گوشت قرمز را قاچاق گران کرد

تاریخ انتشار: سه شنبه 21 دی 1400 | 11:42 ق.ظ
گوشت قرمز را قاچاق گران کرد فعالان بازار گوشت قرمز معتقدند، صادرات عامل گرانی گوشت قرمز نشده است بلکه قاچاق دام عاملی برای گرانی این کالای اساسی است.

به گزارش کشاورزی پرس، با توجه به هشدارهای مکرر کشتار دام های مولد و آبستن، نگرانی از آینده تولید، دادستانی و سازمان دامپزشکی پای کار آمدند تا بتوانند با تشدید نظارت ها از ذبح دام های مولد جلوگیری کنند.

رئیس اسبق سازمان دامپزشکی در آذر ماه  گفت: به استناد ماده ۱۰ آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور، کشتار میش، گاو و گاومیش آبستن ممنوع است. بدین منظور دستورالعمل های لازم به کشتارگاه ابلاغ شده است.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که هر کیلو گوشت با اختلاف  چندبرابری با نرخ ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود که طی روزهای اخیر برخی از فعالان بازار و توزیع کنندگان گوشت، صادرات را علت اصلی این التهابات عنوان می کنند, اما در مقابل تولیدکنندگان و مدیر عامل اتحادیه دام سبک معتقدند که این موضوع هیچ ارتباطی به گرانی های اخیر ندارد.

گزارش/ علت گرانی گوشت چیست؟/ صادرات یا اشکال سیستم توزیع کدامیک عامل گرانینوسان نرخ ارز علت تشدید قاچاق دام

سعید سلطانی سروستانی کارشناس صنعت دامپروری گفت: قاچاق دام ارتباط مستقیمی با ارز دارد به طوری که با افزایش نرخ دلار، قاچاق تشدید می شود.

به گفته وی، با تغییر تخصیص نرخ ارز، قیمت تمام شده دام افزایش می یابد که در صورت ثبات نرخ ارز، قاچاق صرفه اقتصادی ندارد.

گزارش ها حاکی از آن است که هر کیلو دام آن سوی مرزها ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان داد و ستد می شود.

این کارشناس صنعت دامپروری ادامه داد: برای جلوگیری از پدیده قاچاق باید ساز و کار قانونی صادر شود تا ارز به کشور بازگردد و تولیدکننده هم بتواند از سود عایدی استفاده کند چرا که صادرات بدون حساب و کتاب کار درستی نیست.

طبق اظهارات مسئولان، با نوسانات نرخ ارز انگیزه قاچاقچیان برای قاچاق دام از مرزهای کشور افزایش می یابد که امسال کشتار دام های مولد و سیاست حمایتی مسئولان مبنی بر صادرات و خرید حمایتی هر یک به نوبه خود در نوسان قیمت مرغ در بازار تاثیر گذاشته است.

قیمت بالای دام آن سوی مرزها علت اصلی انگیزه قاچاقچیان

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: با آغاز مجوز صادرات، قیمت  دام  روند افزایشی به خود گرفت.

به گفته وی، هم اکنون دام از مرز بانه در حال قاچاق است که این موضوع به سبب کشتار بی رویه دام های مولد و صادرات، مشکلات را ۲ چندان خواهد کرد.

رصدهای میدانی از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو شقه گوسفندی ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و سردست گوساله ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است که نسبت به هفته های گذشته ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان رشد داشته است که بنابر اذعان فعالان بازار، گرانی دام زنده ناشی از صادرات موجب شده تا قیمت جگر، قلوه و کله پاچه هم نوساناتی داشته باشد.

ملکی کنترل صادرات و تامین نهاده های مورد نیاز دامدار به منظور تامین هزینه های تولید را اعلام جلوگیری از قاچاق اعلام کرد.

به گفته وی، علی رغم کنترل قاچاق نسبت به قبل، اما به سبب تعدد مرزهای مشترک، انگیزه قاچاقچیان برای قاچاق بالاست.

قاچاق دام به ۲۰ هزار راس در روز می رسد

فضل خرم‌ مدیر عامل اتحادیه تعاونی اتحادیه عشایری دامداردان متحرک گفت: میزان قاچاق دام بیش از رقم تصور است، گرچه آمار مستندی در خصوص قاچاق نداریم، اما برآورد می شود که بیش از ۲۰ هزار راس دام در روز قاچاق می شود.

با وجود تعدد مرزهای مشترک، قاچاق دام به کشورهای اطراف همچنان در حال انجام است که بنابر اذعان رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی استمرار این روند در کنار صادرات دام منجر به تلاطم بازار گوشت می شود.

با وجود کشتار دام های مولد و آبستن در ماه های اخیر بواسطه گرانی و کمبود نهاده دامی، بسیاری از مسئولان نگران قاچاق دام های مولد و به خطر افتادن تولید هستند.

به گفته او، با قاچاق دام به کشورعراق، کویت و قطر میش و بره با هم صادر می شوند که این امر آفتی برای صنعت دامپروری محسوب می شود.

گرانی گوشت ارتباطی به صادرات ندارد

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: علی رغم فضاسازی های اخیر، کمتر از یک درصد اجازه صادرات داده شده است که این امر هیچ ارتباطی به عرضه گوشت با نرخ ۱۷۰ هزار تومان در بازار ندارد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام قیمت کنونی لاشه گوساله را ۱۱۰ تا ۱۱۲ هزار تومان و بره نر ۱۱۵ هزار تومان اعلام کرد و عرضه با نرخ های بالاتر را اجحاف در حق مصرف کننده دانست.

بنابر اذعان مدیر عامل اتحادیه دام سبک جوسازی توزیع کنندگان و قصابی ها منجر به توقف صادرات دام در چند روز اخیر شد، در حالیکه اواسط آبان ماه مجوز صادرات ۳۵۰ هزار رأس دام از کشور صادر شد که بنابر آمار در کل ۲۰۰۰ راس دام به کشور عراق صادر شده است.

آمارها نشان می دهد که طی ۴۵ روز گذشته قیمت دام ۳ تا ۴ هزار تومان رشد داشته، در حالی که بنابر ادعای فعالان بازار طی این مدت روزانه قیمت هر کیلو گوشت ۳ هزار تومان افزایش یافته است که این امر بیانگر مشکلات سیستم توزیع است.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار