فروردین خشک و کم بارش کشور/ در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم

تاریخ انتشار: یکشنبه 22 اسفند 1400 | 11:48 ق.ظ
فروردین خشک و کم بارش کشور/ در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به اینکه مجموع بارندگی‌های امسال ۱۵.۵ درصد کمتر از حد نرمال بوده است، گفت: فروردین سال آینده نیز ماهی نسبتا خشک همراه با بارندگی های کمتر از نرمال خواهد بود. احد وظیفه، درباره میزان بارندگی و وضعیت دما در کشور طی هفته جاری اظهارکرد: طی […]

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به اینکه مجموع بارندگی‌های امسال ۱۵.۵ درصد کمتر از حد نرمال بوده است، گفت: فروردین سال آینده نیز ماهی نسبتا خشک همراه با بارندگی های کمتر از نرمال خواهد بود.

احد وظیفه، درباره میزان بارندگی و وضعیت دما در کشور طی هفته جاری اظهارکرد: طی هفته جاری درپی بارش در نیمه شمالی کشور، از چهارشنبه هوای نسبی سردی از عرضهای شمالی وارد می‌شود و کاهش دمای موقت را در پی دارد. از روز چهارشنبه تا اوایل هفته بعد هوای نسبتا سردی را در کشور و بخصوص در نیمه شمالی کشور انتظار داریم. 

وی افزود: در نتیجه از امروز( ۲۲ اسفندماه) به مدت یک هفته بخصوص در عرض‌های شمالی کشور و از جمله در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و سواحل شمالی کشور و در شمال شرق در خراسان شمالی و خراسان دمای هوا با افت نسبی همراه شده و در عرض‌های شمالی کشور بطور موقت بین ۵ تا ۱۰ درجه کمتر از نرمال هفته خواهد رسید.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: طی هفته جاری در سواحل جنوبی دریای خزر و استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش‌های خوبی را انتظار داریم و استان‌های غرب و جنوب غرب شامل چهارمحال و بختیاری، لرستان و همدان بارش دریافت خواهند کرد ولی نواحی جنوبی تقریبا بدون بارش خواهند بود  و در نواحی غربی بخصوص کرمانشاه، ایلام و خوزستان در هفته جاری و هفته آینده به‌طور نسبی بارش به شدت کمتر از نرمال خواهد بود.

وی اظهار کرد:  طبق نقشه الگوهای جوی، به نظر می‌رسد بارشهای تجمعی در فروردین ماه ۱۴۰۱ به طور نسبی کمتر از نرمال بشود، ضمن اینکه طی این هفته و هفته آینده در نیمه جنوبی و غرب کشور بارندگی‌ها به‌شدت کمتر از نرمال خواهد بود. این شرایط و در ادامه بارشهای کمتر از نرمال در فروردین سال آتی، در برخی مناطق و از جمله در مناطق غرب و جنوب غرب و بخصوص حوضه کرخه و شمال شرق و تهران می‌تواند کم آبی‌ و خشکسالی موجود را تشدید کند. این سناریو وضعیت جوی، دسترسی به آب را برای کشت آبی دربرخی مناطق مانند استان‌های  خوزستان و ایلام دشوارتر می‌کند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در ادامه توصیه کرد: کشاورزان از کشت محصولات آب‌بر پرهیز کنند و برای کنترل خسارت لازم است کشت بهاره  با محدودیت مواجه شود. به‌طور کلی تاکنون مجموع بارندگی‌ سال آبی جاری حدود ۱۵.۵ درصد کمتر از نرمال است. این میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته قدری بهتر است ولی پایین تراز حد نرمال است و در مجموع بارندگی‌های متوسط کشور در مناطق غربی،دامنه های جنوبی رشته کوه البرز، تهران سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی  بین ۲۵ تا ۵۵ درصد زیرنرمال و در مناطق یاد شده مقدار بارش حتی از سال قبل نیز کمتر است.

وظیفه تصریح کرد: با توجه به رخداد بارش کمتر از نرمال و کم‌بارشی یا خشکسالی موجود، از هم اکنون لازم و ضروری است در مصرف آب چه در زمینه کشاورزی و صنعت و چه  در زمینه مصارف خانگی و شرب، دستورالعملهای صرفه‌جویی را به جد رعایت کنیم.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار