رتبه نخست ایران در مهار بیابان‌زایی و گرد و غبار

تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 اسفند 1400 | 11:02 ق.ظ
رتبه نخست ایران در مهار بیابان‌زایی و گرد و غبار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران رتبه نخست را در مهار بیابان‌زایی و گرد و غبار در جهان دارد و اقدامات سریع و اضطراری در ۲ سال اخیر در خوزستان برای جلوگیری از گسترش گرد و غبار انجام شده و نقشه‌های گرد و غبار در کشورهای همسایه را شناسایی کرده‌ایم.

علی سلاجقه در حاشیه پنجمین مجمع محیط زیست ملل متحد که در نایروبی کنیا در حال برگزاری است در دیدار با جاسم العزیز حَمَدی وزیر محیط زیست عراق
با اشاره به اهمیت سلامت انسانی و تأثیر آن بر سلامت محیط زیست همچنین تأکید دین مبین اسلام به حفظ منابع طبیعی، افزود: هشت سال جنگ تحمیلی باعث بروز خسارات بسیاری بر هر دو کشور شد اما با حضور حاج قاسم سلیمانی، نشان داده شد که چگونه دو کشور می‌توانند با همیاری و همکاری و مودت، مسائل و مشکلات خود را حل کنند.  

وی با اعلام آمادگی برای همکاری در همه مسائل محیط زیستی مورد اشاره طرف عراقی، اظهار داشت: ما می‌توانیم کمیته‌های موضوعی برای همکاری تشکیل دهیم. متاسفانه در کشورهای همسایه، سرچشمه‌های دجله و فرات دچار تغییرات ورودی آب شده و سه کشور ایران، عراق و سوریه را دچار مسائل محیط زیستی کرده است و در حقوق بین‌المللی نیز مسائل و روش‌های شفافی برای حل این مسائل وجود ندارد.  

سلاجقه با  بیان اینکه دیپلماسی آب و محیط زیست برای ما حائز اهمیت است، افزود: برداشت شن و ماسه در عراق و خشک شدن هورالعظیم مشکلات بسیاری برای معیشت و سلامت مردم ایجاد کرده است. در سال ۸۶ و ۹۶ تفاهم‌نامه‌های همکاری در این زمینه داشتیم که امیدوارم به‌روزرسانی و اجرا شود.  

وی گفت: آنچه که در مسیر شلمچه و  بصره و کربلا و نجف انجام شده نشان از خواست و اراده ایران دارد و ما تصور می‌کنیم این اقدامات را برای مردم خودمان انجام می‌دهیم.  

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تجربیات بسیار خوبی در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر دارند همچنین در زمینه تالاب‌ها و منابع آب نیز با تجربه هستیم و می‌توانیم به شما کمک کنیم.  

به گفته وی آتش‌سوزی‌های هورالعظیم و کاهش آلودگی‌های ناشی از آن به حداقل رسیده است.

 آتش‌سوزی‌های هورالعظیم و کاهش آلودگی‌های ناشی از آن به حداقل رسیده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به همتای عراقی خود گفت: امیدوارم روابط محیط زیستی از مهمترین بخش‌های روابط دو جانبه باشد و شما را خردادماه سال آینده در مراسم پنجاهمین سال تأسیس سازمان حفاظت محیط زیست و هفته محیط زیست ملاقات کنیم همچنین قصد داریم نشستی با حضور وزیران محیط زیست کشورهای اسلامی و همسایه برگزار کنیم که به امید دیدار شما در آن نشست هستیم.

عراق یکی از کشورهای بسیار آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی است
جاسم العزیز حَمَدی وزیر محیط زیست عراق نیز با اشاره به دیدارهایش از ایران و مذاکره درباره اثرات تغییر اقلیم در ایران و منطقه، مین‌زدایی و جلوگیری از گسترش بیابان اظهار داشت: همکاری‌های خوب و درک مشترک از مسائل داریم اما متاسفانه مثل قبل نیست و باید پیشرفت داشته باشد. عراق یکی از کشورهای بسیار آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی در دنیا شناخته شده و در مورد گرد و غبار، امنیت آب، خشکسالی، بیابان‌زدایی و مین‌زدایی نیاز به مذاکره دوجانبه است.  

وی افزود: تغییرات اقلیمی باعث ایجاد تابستان‌های بسیار آزاردهنده به ویژه در جنوب عراق شده است. ۴۰ میلیون مین کاشته شده در عراق مشکلات زیادی در حوزه‌های حمل و نقل و تجارت ایجاد کرده است.

به گفته وزیر محیط زیست عراق، ۴۰ درصد مرزهای عراق تحت اشغال داعش بوده و حمایت شهید سلیمانی و شهید ابومهندس بسیار تأثیر گذار بوده است.  

وی با اشاره به عضویت خود در کمیته ملی انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در تأمین انرژی‌های پایدار و تجدیدپذیر در بخش خصوصی و نیز در صنابع تولید پنل‌های خورشیدی، تنوع زیستی، تثبیت خاک و مدیریت پسماند می‌توان همکاری کرد.

وزیر محیط زیست عراق با قدردانی از ایجاد کمربند سبز در مسیر کربلا، تصریح کرد: در جنوب عراق حل مشکل امنیت آب، موضوعی انسان‌دوستانه و اثر آن فرامرزی است که لازم است ایران از کشور و مردم عراق در آن ناحیه حمایت کند.  

پنجمین مجمع محیط‌ زیست ملل متحد با حضور وزیران و مقامات عالی‌رتبه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، ۹ تا ۱۱ اسفند در نایروبی در مقر برنامه محیط‌زیست ملل متحد( UNEP ) در حال برگزاری است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار