بخش کشاورزی خوزستان به ۳۰۰هزار دستگاه تراکتور جدید نیاز دارد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 دی 1400 | 08:58 ق.ظ
بخش کشاورزی خوزستان به ۳۰۰هزار دستگاه تراکتور جدید نیاز دارد رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: بخش کشاورزی استان برای توسعه مکانیزاسیون و افزایش تولید محصولات اساسی، به ۳۰۰ هزار دستگاه تراکتور جدید نیاز دارد.

خدارحم امیری زاده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار افزود:هم اکنون حدود ۳۷ هزار دستگاه تراکتور که عمر برخی از آنان بالای ۱۵ سال است در خوزستان وجود دارد که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی استان نیست.
وی بیان کرد: با توجه به گستردگی بخش کشاورزی خوزستان، و اینکه قرار است حجم تولیدات استان تا سال ۱۴۰۴، به ۲۵ میلیون تن در سال برسد به این تعداد تراکتور نیاز داریم تا جوابگوی بخش کشاورزی باشد.

حجم فعلی تولید سالانه بخش کشاورزی خوزستان هم اکنون ۱۷.۳میلیون تن است.

پیشنهاد ایجاد خط تولید تراکتور در خوزستان
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود:برای افزایش تخصیص سهمیه تراکتور به خوزستان رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و حتی پیشنهاد شده کارخانه تراکتورسازی تبریز، یک واحد خود را در خوزستان راه‌اندازی کند.
وی گفت: توجیه فنی و اقتصادی راه اندازی یک واحد تراکتورسازی در خوزستان اعلام شده و سازمان جهادکشاورزی استان به صورت جدی به دنبال دریافت موافقت اولیه سرمایه گذار است.
امیری زاده با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۱.۲ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان زیرکشت می‌رود ادامه داد: یکی از مواردی که می‌تواند سطح زمین‌های زیرکشت استان را به ۲.۲میلیون هکتار برساند تامین تراکتور مورد نیاز است.
به گفته وی یک میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان قابلیت کشت دارند ولی به دلیل کمبود آب، نبود ادوات کشاورزی از جمله تراکتور و استفاده نکردن از شیوه‌های نوین کشت از جمله کشت گلخانه‌ای، بدون استفاده مانده و بهره اقتصادی از این زمین ها نمی‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه با اشاره به مزیت های بخش کشاورزی استان از جمله کشت در چهار فصل، شیب ملایم ، خاک حاصلخیز و نیروی انسانی متخصص ادامه داد: چنانچه مکانیزاسیون به کمک بخش کشاورزی آید می ‌توان اشتغال در بخش کشاورزی خوزستان را در سطح قابل قبول افزایش داد.
استان خوزستان ۱۳.۵ درصد کل محصولات بخش کشاورزی کشور را تامین می‌کند و از این حیث رتبه نخست کشوری را دارد.
در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به دلیل خشکسالی شدید که در نیم قرن اخیر بی سابقه بود و پیرو آن محدودیت یا ممنوعیت کشت برنج و ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، حجم تولیدات بخش کشاورزی خوزستان ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش یافت.

استان خوزستان در سال زراعی گذشته با وجود خشکسالی شدید یک چهارم حجم خرید تضمینی گندم کشور را عملیاتی کرد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار