عکسم را به آقای رییسی نشان دهید

تاریخ انتشار: چهارشنبه 8 دی 1400 | 09:03 ق.ظ
عکسم را به آقای رییسی نشان دهید فاطمه پنج ساله، از ساکنان عشایر منطقه” کوه آرام” شهرستان اندیکا است، تنها خواسته اش این است که عکسش را رییس جمهور ببیند.

برای بازدید از مناطق زلزله زده اندیکا راهی منطقه سخت عبور و محروم کوه آرام شدم، بعد از گذشتن از مناطق بسیار سخت عبور و سنگلاخی و پس از طی کردن دره های خطرناک بالاخره به یکی از مناطق مرتفع شهرستان اندیکا به نام ” کوه آرام” رسیدم.

کوه آرام که یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و مردمی ساده و از قشر عشایر هستند در آبان ماه امسال بر اثر زمین لرزه هایی که در شهرستان اندیکا رخ داد آرامش خود را از دست داد.

در حال بازدید از خانه های زلزله زده این منطقه بودم که ناگهان چشمم به دختر بچه ای زیبا افتاد  که دستان زمخت طبیعت بر صورتش چنگ انداخته بود.در کنار درختی با شوق و لبخند زیبایی  به همراه دوستانش به ما خوش آمد گفت. از او خواستم که در کنار دوستانش بایستد تا عکسی یادگاری  از آن ها بگیرم. هر پنج نفر ایستادند و عکسم را گرفتم .

فاطمه بعد از گرفتن عکس شروع به مرتب کردن لباسهای خود کرد و ازمن خواست تا دوباره و اینبار از چهره مرتب شده او عکس بگیرم. بی اطلاع از آنچه در ذهن او می گذشت بار دیگر از آن ها عکس گرفتم. فاطمه کوچولو بعد از گرفتن عکس حرف بسیار عجیبی زد که فکر من را مشغول کرد، او به من گفت:” عکسم را نشان آقای رییسی ( رییس جمهور) می دهی”؟

برای من بسیار عجیب بود که یک کودک در یک منطقه بسیار دور افتاده بدون داشتن هیچگونه امکانات ارتباطی چگونه  رییس جمهور را می شناسد و نام او را می داند!

از او پرسیدم آقای رییسی را از کجا می شناسی؟

پاسخ داد: ” یک ماه پیش در بازدیدی که از خانه های زلزله زده اندیکا داشت با او آشنا شدم.”

جای خوشحالی است که یک کودک در دور افتاده ترین منطقه خوزستان که از داشتن بسیاری از امکانات و رفاهیات و حتی یک گوشی همراه برای ادامه تحصیل محروم هستند رییس جمهور خود را بشناسد و او را دوست داشته باشند.

اهمیت دادن به مردم در زمان وقوع حادثه و توجه به خواسته های آن ها یکی از روشهای مهم امدادرسانی برای کاهش آلام و فشار سختی ها به آن ها است.

 

زلزله در اندیکا از آسیب تا فرصت

۱۲ آبان ماه امسال بود  که زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۸ ریشتر شهرستان اندیکا را با مرکزیت منطقه قلعه خواجه لرزاند و شدت این زمین لرزه به حدی بود که لرزش آن در سایر شهرستان های اطراف نیز احساس شد.

بعد از این زمین لرزه پنج زمین لرزه دیگر به همراه پس لرزه تا تاریخ ۱۹ آبان ماه در این شهرستان رخ داد که آسیب های زیادی را به خانه ها و مدارس این منطقه وارد کرد.

طبق اعلام استاندار خوزستان یکهزار و ۹۵۰ واحد مسکونی در این شهرستان بر اثر زلزله دچار آسیب شدند و ۹۸۰ واحد مسکونی نیز تخریب شد و به ۶۰ مدرسه نیز آسیب وارد شد.

مسئولان زیادی در سطح کشور برای بازدید از منطقه و روند امدادرسانی و کمک بیشتر به شهرستان اندیکا سفر کردند که در راس آن ها رییس جهمور بودند ، ایشان سرزده و با بالگرد از مناطق زلزله زده این شهرستان دیدن کردند و با مردم منطقه نشست و گفت و گو کردند.

شهرستان اندیکا جزء ۳۱ شهرستان محروم کشور معرفی شده است که در برنامه جامع توسعه کشور قرار گرفته است تا غبار محرومیت از این شهرستان پاک شود اما متاسفانه تا کنون اقدام موثری در این منطقه انجام نگرفته است.

این زمین لرزه های اخیرفرصتی را ایجاد کرد تا نگاه مسئولان کشوری به این منطقه معطوف شود تا از نزدیک محرومیت این منطقه را ببینند و برای رفع مشکلات این منطقه تصمیم گیری کنند.

ساخت خانه ، راه و مدرسه از جمله تصمیمات اولیه ای است که بعد از وقوع زلزله در این شهرستان گرفته شده و در حال انجام است.

گروه های جهادی و امدادی زیادی برای کمک رسانی به مردم این منطقه بسیج شده اند.

اغلب خانه های روستایی در این شهرستان از جنس سنگ و مصالح خشک است که با کمترین زمین لرزه تخریب شده و باعث آسیب وارد کردن به ساکنان خانه می شود.

عکسم را به آقای رییسی نشان دهید

دستور رئیس جمهور برای بازسازی فوری خرابی های زلزله اندیکا

رییس جمهور چند روز بعد از وقوع زمین لرزه در اندیکا به صورت سرزده با بالگرد از این منطقه بازدید کرد و با اهالی این منطقه به گفت و گو نشست.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که به منظور بازدید و رفع مشکلات مناطق زلزله زده اندیکا به استان خوزستان سفر کرده بود دستور بازسازی فوری خرابی ها و جبران خسارات های وارده به مردم را داد.

رییس جمهور در سفر خود در جمع مردم زلزله‌زده بخش «چلو» حضور یافت و در فضایی صمیمی پای سخنان و درد دل‌های این مردم نشست و از نزدیک در جریان خسارات وارده به آنان و نیازهایشان قرار گرفت.

مردم این منطقه نیز ضمن قدردانی و تشکر از حضور رئیس جمهور در مناطق زلزله‌زده از آیت‌الله رئیسی درخواست کردند با توجه به در پیش بودن فصل زمستان، به وضعیت آنها رسیدگی فوری شود ‌و امکانات بیشتری برای منطقه فراهم شود. ‌

رئیس جمهور در جمع مردم روستای زلزله زده سرشط شهرستان اندیکا نیز حضور یافتند وافزود: با وجود اینکه گزارشهای این منطقه را از مسئولان استانی پیگیری می کردم اما شبها از نگرانی وضعیت مردم اینجا خواب راحت نداشتم.

 

اختصاص پنج هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال  اعتبار به مناطق زلزله زده اندیکا

استاندار خوزستان با اشاره به تسهیلات اختصاص یافته  به خسارت دیدگان زلزله اندیکا بیان کرد: با توجه به مصوبه دولت مبنی بر اختصاص پنج هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و عمرانی و پنج هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود چهار درصد برای خانوارهای عشایری و روستایی و با سود پنج درصد برای خانوارهای شهری با مدت بازپرداخت ۱۵ ساله، اقدام لازم برای بازسازی اندیکا در سه محور تعریف شد.

خلیلیان با اشاره به احداث جایگاه دام زلزله زدگان نیز بیان کرد: طبق موافقتنامه‌ای، با کمک قرارگاه بسیج سازندگی قرار شد یک هزار و ۲۰۰ جایگاه دام در مدت یک ماه در این مناطق احداث شود.

وی با تاکید بر تسریع در اسکان دایم ساکنان مناطق آسیب دیده از زمین لرزه اندیکا با کمک دیگر دستگاه‌ها بیان کرد: ارزیابی و تشکیل پرونده برای زلزله زدگان انجام شده و بنیاد مستضعفان  تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز بیشتری را در یک هفته به منظور تسریع در آواربرداری، احداث جایگاه‌ دام، اسکان موقت و دایمم به منطقه اعزام کرده است.

استاندار خوزستان بر تعمیر و بازسازی ۸۴ باب مدرسه در اندیکا توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با همکاری بنیاد برکت تاکید کرد و ادامه داد: همچنین تصمیم گرفته شد که بیمارستان ۶۴ تخت خوابی اندیکا در ۲ فاز ۳۲ تختخوابی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرایی شود.

وی گفت: تعمیر و بازسازی و احداث ۳۰ خانه بهداشت در شهرستان اندیکا نیز انجام خواهد شد.

خلیلیان با اشاره به اقدامات برنامه ریزی شده در زمینه راه‌های عشایری و روستایی اندیکا بیان کرد: مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری بنیاد مستضعفان اقدام مربوط به ترمیم و احداث راه‌ها در شهرستان اندیکا را انجام دهند.

وی در خصوص تجمیع خانه ها و روستاهای پراکنده با جمعیت پایین در اندیکا گفت: بنا شد یک طرح جامع در این باره تهیه شود که براساس آن اسکان دایم خانه‌های عشایری و روستایی انجام شود.

خلیلیان اضافه کرد: بنابر گزارش بنیاد مسکن تاکنون یک سوم ماشین آلات مورد نیاز به مناطق زلزله زده اندیکا اعزام  شده و تسریع در اعزام دیگر ماشین آلات مورد نیاز نیز در دست انجام و مصالح مورد نیاز در حال حمل به منطقه اندیکا است.

استاندار خوزستان ادامه داد: ۱۳۰ روستای شهرستان اندیکا بر اثر این زمین لرزه‌ها دچار خسارت شدند.

 شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان با مرکزیت شهر قلعه خواجه دارای سه بخش و با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفر است.

 

منبع ایرنا


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار