تقدیم بودجه ۱۴۰۱ شهرداری به شورای شهر توسط شهردار اهواز

تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 دی 1400 | 20:14 ب.ظ
تقدیم بودجه ۱۴۰۱ شهرداری به شورای شهر توسط شهردار اهواز رضا امینی بعد از ظهر چهارشنبه ۲۹ دیماه در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اهواز با ارائه بودجه سال ۱۴۰۱ به شورای شهر، اظهار کرد: شهر اهواز سابقه درخشان تاریخی و عبور پر افتخار از گردنه های صعب العبور در دوران مختلف تاریخی را در کارنامه خود دارد، این موضوع وظیفه مارا سنگین تر می […]

رضا امینی بعد از ظهر چهارشنبه ۲۹ دیماه در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اهواز با ارائه بودجه سال ۱۴۰۱ به شورای شهر، اظهار کرد: شهر اهواز سابقه درخشان تاریخی و عبور پر افتخار از گردنه های صعب العبور در دوران مختلف تاریخی را در کارنامه خود دارد، این موضوع وظیفه مارا سنگین تر می کنند تا بتوانیم شئونات شهر را برای شهروندان رعایت و ارتقا دهیم.

وی ضمن قدردانی مجدد از اعتماد اعضای شهر به خود و انتخاب به عنوان شهردار اهواز افزود: از طرف اهواز به عنوان مرکز استان استراتژیک خوزستان از حیث حساسیت های داخلی و بین المللی تکلیف مضاعفی داریم تا بتوانیم انچه در شان اهواز و مردم خوزستان است را ادا کنیم، امیدوارم که این فضای خدمت رسانی به مردم موجب خیر و برکت برای شهر باشد

شهردار اهواز تصریح کرد: از ابتدای ورود به شهرداری اهواز به دنبال شناسایی نقاط اسیب زا، آسیب پذیر و آسیب دیده شهر اهواز بودیم تا قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

وی توضیح داد: انبوه مسائل و موارد موجود در شهر مطابق با ظرفیت هایی که به عنوان فرصت در اختیار مدیران است، آینده ی روشنی را به مردم خواهد داد، اعضای شورای شهر به صورت ۱۰۰ درصدی از برنامه های شهرداری حمایت کرده اند و مطمینا در آینده نزدیک خروجی های ظاهری و تغییرات زیر ساختی در برنامه بلند مدت آن مشاهده خواهند شد.

ویژگی هایی که برای اولین بار در بودجه دیده شده اند.

امینی گفت: شروع فرایند تدوین برنامه بودجه از ۲۸ مهرماه سال جاری آغاز و تا امروز که لایحه تقدیم شورای اسلامی شهر قرار گرفت، ادامه داشت؛ بودجه در یکصد جلسه و با مشارکت ۱۵۱ نفر و صرف ۳ هزار و ۳۶ ساعت تنظیم شد.

وی افزود: برخی موضوعات به عنوان اولین بار در بودجه شهرداری پیش بینی شدا است که امیدوارم منشا خیری برای شهر اهواز باشد، در بودجه ۱۴۰۱ بر اتمام پروژه های نیمه تمام و استفاده از ظرفیت درآمد های سیاستی مانند مشارکت بخش خصوصی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری تمرکز شده است‌. متاسفانه تا کنون موانع متعددی پیش رو بوده که با اقدامات انجام شده، امیدوارم شاهد استفاده از این منابع باشیم.

شهردار اهواز تصریح کرد: حرکت به سمت تقدم بررسی و تصویب پروژه ها قبل از تخصیص منابع است از دیگر ویژگی های خاص این بودجه می باشد.

وی خاطرنشان کرد: عدم اولویت بندی طرح ها و انباشت مشکلات در مناطق و سازمان ها، یکی از مواردی که همواره در بوده بوده و تا کنون مانع انجام بسیاری از کارها شده است، این موضوع و سهم مناطق، سازمان ها و معاونت ها در بودجه مورد توجه قرار گرفته تا بتوانیم تخصیص اعتبار ها را بر اساس اولویت بندی انجام دهیم تا با انباشت بدهی مواجه نباشیم.

برای اولین بار بودجه به صورت متمرکز ارائه شده است

امینی اظهار کرد: برای اولین بار است که بودجه ای به صورت یکپارچه شامل ستاد، مناطق، سازمان ها و معاونت ها تقدیم شورای اسلامی شهر می شود، این یک رویکرد جدید است که با هماهنگی بیشتر بتوانیم مدیریت منابع و مصارف را در یک سطح و یک چشم اندازه مشخص ببینم تا فعالیت ها و پروژه ها با کیفیت بیشتر و سریعتر به ثمر بنشیند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اهواز انجام ظرفیت سنجی منابع بودجه است به طوری که ما اعتباراتی پیش نکنیم که محقق نشود، در بودجه امسال شاهد این بودیم که اعتبارات جاری و عمرانی نسبت منطقی باهم نداشته و مانعی برای اجرای پروژه های عمرانی شهرداری شده است.

اولویت های بودجه شهرداری اهواز

شهردار اهواز گفت: اولین اولویت در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اهواز، کاهش آلاینده ها و افزایش کیفیت زیست محیط است، دومین اولوتیت،توسعه حمل نقل عمومی است، اهواز از شبکه معابر ارزشمندی برخوردار است اگرچه امروز به دلیل وسعت عریض بودن این معابر تبدیل به تهدید شده اند به طوری که با وجود نوارهای فضای سبز و پیاده رو های عریض و بلا استفاده در حاشیه شهر تبدیل به انبار واحدهای صنفی تجازی شده اند و باعث شده اتد کارکرد معابر اهواز منطقی نباشد.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم منابع و سرمایه های دولتی را با رفع اشکالات حقوقی و جذب سرمایه گذار، در حوزه حمل و نقل شهری می توانیم خطوط اتوبوس تند رو(btr) را در شهر تعبیه کنیم وضعیت اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل شهری متفاوت از قبل خواهد بود.

امینی تصریح کرد: وضعیت فضای سبز اهواز مطلوب این شهر نیست و بر همین اساس، سومین اولویت بودجه شهرداری اهواز توسعه فضای سبز با رویکرد افزایش فضای سبز تفرجگاهی است، مشاهده فضاهای شکیل و زیبا در برخی نقاط شهر نشان می دهد شرایط آب و هوایی نمی تواند دلیلی برای شرایط موجود وضعیت فضای سبز باشد، به دنبال دلایل مدیریتی و رفتارهایی که ما و شهروندان باید نسبت به این فضاهای لازم برای زندگی شهری داشته باشیم و سهم حاکمیت و مردم مشخص و الزام آور است تا بتوانیم فضای سبزی در خور شان اهواز داشته باشیم.

وی افزود: توسعه زیر ساخت های گردشگری با مشارکت بخش خصوصی چهارمین اولویت بودجه شهرداری اهواز می باشد، مهمترین عنصر توسعه و موهبت خدادادی در اهواز رودخانه کارون می باشد که به تنهایی می تواند عامل جاذب گردشگری داخلی و خارجی برای شهر اهواز باشد، تاکنوت اقداماتی در این خصوص انجام شده اما پاسخگوی نیاز شهر نبوده،! در تلاش هستیم با تحقق درآمدها این اولویت نیز محقق شود.

شهردار اهواز در ادامه گفت: پنجمین اولویت ما در بودجه، افزایش برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با رویکرد افزایش سرزندگی در مکان های هویتی است، اهواز هم به لحاظ فضای ورزشی روباز و سرای محله در شرایط خوبی قرار دارد اما با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم، باید بتوانیم با تدوین فرایندها و حمایت بخش خصوصی در حفظ و نگهداری و توسعه این فضاها گام بردایم.

بودجه ۷۵۰۰میلیاردتومانی شهرداری اهواز

وی تصریح کرد: بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اهواز ۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است و شامل درآمدهای اختصاصی از عوارض عمومی به ارزش ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، ۹۰۰ میلیارد تومان درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی، ۱۰۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ازخدمات و موسسات انتفاعی شهرداری اهواز، ۶۱۷ میلیارد تومان درآمدهای حاصل از وجوه و املاک شهرداری، ۱۲۷میلیارد تومان کمک های دولتی، ۳۷۰ میلیارد تومان کمک های اهدایی و دارایی ها در نهایت جمع کل منابع درآمدی ما ۴هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان می باشد.

امینی اضافه کرد: جمع منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای ۶۰۴ میلیارد تومان، جمع حاصل از واگذاری دارایی های مالی ۱۵۰۰میلیارد تومان می باشد و در نهایت جمع کل منابع ۷هزار و ۳۳ میلیارد تومان می باشد به علاوه اینکه ۱۲۰۰ میلیارد تومان منابع سازمان ها و موسسات می باشد و در مجموع به ۸ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان می رسد از این میزان حدود ۷۴۰ میلیارد تومان تکرار منابع در شهرداری و سازمان ها بوده که از کل مبلغ کسر می شود و در نهایت بودجه شهرداری بر این اساس به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می شد.

بخش دوم بوجه: بودجه مصرفی

وی در ادامه توضیح داد: در بخش بودجه مصرفی نیز بدین صورت است که در کالبد و شهرسازی ۳۷۶ میلیارد تومان، محیط زیست و خدمات شهری یک هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان، در حوزه ایمنی و مدیریت بحران ۲۱۳ میلیارد تومان، حمل و نفل ترافیک دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، در حوزه خدمات مدیریت هزار ۶۰۰میلیارد تومان، در بخش خدمات فرهنگی و اجتماعی، ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می شود به طوری که جمع هزینه کرد ها به شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می رسد.

شهردار اهواز تاکید کرد: بخشی به عنوان پرداخت دیون گذشته شهرداری برای اولین بار در بودجه به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده تا بتوانیم بدهی های گذشته شهرداری را پرداخت کنیم و در سال های آینده این میزان نیز تغییر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: ما در بخش درآمدها و هزینه ها دو رویکرد متفاوت نسبت به سال های قبل داریم به گونه ای که در سال های قبل سازمان ها رقم هایی را به عنوان هزینه جاری در بودجه پیش بینی می کردند و بقیه اقدامات را تحت عنوان پروژه های نیابتی انجام می داند و شهرداری مکلف به پرداخت هزینه آن می شد، در سال آینده پروژه نیابتی نخواهیم نداشت و هر منطقه هم از لحاظ درآمد و هم از لحاظ مصرف باید مستقل عمل کند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار