هشدارها درباره گردش امیکرون در کشور/ محدودیت‌های جدید کرونایی در راه است؟

تاریخ انتشار: شنبه 2 بهمن 1400 | 09:29 ق.ظ
هشدارها درباره گردش امیکرون در کشور/ محدودیت‌های جدید کرونایی در راه است؟ ویروس امیکرون در حال جایگزینی با دلتاست و وزیر بهداشت از پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال برخی محدودیت‌های کرونایی خبر داده است.

 امیکرون آخرین روزهای پایین در کشور شناسایی شد و حالا در روزهای سرد سال به دل نگرانی مردم و مسئولان تبدیل شده است. ویروسی که سرعت سرایت آن ١٠ برابر واریانت دلتاست و تعداد موارد ابتلا به آن در کشور به سرعت رو به افزایش است.

وضعیت موارد ابتلا به سویه اُمیکرون در جهان بحرانی است و کشورهای اروپایی و آمریکا، درگیر موارد ابتلا با اُمیکرون هستند و روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در آمریکا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

گزارش هفتگی درصد موارد مثبت به ستاد ملی مقابله با کرونا

سیامک سمیعی مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: گزارش هفتگی درصد موارد مثبت امیکرون در کشور و در هر استان به ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود تا از میزان گردش این واریانت و سرعت انتشار آن مطلع شوند.

سمیعی می‌گوید: مردم برای پیشگیری از ابتلا به امیکرون و قطع زنجیره انتقال آن همچنان باید همان اقداماتی را انجام دهند که در مورد سایر واریانتها انجام می دادند و افراد باید واکسیناسیون به موقع، استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب بویژه ماسک مناسب و اندازه صورت، حفظ فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات، برقراری تهویه مناسب در محل کار و زندگی، رعایت بهداشت و نظافت دست، رعایت آداب سرفه و عطسه کردن (مثلا سرفه و عطسه کردن در داخل آرنج) را مدنظر قرار دهند.

سمیعی گفت: به این دلیل که درمان یا مراقبت اختصاصی و متفاوتی برای این واریانت جدید وجود ندارد، هیچ تفاوتی نمی‌کند که فرد به امیکرون یا دلتا مبتلا شده باشد. به عبارتی راه مقابله، پیشگیری و درمان در ابتلا به امیکرون مشابه دلتاست.

شناسایی ٢ هزار مورد ابتلا به امیکرون در کشور

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت گفت: ما بسیار نگران هستیم چون اُمیکرون قدرت انتشار بسیار زیادی دارد. وقتی آلودگی و سویه ای در یک کشور ایجاد می شود، به کشورهای دیگر نیز سرایت می‌کند و در کشور ما نیز به دلیل ورود و خروج مسافرین، اُمیکرون وارد کشور شده است.

به گفته وزیر بهداشت، با تست های تشخیصی انجام شده تا کنون بیش از دو هزار بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شده اما از همه بیماران، تست نمی گیریم بلکه به صورت اتفاقی این تست ها انجام می شود و میزان آلودگی در سطح جامعه، بیشتر از این موارد است. مراجعات سرپایی در دو هفته اخیر تقریبا ۴ برابر شده است و وقتی مراجعات سرپایی افزایش می یابد ممکن است موارد بستری و بیماران بدحال نیز افزایش یابد و نگرانی هایی در این زمینه داریم.

وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد تا در اسرع وقت، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. تا کنون حدود ۱۳ میلیون نفر، دُز سوم را تزریق کرده اند و یکی از دلایل آمار پایین مرگ و میر بیماران کرونایی واکسیناسیون گسترده است، خوشبختانه تا کنون حدود ۸۹ درصد از جمعیت هدف، یک دُز و حدود ۷۹ درصد نیز دو دُز را تزریق کرده اند.

عین اللهی گفت: ایمنی واکسن ها، محدود به زمان است و به صورت مادام العمر ما را بیمه نمی کند و به همین خاطر کشورهای غربی که واکسیناسیون را زودتر شروع کرده بودند، ایمنی در آنها کاهش یافته است و به مردم تزریق دُز سوم را توصیه می کنند. در ایران عمده واکسن های تزریق شده مربوط به ماه های شهریور، مهر و آبان بوده و نیاز است به سرعت، افرادی که سه ماه از تزریق دز دومشان گذشته، دُز سوم را تزریق کنند.

وزیر بهداشت گفت: یکی از مهمترین نگرانی های ما، عادی انگاری مردم است و نباید تصور کرد که همه چیز تمام شده، مهمترین نکته بهداشت فردی، استفاده از ماسک است. ثابت شده استفاده مداوم از ماسک، می تواند تا حد زیادی از ابتلا به اُمیکرون پیشگیری کند. متاسفانه در فضاهای جمعی می بینیم که بخشی از مردم، از ماسک استفاده نمی کنند.

آماده باش بیمارستان‌ها برای مقابله با موج امیکرون

وزیر بهداشت به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی دستور داده است که مراکز درمانی برای مقابله با موج جدید بیماری آماده باشند.

عین اللهی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد اعمال محدودیت ها تصمیم گیری می کند و وزارت بهداشت در این زمینه، پیشنهادات کارشناسی خود را مطرح می کند. باتوجه به شرایط کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات لازم را می گیرد. اگر در اجتماعات، از ماسک استفاده و فاصله گذاری رعایت شود، تا حدی می تواند از ابتلا به اُمیکرون جلوگیری کند.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از این به بعد با یک شیب ملایم میزان موارد کووید ۱۹ افزایش می‌یابد که مربوط به سویه امیکرون است و تا سه هفته آینده اومیکرون سویه غالب تمام دنیا از جمله ایران خواهد شد.

احتمال وقوع خیز ششم بیماری در اسفند ماه

ناجی گفت: انتظار داریم که از اسفند ماه خیز ششم بیماری آغاز شود و میزان مرگ و میر افزایش یابد. نکته مهم این است که این افزایش موارد به اندازه خیز پنجم که با سویه دلتا رخ داد، نخواهد بود؛ ولی هر نوع خیز از بیماری باعث بیماری و خسران خواهد شد.

به گفته این ویروس شناس درصورت وقوع پیک ششم، مرگ و میر آن به اندازه پیک پنجم با سویه دلتا نخواهد بود. صحبت‌های فعلی بر اساس اطلاعات فعلی ما از بیماری است، اگر قدرت بیماری‌زایی امیکرون همین اندازه‌ای که اکنون می‌دانیم، باشد، میزان مرگ و میر به اندازه دلتا نخواهد بود؛ اما این به معنای آن نیست که شیوع امیکرون تلفات نخواهد داشت. این پیش‌بینی سایت‌های علمی پیش‌بینی کننده روند کووید۱۹ است. ممکن است در این حین تغییراتی هم در بیماری صورت گیرد که موضوع متفاوت شود. در حال حاضر امیدوار هستیم که استقبال از واکسیناسیون به ویژه تزریق ذز سوم افزایش یابد.

او گفت: به شیان در چین و اخبار عجیبی که از آن پخش شد نگاه کنید. این اخبار به دلیل سیاست‌های مقابله با کرونایی بود که این کشور اتخاذ کرده است؛ شهری مانند شیان را با ۱۳ میلیون نفر جمعیت قرنطینه کردند و روزی یک بار از همه تست می‌گیرند. این اقدام فقط برای این است که موارد بیماری را شناسایی و در صورت نیاز قرنطینه کنند. چنین برخوردی نشان دهنده اهمیت امیکرون است؛ نباید بگذاریم چنین جهشی از ویروس در گردش باشد. بنابراین نباید دچار ساده‌انگاری شویم.

ناجی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات حدود ۸ میلیون نفر در کشور هیچ واکسنی تزریق نکردند و باید برای تزریق واکسن توجیه شوند. با گذشت زمان می‌بینیم واریانت‌هایی رخ می‌دهد که بیشتر از سیستم ایمنی می‌گریزند و این نشان می‌دهد بازنگری بر ترکیب واکسن اهمیت بسیار بالایی دارد. چند روز قبل هم از طریق مراجع علمی خارجی عنوان شد که استراتژی واکسیناسیون کرونا باید مشابه واکسیناسیون آنفلوآنزا باشد؛ یعنی واکسن‌ها مدام بازنگری شوند و ترکیبات جدیدی از ویروس را درون واکسن بگذاریم.

او گفت: با افزایش بازگشایی‌ها در سایه شیوع امیکرون، قطعا شیوع بیماری افزایش خواهد یافت، باید علمی‌تر فکر کرد و منتظر ماند تا درصد تزریق دز سوم افزایش یابد. ایجاد هر تجمعی با توجه به قدرت سرایت بالای امیکرون می‌تواند منجر به افزایش شیوع بیماری شود. بر اساس اطلاعات علمی می‌توان به برقراری محدودیت‌ها فکر کرد. نباید صبر کنیم بحران به وقوع بپیوندد و بعد بخواهیم جلوی آن را بگیریم.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار