انتقاد از ورود گروهی افراد آلوده از مرزهای خوزستان/ پیش‌بینی افزایش مرگ و میر در روزهای آینده

تاریخ انتشار: یکشنبه 3 بهمن 1400 | 09:51 ق.ظ
انتقاد از ورود گروهی افراد آلوده از مرزهای خوزستان/ پیش‌بینی افزایش مرگ و میر در روزهای آینده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به اینکه موارد انتشار بیماری ناشی از اُمیکرون بسیار بیشتر از دلتا است، اگر موج در خوزستان رخ دهد با هر اتفاقی میزان مرگ و میر بالا خواهد رفت؛ هنر ما این است که نگذاریم موج رخ دهد یا موج را پهن کنیم و […]

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به اینکه موارد انتشار بیماری ناشی از اُمیکرون بسیار بیشتر از دلتا است، اگر موج در خوزستان رخ دهد با هر اتفاقی میزان مرگ و میر بالا خواهد رفت؛ هنر ما این است که نگذاریم موج رخ دهد یا موج را پهن کنیم و نگذاریم فشار بر بیمارستان‌ها بیش از توان و ظرفیت‌شان باشد.

دکتر سید محمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که (۲ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد واکسیناسیون کودکان اظهار کرد: قطعا واکسنی که برای کودکان تزریق می‌شود به ویژه از نظر دوز موثر، با واکسن بزرگسالان متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت بیماری افزود: مدت زیادی است که موج بیماری در جهان آغاز شده و برخی کشورها پیک را هم پشت سر گذاشته‌اند؛ ایران و خوزستان نیز در آغاز یک موج قرار دارند. موارد بیماری در خوزستان در هفته گذشته نسبت  به هفته قبل از آن افزایش یافته اما هنوز زیاد مورد توجه و نگرانی نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: متاسفانه عادی‌انگاری در همه مردم رواج پیدا کرده است که باید این روند تغییر کند.

علوی بیان کرد: در اوایل بیماری به ازای هر یک بیمار حدود پنج نفر مبتلا می‌شدند و پس از آن به ازای هر بیمار یک نفر مبتلا می‌شد اما در یکی دو هفته اخیر این رقم افزایش یافته است و هر چه این رقم از یک بالاتر برود، احتمال وقوع موج وجود دارد؛ در حال حاضر به ازای هر بیمار ۱.۵ نفر به بیماری مبتلا می‌شوند که این مساله بروز موج در آینده را قطعی می‌کند.

اگر موج در خوزستان رخ دهد با هر اتفاقی میزان مرگ و میر بالا خواهد رفت

وی گفت: در موج قبلی، موارد مرگ در خوزستان بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور بوده است؛ منحنی بیماری نشان می‌دهد افزایش موارد بستری در بیمارستان‌ها بیش از توان بخش درمان بود بنابراین اگر موج را پهن کنیم، توان بیمارستان‌ها برای برخورد با اپیدمی بیشتر می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: با توجه به اینکه موارد انتشار بیماری ناشی از اُمیکرون بسیار بیشتر از دلتا است، اگر موج در خوزستان رخ دهد با هر اتفاقی میزان مرگ و میر بالا خواهد رفت؛ هنر ما این است که نگذاریم موج رخ دهد یا موج را پهن کنیم و نگذاریم فشار بر بیمارستان‌ها بیش از توان و ظرفیت‌شان باشد.

وی گفت: زمانی که بیماری به صورت موج ظاهر می‌شود، موارد تخمینی در کشوری که تست کمتری انجام می‌دهد بسیار بیشتر است.

علوی افزود: اکنون میزان کیت‌های تشخیصی کاهش یافته و گفته شده است که تست‌های کمتری انجام شود که این مساله موجب می‌شود تخمین درستی از اتفاقاتی که رخ می‌دهد نداشته باشیم بنابراین اگر اتفاقی بیفتد، باید توجه داشت که موارد واقعی مبتلایان بسیار بیشتر از گزارش‌ها است.

وی بیان کرد: در استان خوزستان در هفته گذشته موارد بیماری نسبت به هفته قبل از آن ۱۶۰ درصد، موارد بستری ۱۰۴ درصد و موارد مرگ ۲۵ درصد افزایش یافت است.

پیش‌بینی افزایش موارد مرگ در روزهای آینده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: میزان کشندگی نیز ۲.۷ درصد افزایش یافته یعنی در روزهای آینده موارد مرگ افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به کاهش روند واکسیناسیون تصریح کرد: در مجموع در هفته گذشته میزان مراجعه برای دریافت واکسن ۷ درصد کاهش یافته است که این مساله هشداری برای ما است.

علوی با بیان اینکه شرایط انتقال بیماری در خانواده‌ها افزایش یافته است، گفت: در استان خوزستان حدود ۵۲ درصد انتقال بیماری در دورهمی‌های خانوادگی و ۲۰ درصد موارد در پی تردد مکرر درون شهری رخ می‌دهد. همچنان نیز مراسم عروسی و عزای چند هزار نفری در خوزستان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود جایگاه پوشش واکسیناسیون در خوزستان حداقل در میانه‌های جدول کشوری باشد اما اکنون چهارمین استان از آخر جدول هستیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه سرعت واکسیناسیون در روز بسیار نگران‌کننده است، افزود: تاکنون ۸۴ درصد افراد بالای ۱۲ سال در خوزستان یک دوز و ۷۰ درصد دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند. ۱۹.۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال خوزستان نیز سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند. در پوشش واکسیناسیون زنان باردار نیز در نوبت اول و دوم مشکل داریم.

رعایت ۱۶ درصدی پروتکل‌ها در حاشیه شهرهای خوزستان

وی بیان کرد: روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع، اماکن عمومی و ادارات کاهشی بوده است. میزان استفاده از ماسک در نقاط مرکزی شهرهای خوزستان ۶۰ درصد و در حاشیه شهرها ۱۶ درصد است و در مجموع ۴۶.۸ درصد مردم خوزستان از ماسک استفاده می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها نیز ۸۶ درصد، داروخانه‌ها ۸۳ درصد و اماکن تشخیصی ۸۸ درصد است. در مجموع میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز طبی و تشخیصی ۸۵.۶ درصد است که ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۷۰ درصد اساتید و کارکنان حوزه، ۶۰ درصد طلاب، ۷۸ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد، ۸۹ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و ۷۱ درصد دانش‌آموزان پایه هفتم تا دوازدهم واکسن تزریق کرده‌اند که انتظار می‌رود واکسیناسیون این افراد که ممکن است منبع عفونت باشند، افزایش یابد.

علوی گفت: متوسط رعایت واکسیناسیون افراد برای ورود به ادارات در استان خوزستان ۷۳ درصد است. البته این رقم در برخی شهرستان‌ها بسیار کم است.

وی عنوان کرد: ۳۱ درصد شاغلان پاساژها، ۲۱ درصد شاغلان در رستوران‌ها و ۱۴.۵ درصد شاغلان نانوایی‌ها در استان خوزستان واکسن تزریق نکرده‌اند.

ماجرای ورود افراد آلوده از مرزهای خوزستان چه بود؟

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به ورود تعدادی افراد آلوده از طریق مرزهای زمینی خوزستان به کشور و عدم نگهداری این افراد در نقاهتگاه، بیان کرد: در هفته گذشته ۳۰ شهروند ایرانی از مرز شلمچه و دو نفر از مرز چذابه وارد کشور شدند. مقرر بود این افراد در یک نقاهتگاه نگهداری شوند و پس از اینکه خیال‌مان راحت شد که آلودگی آن‌ها قابل انتشار نیست به منازل خود بروند اما تنها آن‌ها را نصیحت کردند، در حالی راه کنترل اپیدمی نصیحت کردن نیست.

وی با بیان اینکه عملا هیچ کس در نقاهتگاه‌ها نگهداری نشده است، گفت: در همه جای دنیا تاکید می‌شود که نباید اجازه داده شود این افراد وارد خانواده شوند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

علوی تصریح کرد: فلسفه نقاهتگاه هنوز جا نیفتاده و فکر می‌شود نقاهتگاه تنها برای افراد بدحال است در حالی که نکهداری افراد در این مکان برای کنترل و جلوگیری از انتشار عفونت است.

بیماران هزینه اقامت در نقاهتگاه را تقبل نمی‌کنند

به گزارش ایسنا، در ادامه علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز در این زمینه اظهار کرد: از این افراد به صورت رایگان تست گرفته شد که تست ۱۵ نفر از این افراد مثبت بود؛ زمانی که خواستیم جواب تست این افراد را بدهیم همه این افراد از مرز عبور کرده بودند و منتظر جواب تست نماندند.

وی افزود: پس از پیگیری متوجه شدیم همه افراد مثبت و منفی با یک اتوبوس جابه‌جا شده‌اند. با پیگیری‌های انجام‌شده، این افراد در منازل خود ایزوله شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در شرایط مشابه، این افراد هزینه ماندن در هتل (نقاهتگاه) را تقبل نمی‌کنند.

فرمانداران مرزی نقاهتگاه ایجاد کنند

در ادامه ولی‌الله حیاتی  فرمانده قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان در این خصوص اظهار کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا روال این بوده است که این افراد در نزدیک‌ترین مکان در مبادی مرزی با حساب شخصی‌شان قرنطینه شوند.

وی بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید مراقبت کنند تا این افراد در شرایط قرنطینه قرار بگیرند. فرمانداران نیز باید اماکن قرنطینه را ایجاد و تجهیز کنند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان افزود: مکان‌های قرنطینه این افراد در مرزهای شلمچه و چذابه باید در مدت ۴۸ ساعت آینده به استانداری معرفی شود. چگونگی قرنطینه این افراد نیز به عهده مجموعه بهداشت است.

در قرنطینه بیماران در مرزها قدت قهریه باید وجود داشته باشد

در ادامه صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز اظهار کرد: باید به صورت مشترک کار در این زمینه پیگیری شود.

وی افزود: در این خصوص باید قدرت قهریه وجود داشته باشد و اکنون خلاء در این زمینه است.

خلیلیان گفت: باید جلسه‌ای با حضور فرمانداران خرمشهر، دشت آزادگان، دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز و آبادان و نیروی انتظامی برگزار شود تا هماهنگی‌ها انجام و این افراد به نقاهتگاه هدایت شوند.

توضیحی درباره اعضای بیمار کاروان ورودی به خوزستان

در ادامه دکتر عبدالرضا جانگران‌نژاد رئیس بسیج جامعه پزشکی خوزستان در خصوص ورود این افراد مبتلا به کشور اظهار کرد: از این کاروان ۳۰ نفره که مامور بودند، تست گرفته شد اما پس از دو سه ساعت جواب تست آن‌ها آماده نشد. با این وجود رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان اجازه نداد این افراد وارد کشور شوند. در نهایت وی گفت به دلیل عدم وجود محل نگهداری به آن‌ها می‌گوییم در مقصد مجددا تست بگیرند و قرنطینه شوند.

وی افزود: از این افراد تست مجدد گرفته شد و نتیجه تست ۱۷ نفر مثبت بود. تعدادی از این افراد که زن و شوهر بودند در منزل و تعدادی در مهمانسرایی در منطقه پردیس قرنطینه شدند. پس از گذشت هشت روز از این موضوع، این افراد مشکلی نداشتند و اطرافیان‌شان نیز به بیماری مبتلا نشدند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار