۱۶۷ هزار مترمکعب رسوب از رودخانه‌های خوزستان لایروبی شد/ ثبت ۱۹۹۱ کیلومتر از رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بزرگ در سامانه کاداستر

تاریخ انتشار: پنجشنبه 7 بهمن 1400 | 15:18 ب.ظ
۱۶۷ هزار مترمکعب رسوب از رودخانه‌های خوزستان لایروبی شد/ ثبت ۱۹۹۱ کیلومتر از رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بزرگ در سامانه کاداستر رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی رودخانه‌های استان خوزستان در این حوضه آبریز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۷ هزار مترمکعب رسوب از رودخانه‌های استان لایروبی انجام شده و اجرای کامل ساماندهی رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بزرگ در دستور کار قرار دارد.

“فراز رابعی” در گفت‌وگو اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با اشاره به رودخانه‌های جاری در استان خوزستان، اظهار کرد: تاکنون مطالعات تعیین حدود حریم و بستر در بیش از ۳۷۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های این استان اعم از رودخانه‌های اصلی و رودخانه‌های حوضه‌ داخلی انجام شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، مطالعات تعیین حدود بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های حوضه آبریز کارون بزرگ در بیش از ۱۹۹۱ کیلومتر از آبراهه‌های استان خوزستان به اتمام رسیده و در برنامه سال ۱۴۰۱ نیز انجام مطالعات ۴۲۶ کیلومتر دیگر از این آبراه‌ها در دستور کار قرار دارد.

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ سامانه کاداستر را به عنوان مرکز گردآوری داده‌های ثبتی معرفی کرد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ اطلاعات ۱۹۹۱ کیلومتر از رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بزرگ در این سامانه ثبت خواهد شد.

رابعی با بیان اینکه اطلاعات ۳۰۰ کیلومتر دیگر از رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بزرگ در استان خوزستان طی سال آینده در سامانه کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک جانمایی خواهد شد، اضافه کرد: اخذ سند مالکیت بستر رودخانه‌ها، آبراهه‌ها و مسیل‌ها، یکی از مهم‌ترین اقدامات در مسیر تثبیت و حفاظت از ساختار آن‌ها و جلوگیری از بروز تخلفات در حوزه رودخانه‌ها است.

وی اظهار کرد: در همین راستا در سال جاری برای ۲۴ هزار و ۹۶۶ هکتار از بستر رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بزرگ سند مالکیت اخذ شده و در سال ۱۴۰۱ نیز برنامه‌ریزی برای اخذ سند ۱۰ هزار هکتار دیگر از این مناطق انجام شده است.

به گفته رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ، مطالعات ساماندهی و همچنین عملیات نشانه‌گذاری بستر رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بزرگ به ترتیب در بیش از ۱۷۸ و ۴۹۹ کیلومتر از رودخانه‌های این استان انجام شده است.

رابعی با اشاره به سوابق لایروبی رودخانه‌های استان خوزستان خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۹۹، بیش از ۸ میلیون مترمکعب رسوب از رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بزرگ این استان اعم از رودخانه کارون در محدوده‌های شهری اهواز، خرمشهر و شوشتر، لایروبی بهمنشیر در محدوده شهری آبادان، ایستگاه پمپاژ طره بخاح، لایروبی انهار آبادان و لایروبی کانال سلمان انجام شده است.

وی برنامه اجرایی لایروبی سال ۱۴۰۰ را ۵۹۷ هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود: این برنامه در مقاطع اهواز، خرمشهر و ایستگاه پمپاژ ویس در رودخانه کارون و بخشی از انهار اروندکنار در حال انجام بوده و در رودخانه شاوور و بازه بند میزان شهر شوشتر به اتمام رسیده است. 

رابعی خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار اعتبار مورد نیاز، برنامه لایروبی ۴۹ کیلومتر از رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بزرگ به حجم بیش از ۱۱ میلیون و ۳۹۰ هزار مترمکعب در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ قابل اجرا خواهد بود.

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ تصریح کرد: تا پایان سال ۱۳۹۹ عملکرد ساماندهی و تثبیت سواحل فرسایش رودخانه‌های این حوضه در استان خوزستان ۴۷٫۶ کیلومتر بوده و انجام این عملیات در مساحتی حدود یک کیلومتر دیگر از رودخانه‌های استان در سال آینده امکان‌پذیر است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار