کاشت ۵۰۰ میلیون اصله نهال در پویش ایران سرسبز

تاریخ انتشار: سه شنبه 28 دی 1400 | 09:54 ق.ظ
کاشت ۵۰۰ میلیون اصله نهال در پویش ایران سرسبز کاشت ۵۰۰ میلیون اصله نهال ظرف ۱۴ سال با مشارکت مردم و ۷۰ نهاد و دستگاه اجرایی در قالب پویش ایران سرسبز توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هدفگذاری شده است.

مشاور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به خبرنگار ما گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده در قالب این پویش مردمی، امسال ۶۷۰۰ هکتار جنگلکاری در سراسر کشور بر اساس توان اکولوژی مناطق انجام می شود.

رضا بیانی افزود: با راه اندازی پویش ایران سرسبز از ۸ دی ماه سال جاری تاکنون ۳ میلیون اصله نهال در سراسر کشور در مناطق تعیین شده کاشته شده است.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم و نهادهای عضو ستاد این پویش برای نهالکاری و توسعه جنگل های کشور، اظهار داشت: مردم برای پیوستن به این پویش می توانند به ادارات منابع طبیعی شهرستان ها مراجعه کنند.

دبیر پویش ایران سرسبز افزود: بر اساس سند شجره که در ۱۷ شهریور امسال در جلسه کمیته فرهنگی شورای امنیت ملی با حضور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصویب شد، اجرای پویش ایران سرسبز در کنار جنگلکاری که هر سال توسط سازمان جنگل ها انجام می شود، تایید و وظایف حدود ۷۰ دستگاه و نهاد از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش، بسیج سازندگی و سازمان اوقاف در این پویش مشخص شد.

وی ادامه داد: نهال هایی که در این پویش استفاده می شوند از گونه های بومی هر منطقه با نیاز آبی کم هستند و در ارتفاعات بیش از ۵۰۰ متر و با بارندگی بیش از ۳۰۰ میلی متر کاشته می شوند.

بیانی با بیان این که نهال های مورد استفاده دو یا سه ساله هستند و در نهالستان های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تولید می شوند، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۱۲۹ نهالستان داریم که ظرفیت اسمی تولید سالانه آنها ۱۶۰ میلیون اصله نهال است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بر اساس اعتبارات پرداختی، این نهالستان ها می توانند در سال ۵۰ تا ۶۰ میلیون اصله نهال تولید کنند.

مشاور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اعتبار نهالستان ها استانی است و برای بازگرداندن بخشی از این نهالستان ها به چرخه تولید، نیاز به یک ردیف اعتباری جداگانه است.

وی اذعان داشت: برای تحقق اهداف این پویش از نهال نهالستان های شهرداری ها نیز استفاده خواهیم کرد و نهالکاری تا زمانی که مراحل رویشی و بارندگی ها در کشور اجازه دهد در نواحی رویشی ادامه خواهد یافت.

بیانی در همین حال تصریح کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر اساس وظایف خود، سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار جنگلکاری انجام می دهد و طی سه سال اخیر توانسته ایم این میزان جنگلکاری را به حدود ۴۰ هزار هکتار در سال برسانیم.

وی افزود: ایران جزو کشورهای کم جنگل است و با جنگلکاری و اقداماتی نظیر این پویش به آن گروه از کشورهایی که بالای ۱۰ درصد جنگل دارند، برمی گردیم.

بیانی درباره نقش جنگل ها در بحث تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین نیز گفت: هر هکتار جنگلکاری ۲ تا ۴ درجه دمای اطراف خود را کاهش می دهد و موجب کاهش تبخیر و تعرق می شود.

وی درباره دیگر مزیت های جنگلکاری افزود: هر هکتار جنگلکاری ۶۷ تا ۶۸ تن گرد و غبار را جذب و ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مکعب آب را در خود نفوذ می دهد.

مشاور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، جلوگیری از فرسایش خاک به میزان دو تن در سال و تولید اکسیژن برای ۱۰ نفر را از دیگر کارکردهای هر هکتار جنگلکاری عنوان کرد.

وی اظهار داشت: تاکنون ۱.۵ میلیون هکتار در کشور جنگلکاری انجام شده که ۳۵۰ هزار هکتار آن پیش از انقلاب و مابقی مربوط به دوران بعد از انقلاب اسلامی است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار