رئیس کشتارگاه صنعتی اهواز مطرح کرد؛

کشتارگاه صنعتی اهواز در آستانه تعطیلی| راه‌اندازی کشتارگاه رامین توجیه فنی ندارد

تاریخ انتشار: سه شنبه 28 دی 1400 | 09:19 ق.ظ
کشتارگاه صنعتی اهواز در آستانه تعطیلی| راه‌اندازی کشتارگاه رامین توجیه فنی ندارد کریمی، رئیس کشتارگاه صنعتی اهواز گفت: در صورتی که کشتارگاه دام رامین راه‌اندازی شود، کشتارگاه اهواز تعطیل می‌شود.

البرز کریمی در نشستی با خبرنگاران که در خانه سمن‌ها برگزار شد، اظهار کرد: راه اندازی کشتارگاه دام رامین نه تنها صرفه، صلاح و توجیه فنی و اقتصادی نداشته بلکه به علت جانمایی نامناسب و بدون بررسی و بر اساس یک کار غیر کارشناسی و تصمیمی عجولانه و عدم رعایت حد نصاب فاصله مکانی( ٣۵ کیلومتری کشتارگاه اهواز) باعث عدم موفقیت طرح مذکور و زیانده شدن کشتارگاه صنعتی دام شهرداری اهواز خواهد شد و این موضوع باعث تضعیف صنعت کشتارگاهی استان و هدر رفت سرمایه های بخش خصوصی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی اهواز سال ۹۴ راه‌اندازی شده است، افزود: در همان زمان درقانون وقرارداد قید شده بود که کشتارگاه سنتی ملاثانی تعطیل بشود ولی نه تنها تعطیل نشد بلکه با اهداف مبهم و مشکوک تقویت هم شد و به افرادی که مخالف و معارض کشتارگاه صنعتی اهواز بودند مجوز احداث کشتارگاه در مسافت ٣۵ کیلومتری داده شد.

رئیس کشتارگاه صنعتی اهواز گفت: دو کشتارگاه صنعتی دیگر استان یعنی خرمشهر و باغملک از زمان افتتاح به علت وجود کشتارگاه‌های سنتی اطراف، کشتار غیرمجاز، کمبود دام زنده در استان و عدم حمایت مسئولان تنها ٣ روز در هفته آنهم با ٢٠ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌نمایند که به شدت زیانده بوده و در آستانه تعطیلی و حراج قرار دارند.

کریمی ادامه داد: کشتارگاه صنعتی دام اهواز نیز درصورت ادامه وضع موجود، عدم جلوگیری از کشتار غیر مجاز و راه‌اندازی عجولانه کشتارگاه جدید رامین در وضعیت بحرانی قرار گرفته و زندگی، معیشت و اشتغال بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر شاغلین مستقیم و غیر مستقیم در خطر قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: وجود کشتارگاه‌های سنتی در کنار کشتارگاه‌های صنعتی منجر به رقابت ناسالم و نابرابر از سوی کشتارگاه‌های سنتی خواهد شد که این رقابت نابرابر منجر به تضعیف و زیانده شدن کشتارگاه‌های صنعتی و تقویت کشتارگاه‌های غیر بهداشتی و سنتی خواهد شد که این موضوع صد درصد به زیان سلامتی و بهداشت جامعه خواهد شد.

رئیس کشتارگاه صنعتی اهواز توضیح داد: چنانچه قرار است کشتارگاه صنعتی جدید رامین که صرفه اقتصادی و صلاح اقتصادی و توجیه فنی و اقتصادی ندارد و مکان یابی و جانمایی اولیه آن بدون مطالعه وبررسی‌های کارشناسی لازم بوده است فعالیت کند، کشتارگاه صنعتی اهواز با یک هزار و ۲۰۰ نفر شاغل در خطر تعطیلی و بحران قرار خواهد گرفت.

کریمی خاطرنشان کرد: کشتارگاه صنعتی اهواز در بهترین حالت با کشتار روزانه ۵۰۰ راس گوسفند و ۵۰ راس گوساله فعالیت می‌کند یعنی تنها یک چهارم ظرفیت خود را به کار برده‌ایم و به هیج وجه کمبود ظرفیت نداریم و می‌توان گفت این مرکز به عنوان اولین کشتارگاه صنعتی استان و به روز ترین کشتارگاهی صنعتی ایران محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با اعطای مجوز به کشتارگاه‌های جدید در شهرهای دیگر استان هیچ مشکلی نداریم و در سایر شهرهای استان مانند شوشتر، دزفول، اندمیشک، مسجدسلیمان و بهبهان زمینه احداث کشتارگاه صنعتی تا حدودی بیشتر است.

رئیس کشتارگاه صنعتی اهواز اظهار کرد: مجوزهای جدید صادر شده به علت تنوع خدمات‌رسانی آنها نیست زیرا هیچگونه خدمتی نیست که ما دراین کشتارگاه نتوانیم انجام دهیم از این رو مجوز احداث کشتارگاه صنعتی باوی به لحاظ جمعیت کم و نبود دام مشکل‌ساز است.

کریمی افزود: ظرفیت روزانه کشتار شهرستان باوی شاید ۱۰ تا ۵ راس گوساله و ۱۰۰ راس گوسفند باشد بنابراین با صدور مجوز برای کشتارگاه صنعتی باوی هم آنها دچار مشکل می‌کنند و هم کشتارگاه صنعتی اهواز زمین می‌خورد در آن صورت قیمت گوشت و فرآورده‌های خام دامی به علت بُعد مسافت این کشتارگاه تا جنوب شهر اهواز و شهرهای کارون و حمیدیه و همچنین انحصار به وجود آمده این کشتارگاه تا ٣٠ درصد افزایش خواهد یافت. چرا مالکیت کشتارگاه اهواز متعلق به شهرداری بوده بهای خدمات آن را شورای شهر مصوب کرده ولی کشتارگاهی خصوصی شخصا نسبت به تعیین بهای خدمات اقدام می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: مشکل اصلی ما که از گذشته تاکنون همچنان پابرجاست این است که عده‌ای منافع نامشروع خود را در تغییر و به روز رسانی خدمات بهداشتی نمی‌بینند و بر ادامه وضع موجود اصرار دارند و در برابر هر اقدام بهداشتی جدید که در کشتارگاه صنعتی اهواز اتفاق می‌افتاد مقاومت می‌کنند.

رئیس کشتارگاه صنعتی اهواز توضیح داد: نمونه آن مقاومت‌های شدید در ابتدای راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی اهواز و مقاومت شدید اخیر آنان در برابر طرح بسته‌بندی و پیش سرد گذرانی آرایشات دامی است.

کریمی در ادامه جلسه به فعالیت روز افزون و رو به رشد پدیده نامیمون کشتار غیر مجاز دام در برخی نقاط شهر اهواز اشاره کرد و گفت: در برخی نقاط اطراف اهواز از جمله زرگان، شهرک اهواز، شهر کارون، شهر حمیدیه، کوی الصاقی، ٢٢بهمن، بازارچه کیان، ملاشیه و محلات حاشیه‌نشین کلانشهر اهواز به صورت غیرمجاز اقدام به کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی و غیر شرعی دام زنده می‌کنند اکثرا با توزین‌های دستکاری شده اقدام به کم فروشی می‌کنند، همچنین احتمال بیمار بودن این دام‌ها بسیار زیاد بوده و عمدتا از دام‌های بیمار، حذفی، پیر و ماده و آبستن و مولد که امکان کشتار آنها در کشتارگاه صنعتی اهواز وجود ندارد استفاده می‌کنند.

وی گفت: برخی متاسفانه رستوران‌ها گوشت خود را از مراکز کشتار دام غیر مجاز خریداری می‌کنند به همین دلیل مردم باید آگاه باشند، ضمن اینکه خود از این مراکز خریداری نکنند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار