام پایدار خواهد رسید.

این مقام مسئول استفاده از پتانسیل تشکل‌های تخصصی را از دیگر انتظارات بخش اجرا مطرح کرد و افزود: اگر مسئولیت پذیری در تشکل‌ها وجود نداشته باشد هر رویکردی در مرحله اجرا قطعا با مشکل مواجه خواهد شد، استفاده نکردن از این پتانسیل ها، به عنوان توسعه منابع انسانی و پیشگامان عرصه تولید دستیابی به اهداف مورد نظر در سطوح عالی را غیر ممکن خواهد کرد.

معدنی با اشاره به آمار تولیدات میگو در سند تحول کشاورزی در افق ۱۴۰۴ که اخیرا به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه جهاد و کشاورزی ابلاع شده است، تصریح کرد: در سطح مطلوب و آرمانی تولید ۱۳۰ هزار تن میگو قابلیت حصول داشته و در چشم انداز توسعه آبزی پروری براساس الزامات این پتانسیل نیز در کشور وجود دارد.

تحقق تولید ۱۳۰هزار تن میگو در سند تحولی شیلات ایران

وی اظهار داشت: ظرفیت آب شور ۴ استان ساحلی در جنوب کشور (خوزستان، بوشهر، هرمزگان، بوشهر) و استان گلستان به صورت محرز وجود دارد و امسال تولید میگو در کشور به ظرفیت حدود ۵۷هزار و ۵۰۰تن رسیده و تکلیف برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰، ۶۰هزار تن و با اختلاف ۲-۴ درصد این میزان محقق شده است و در حالیکه ۲۱۳هکتار ظرفیت در کشور شناسایی شده و اگر بخش قابل توجهی از آن وارد زنجیره تولید شود تولید ۱۳۰هزار تن میگو در سند تحول نیز تحقق می‌یابد.

مدیرکل میگو و ماهیان آب شور سازمان شیلات ایران، همچنین از استقبال تولید کنندگان در پرورش جلبک خبر داد و گفت: در حوزه سایر آبزیان آب شور، باید به سمت گونه‌های جدید و یا گونه‌هایی که مورد اقبال عمومی واقع شده اند برویم و تحقق برنامه چشم انداز توسعه در قالب پرورش جلبک نیز به صورت جدی در دستور کار است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار