جنگ روسیه گرسنگی جهانی را تشدید می کند

اختلال در تامین جهانی گندم، روغن آفتابگردان و کودهای شیمیایی در راه است

تاریخ انتشار: شنبه 21 اسفند 1400 | 09:36 ق.ظ
اختلال در تامین جهانی گندم، روغن آفتابگردان و کودهای شیمیایی در راه است به گفته کارشناسان، جنگ روسیه و اوکراین تامین جهانی گندم، روغن آفتابگردان و کودهای شیمیایی را به طور جدی به خطر انداخته و متعاقبا این امر گرسنگی جهانی را تشدید خواهد کرد.

درگیری همواره یکی از عوامل اصلی ناامنی غذایی در سراسر جهان بوده است و لذا به گفته تحلیلگران جهانی،

حمله روسیه به اوکراین می تواند با ایجاد اختلال در زنجیره تامین کنونی و پیشبرد بیشتر نفوذ مسکو و چین در بازارهای جهانی، به یک بحران غذایی بزرگ منجر شود.

افزایش ۶۰ درصدی قیمت جهانی گندم در پی حمله روسیه
گزارشات جهانی نشان می دهد: روسیه و اوکراین در میان پنج صادر کننده بین المللی برتر بسیاری از غلات و دانه های روغنی مهم مانند گندم، آفتابگردان و ذرت هستند.

به طوری که بر اساس داده های موجود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را این دو کشور به خود تخصیص داده اند و به این ترتیب در صورت ادامه یافتن این جنگ عملا یک سوم صادرات گندم جهان قطع و یا دچار اختلال می شود.

کارشناسان می گویند: از سریع ترین اثرات این جنگ در سطح جهانی افزایش ۶۰ درصدی قیمت گندم ظرف دو هفته بوده است.

از سوی دیگر گزارشات جهانی حاکی از این است: اوکراین ۱۶درصد از صادرات جهانی ذرت و ۱۲ درصد از صادرات گندم را به خود اختصاص داده است.

خریداران ذرت برای جایگزینی صادرات اوکراینی که روسیه مسدود کرده است، به سوی ذرات اتحادیه اروپا به ویژه با تکیه بر واردات از «رومانی، بلغارستان و فرانسه» هجوم آورده اند

نگاه خریداران جهانی ذرت به بازار رومانی، بلغارستان و فرانسه
همچنین بر اساس داده های آماری کشور اوکراین به‌ عنوان تامین‌ کننده اصلی ذرت برای اروپا و چین، در سال ۲۰۲۱ رکورد تاریخی ۴۲ میلیون تن تولید کرد

. لذا در حال حاضر خریداران ذرت برای جایگزینی صادرات اوکراینی که روسیه مسدود کرده است، به سوی ذرات اتحادیه اروپا به ویژه با تکیه بر واردات از «رومانی، بلغارستان و فرانسه» هجوم آورده اند.

گزارشات جهانی نشان می دهد: اوکراین همچنین ۵۰ درصد روغن تخمه آفتابگردان جهان را تولید می کند و در کنار روسیه، بیش از ۵۰ درصد نیاز غلات شمال آفریقا و خاورمیانه را تامین می کند

.با این وجود، مساله اساسی اینجا است که مناطق وسیعی از تولید محصولات غذایی در اوکراین مستقیماً با روسیه و بلاروس هم مرز هستند، جایی که نیروهای مسکو هفته ها قبل از درگیری در آنجا جمع شده بودند.

نکته جالب توجه اینکه بر اساس گزارش فایننشال تایم، اوکراین ۵۰ درصد از گندم مصرفی لبنان، ۴۳ درصد لیبی، ۲۲ درصد یمن و ۲۱ درصد بنگلادش را تامین می کند.

جنگ روسیه و اوکراین قیمت‌ها را برای مصر به سطوح ناپایدار رساند و قیمت گندم را ۴۴ درصد و روغن آفتابگردان را تقریباً یک شبه ۳۲ درصد افزایش داد

آغاز بحران امنیت غذایی در مصر به عنوان بزرگترین وارد کننده گندم در جهان
علاوه بر این، اوکراین و روسیه ۸۶ درصد از واردات گندم مصر در سال ۲۰۲۰ و ۷۵ درصد از خرید گندم ترکیه را تشکیل می دهند.

بنابراین شروع جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، بحران امنیت غذایی مصر اکنون یک تهدید وجودی برای اقتصاد این کشور است.

کارشناسان می گویند: وضعیت شکننده امنیت غذایی مصر ناشی از ناتوانی بخش کشاورزی در تولید غلات کافی به ویژه گندم و دانه های روغنی برای تامین حتی نیمی از نیاز داخلی کشور است

. به عبارت دیگر، قاهره برای اطمینان از عرضه کافی و مقرون به صرفه «نان و روغن نباتی» برای ۱۰۵ میلیون شهروند خود، به حجم زیادی از واردات یارانه ای سنگین متکی است.

تامین این منابع باعث شده است تا مصر به بزرگترین وارد کننده گندم در جهان و در میان ۱۰ وارد کننده برتر روغن آفتابگردان در جهان تبدیل شود.

کارشناسان جهانی می گویند: در سال ۲۰۲۱، قاهره از قبل با تورم مواد غذایی روبه‌ رو بود و لذا اکنون به طور مشابه در برابر افزایش سرسام آور هزینه های غذایی آسیب پذیر است.

به گفته تحلیلگران، جنگ روسیه و اوکراین قیمت‌ها را برای مصر به سطوح ناپایدار رساند و قیمت گندم را ۴۴ درصد و روغن آفتابگردان را تقریباً یک شبه ۳۲ درصد افزایش داد!

دردسر سازتر این است که جنگ منابع فیزیکی مصر را نیز تهدید می کند زیرا ۸۶ درصد گندم این کشور از روسیه و اوکراین و ۷۳ درصد روغن آفتابگردان آن از روسیه و اوکراین تامین می شود .

روسیه و اوکراین مجموعا یک سوم صادرات کودهای شیمیایی را در اختیار دارد

روسیه و اوکراین؛ صادر کننده یک سوم کودهای شیمیایی جهان| اختلال در صادرات کودهای شیمیایی برداشت غنی گندم و غلات را سخت می کند
گفتنی است تاثیر این جنگ بر صادرات کود به دلیل تحریم ها که باعث ایجاد چرخه معیوب در تولید محصولات کشاورزی می شود، نیز چشمگیر خواهد بود.

کارشناسان جهانی می گویند: دو کشور روسیه و اوکراین مجموعا یک سوم صادرات کودهای شیمیایی را در اختیار دارد و در حالی که جهان نیاز دارد

که تولید گندم و غلات را افزایش دهد و قائدتا نیاز به انواع کودهای کشاورزی برای داشتن برداشتی غنی نیاز دارد، اختلال در این سیستم اثرات جبران ناپذیری به جا می گذارد.

کارشناسان جهانی می گویند: اگر بحث صادرات کودهای شیمیایی دو کشور درگیر در جنگ مختل و یا قطع شود به طور خاص کشورهای آفریقا و خاورمیانه

که به شدت به واردات گندم و کود به این دو کشور وابسته هستند به شدت لطمه خواهند دید. بنابراین در حال حاضر شواهد و قراین نشان می دهد

بسیاری از کشورها به سمت حفاظت ار دارایی های خود می روند؛ به این معنا که سعی می کنند صادرات خود را کاهش دهند و بیشتر وارد کنند.

بر اساس آخرین بررسی منطقه ای سازمان ملل، سطح گرسنگی در خاورمیانه و شمال آفریقا از دو دهه پیش تاکنون بیش از دو برابر شده است

افزایش قیمت‌ های جهانی مواد غذایی و تشدید گرسنگی جهانی| در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۹ میلیون گرسنه در خاورمیانه و شمال آفریقا وجود داشته است
بر اساس این گزارش، جنگ بین روسیه و اوکراین در حالی صورت گرفته که قیمت‌ های جهانی مواد غذایی از سال ۲۰۱۱ به بالاترین حد خود رسیده است و تحلیلگران می گویند:

این جنگ گرسنگی جهانی را تشدید خواهد کرد. به طوری که انتظار می‌ رود بخش‌ هایی از خاورمیانه و شمال آفریقا تحت تأثیر تأثیرات ضربه‌ ای این جنگ روسیه قرار بگیرند

و برای برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه، این درگیری می تواند میلیون ها نفر را به فقر غذایی سوق دهد.

بر اساس آخرین بررسی منطقه ای سازمان ملل، سطح گرسنگی در خاورمیانه و شمال آفریقا از دو دهه پیش تاکنون بیش از دو برابر شده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۹ میلیون گرسنه در این منطقه وجود داشت که بیش از ۹۰ درصد از سال ۲۰۰۰ افزایش یافته است.

همچنین «عبیر عطفا»، سخنگوی ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا برای برنامه جهانی غذا (WFP) هشدار داد: برای برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه، این درگیری می تواند میلیون ها نفر را به فقر غذایی سوق دهد.

به ویژه، کشورهایی مانند عراق که یکی از بزرگترین برنامه های غذایی دولت را در جهان دارد، و یمن که ۹۰ درصد نیاز غذایی خود را وارد می کند و لذا در چنین شرایطی با هزینه های بالاتر و بدتر شدن مواد غذایی روبرو هستند.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار