تحقیق و پژوهش چراغ راه رونق تولید در صنعت نیشکر است

تاریخ انتشار: سه شنبه 7 دی 1400 | 20:27 ب.ظ
تحقیق و پژوهش چراغ راه رونق تولید در صنعت نیشکر است دکتر عبدعلی ناصری: تحقیق و پژوهش زمینه‌ساز آینده‌ای درخشان برای کشور و عامل اصلی رونق تولید است و بدون تردید، موفقیت تولید به جایگاه تحقیق و پژوهش در یک مجموعه وابسته است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تحقیق و پژوهش را چراغ راه رونق و جهش تولید در صنعت نیشکر دانست و عنوان کرد: تولید به همراه پژوهش علمی رونق بیشتری می‌یابد.

دکتر عبدعلی ناصری امروز سه‌شنبه ( هفتم دی ماه) در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان خوزستان با بیان این مطلب گفت: تحقیق و پژوهش زمینه‌ساز آینده‌ای درخشان برای کشور و عامل اصلی رونق تولید است و بدون تردید، موفقیت تولید به جایگاه تحقیق و پژوهش در یک مجموعه وابسته است.

صنعت نیشکر یک شرکت بزرگ دانش‌بنیان است

وی شرکت توسعه نیشکر را یک شرکت بزرگ دانش‌بنیان قلمداد کرد و افزود: رشد گیاه نیشکر در زمین‌های شور و لم یزرع جنوب خوزستان حاصل سال‌ها پژوهش و تحقیق است که امروز به بار نشسته است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه پژوهش رمز رونق تولید است، اظهار داشت که این شرکت با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در جهت خودکفایی، رونق تولید و رفع موانع گام برداشته و تاکید بر پژوهش‌های کاربردی در دو حوزه صنعت و کشاورزی و تعامل حداکثری و اثربخش با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در سرلوحه کاری آن قرار دارد.

کشت واریته‌های امیدبخش در موسسه تحقیقات نیشکر

ناصری در بخش دیگری از سخنان از کشت واریته‌های امیدبخش در موسسه تحقیقات و آموزش خبر داد و گفت: سازگاری با کم‌آبی و مقاومت در برابر شوری دو ویژگی گونه‌های جدید است که با شرایط آب و هوایی خوزستان نیز سازگاری دارد.

به گفته مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی، گونه‌های جدید نیشکری نسبت به سایر ارقام، آب کمتری برای رشد نیاز دارند و این مزیت می‌تواند مزارع نیشکر را در برابر تنش های کم آبی و خشکسالی مقاوم کند.

تاکنون پنج رقم تجاری گیاه نیشکر از سوی موسسه تحقیقات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به کشت و صنعت‌ها معرفی شده و حدود ۱۵ رقم دیگر نیز در دست بررسی و تحقیق است.

ناصری با بیان اینکه صنعت توسعه نیشکر یکی از مهمترین دپارتمان‌های علمی و تحقیقاتی کشور است، تاکید کرد که عجین شدن پژوهش و تجربه در این صنعت، نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی را رقم زده که موجب شده نیشکرِ خوزستان در کنار تولید به پشتوانه‌ی همین پژوهش‌ها به عنوان مرکزی علمی شناخته شود.

پیامدهای مثبت محیط زیستی در نتیجه کار پژوهشی

وی با اشاره به کار تحقیقاتی انجام شده برای حذف گازوئیل از چرخه سوخت کوره‌های بخار کارخانه‌ شکر فارابی عنوان کرد: بر پایه یک کار پژوهشی، برای اولین بار در شرکت‌های نیشکری خوزستان، سوخت گازوئیل از فرآیند راه‌اندازی کوره‌های بخار کارخانه شکر حذف شد.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی صرفه جویی اقتصادی و اهداف محیط‌زیستی را دلیل حذف گازوئیل از چرخه سوخت بویلرها عنوان کرد و گفت: این اقدام بر پایه کار تحقیقاتی و به دست پرتوان متخصصین صنعت نیشکر انجام شد.

ناصری بومی سازی دستگاه‌ها و قطعات را از دیگر دستاوردهای پژوهشی صنعت توسعه نیشکر برشمرد و افزود: تکنولوژی دروگرهای نیشکر قدیمی و مربوط به بیست سال گذشته است اما با کارهای تحقیقاتی صورت گرفته این دستگاه بومی‌سازی و تکنولوژی آن به روز شد.

به گفته مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حال حاضر تحقیقات و کار پژوهشی برای فعالیت دستگاه دروگر نیشکر در شرایط رطوبت بالا در دست اقدام است.

با کار تحقیقاتی تبعات خشکسالی در مزارع نیشکر به حداقل رسید

دکتر ناصری در بخش دیگری سخنان خود بیان داشت: اگر اقدامات تحقیقاتی صنعت نیشکر در استفاده مجدد از زهاب نیشکر و افزایش بهره‌وری آب و… نبود به‌راحتی نمی‌توانستیم از خشکسالی سخت تابستان امسال بگذریم و قطعا خسارت‌های بی‌شماری بر پیکره نیشکر وارد می‌آمد اما با اقدامات صورت گرفته توانستیم آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی تابستان سال جاری در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بود، گفت: در خشکسالی سال ۱۳۹۷، بیش از ۵۰ درصد مزارع نیشکر آسیب دید و تولید شکر با کاهش شدید مواجه شد اما در سال جاری علی‌رغم خشکسالی بی‌سابقه به دلیل اقدامات انجام شده فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید کاهش می‌یابد.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان خوزستان سه شنبه هفتم دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌ های بین‌المللی خوزستان در غرفه خلیج فارس افتتاح شد.

در این نمایشگاه شرکت‌های بزرگ خوزستان از جمله شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با حضور در این نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی و پژوهشی خود را به نمایش گذاشتند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار