نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در گران‌فروشی برنج

تاریخ انتشار: یکشنبه 26 دی 1400 | 11:24 ق.ظ
نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در گران‌فروشی برنج یک فعال بازار برنج با تاکید بر اینکه افزایش قیمت برنج تولید داخل غیرقابل قبول است، گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، رشد قیمت برنج داخلی بی‌اندازه بوده و به نظر نمی‌رسد تا پایان سال بیش از این افزایشی را تجربه کند

«حسن تقی زاده» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار درباره وضعیت بازار برنج افزود: امسال کاهش ۲۰ درصدی تولید برنج در برخی اقلام از جمله برنج طارم، هاشمی و کشت دوم داشته‌ایم، اما این میزان کاهش تولید نمی‌تواند موجب رشد قیمت انواع این محصول به ۴۰ تا ۷۰ هزارتومان در شمال کشور شود.

وی اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج کشت دوم در شمال کشور ۶۷ هزارتومان شده که تا به بنکداری برسد قیمتی نزدیک ۸۰ هزارتومان پیدا می‌کند که غیرمنطقی است.

فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای تعیین‌کننده قیمت برنج

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را تعیین‌کننده قیمت برنج در بازار دانست و اظهار داشت: طی سال‌های اخیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در ابتدای فصل با خرید حجم بالای برنج در افزایش قیمت این محصول اثر می‌گذارند، زیرا این محصول را به صورت عمده و با قیمت‌های پایین از کشاورزان خریداری می‌کنند و بعد در طول سال با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌کنند که سود کلانی را برایشان در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۱۰۰ درصد بر قیمت برنج اثرگذارند اظهار داشت: همچنین این فروشگاه‌ها حجم بالایی از برنج را انبارداری می‌کنند بنابراین بیشترین حجم عرضه توسط این فروشگاه‌ها انجام می‌شود و تأثیر بسزایی در عرضه این محصول در بازار داخلی دارد.

به گفته وی، این فروشگاه‌ها در ابتدای سال هر کیلوگرم برنج را به طور میانگین ۳۰ هزارتومان از کشاورزان خریداری می‌کنند و بعد در طول سال با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند در حالی که عرضه محصولات در فروشگاه‌های بزرگ باید با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت بازار باشد.

تقی زاده افزود: حتی اگر بخشی از برنج توسط کشاورزان و کارخانجات شالی‌کوبی نگهداری شود تنها ۳۰ درصد برنج تولیدی کشور است و در واقع ۷۰ درصد محصول از استان‌های تولیدکننده خارج می‌شود زیرا کشاورز به دلیل بدهی‌هایی که دارد نمی‌تواند محصول را نگهداری کند.

وی اضافه کرد: کشاورزان و شالیکاران از گرانی برنج در بازار داخلی سود چندانی نمی‌برند و بخش عمده این سود نصیب دلالان و واسطه‌گران می‌شود. به طور مثال هر کیلوگرم برنج شیرودی با قیمت ۲۷ هزارتومان از کشاورزان خریداری‌شده اما در بازار نرخی نزدیک ۴۰ هزارتومان دارد که منطقی نیست.

بازار برنج شب عید تأمین است

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل گفت: اکنون برنج تولید داخل و وارداتی به وفور در کشور وجود دارد و برنج شب عید و ایام نوروز تأمین است اما اگر دولت بتواند اقدامی در متعادل‌سازی قیمت برنج کند به طور حتم این محصول با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

حذف ارز ترجیحی به نفع تولید داخلی است

تقی زاده در خصوص حذف ارز ترجیحی افزود: حذف این ارز که پیش از این رانت برای برخی سودجو ایجاد کرده بود می‌تواند علاوه بر کوتاه کردن دست سودجویان به نفع تولید داخلی تمام شود اما باید در نظر گرفت که ارز ترجیحی همانند مسکنی عمل می‌کرد که اکنون حذف این ارز می‌تواند باعث بهم ریختگی بازار شود.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد حذف تدریجی ارز رسمی و مدیریت بازار می‌تواند کمک خوبی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشد که همه اینها مدیریت و راهکارهای دولتی را می‌طلبد.

طبق بررسی‌های میدانی خبرنگار، اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج تولید داخلی بین ۵۷ تا ۸۰ هزارتومان و برنج خارجی بین ۲۰ تا ۲۸ هزارتومان در بازار به فروش می‌رسد.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار