ادامه وضعیت فوق خطرناک هوا در هشت شهرستان خوزستان

تاریخ انتشار: چهارشنبه 1 دی 1400 | 09:47 ق.ظ
ادامه وضعیت فوق خطرناک هوا در هشت شهرستان خوزستان گرد و غباری که از عصر سه‌شنبه وارد خوزستان شد و در بامداد چهارشنبه بر غلظت آن افزوده شد، اگر چه در ساعت‌های اخیر از شدت آن کاسته شد با این وجود میزان ذرات معلق در هوا همچنان در هشت شهرستان این خوزستان در وضعیت فوق خطرناک قرار دارد.

بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تا ساعت هشت صبح روز چهارشنبه با وجود تضعیف شدت توده گرد و غبار ورودی به این استان از سمت کشور عراق، میزان گرد و غبار در اهواز، بهبهان، رامشیر، سوسنگرد، شوش، شوشتر، ماهشهر و هندیجان با ثبت ذرات معلق بالای ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت فوق خطرناک قرار گرفت.

بر این اساس میزان ذرات معلق گرد و غبار در این مدت در شوشتر یکهزار و ۲۵۰، رامشیر یکهزار و ۱۹۱، هندیجان یک هزارو ۱۲۸، اهواز یک هزار، ماهشهر ۹۸۴، شوش ۹۳۰، بهبهان ۶۸۱، سوسنگرد ۵۷۹ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شد.

همچنین در این مدت، دزفول با ثبت عدد ۴۹۳، حمیدیه ۴۶۶، شادگان ۴۳۰، اندیمشک ۴۰۷ و گتوند با ۳۴۲ در وضعیت خطرناک و خرمشهر با ۱۴۲ و ایذه با ۱۲۲ در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفتند.

اداره کل هواشناسی خوزستان دیروز در اطلاعیه‌ای نسبت به وقوع گرد و غبار با منشاء خارجی در خوزستان از عصر سه‌شنبه هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود.

مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و غبار هواشناسی خوزستان تشکیل توده گرد و غبار بر روی کشور عراق و تاثیرآن بر مناطق غربی و سپس مناطق جنوبی و مرکزی استان از روز سه شنبه تا اواخر وقت سبب، و کاهش دید افقی و کیفیت هوا را پیش بینی کرده بود.

بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تعداد روزهای درگیر گرد و غبار در خوزستان از ۷۱ روز در سال ۹۵ به ۶ روز در سال ۹۹ کاهش یافت.از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون فقط در اردیبهشت ۲ روز آلوده به گرد و غبار ثبت شد.

مجموعه اقدامات انجام شده در کانون‌های گرد و غبار از جمله نهال کاری، مدیریت آبگیری تالاب‌ها و میزان بارندگی‌ نقش موثری در کاهش گرد و غبار و آلودگی هوا در خوزستان داشته است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار