کشاورزی نوین در خوزستان؛ فناوری ایرانی که فقط ابر قدرت‌ها دارند

تاریخ انتشار: یکشنبه 14 فروردین 1401 | 14:01 ب.ظ
کشاورزی نوین در خوزستان؛ فناوری ایرانی که فقط ابر قدرت‌ها دارند احیای زمین‌های بایر در خوزستان یکی از طرح‌های بزرگ زراعت در کشور است که نمونه مشابه آن در آمریکا و چین یافت می‌شود.

صنعت کشاورزی اکنون به یکی از مهم‌ترین صنایع جهان تبدیل شده که روزانه خوراک میلیارد‌ها انسان را روی کره زمین تامین می‌نماید.

انسان در ابتدا کشاورزی را برای تامین خوراک خود و خانواده آغاز کرد، سپس مازاد آن را به دیگران می‌داد تا دیگر نیاز‌های زندگی را تهیه کند.

اما این روند رفته رفته با توسعه روز افزون جوامع و افزایش چشمگیر جمعیت در جهان تغییر یافت و دولت‌ها این بار به صورت مستقیم وارد شده تا با توسعه کشاورزی خود، در تامین منابع غذایی مردم دست بالاتری را نسبت به سایر رقبا داشته باشند.

همین حالا هم اگر کشوری به لحاظ منابع غذایی و کشاورزی خودکفا باشد و بتواند خوراک دیگر نقاط جهان را هم تامین نماید، به لحاظ وزن سیاسی نسب به دیگر کشور‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اما آنچه  اینجا اهمیت می‌یابد، استفاده از منابع آبی کم در کشاورزی است.

در ایران که یکی از کشور‌های منطقه کم بارش خاورمیانه است و در کمربند خشکی جهان قرار دارد، استفاده کمتر و بهینه از منابع آبی ارزش دو چندان پیدا می‌کند.

استفاده از ماشین آلات کشاورزی پیشرفته و روش‌های نوین آبیاری و تنظیم سمپاشی به سبک جدید می‌تواند راندمان کشاورزی را چندین برابر افزایش دهد.

خوزستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است که با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اهدایی رهبر انقلاب به مردم این استان، زراعت بیش از پیش برای معیشت مردم اهمیت یافت.

همین طرح هدر رفت وسیع منابع آبی به دلیل نوین نکردن کشاورزی را به همراه داشت، اما یک شرکت تولید کننده صنایع کشاورزی نوین که از همان ابتدا در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری فعالیت می‌کرد، با روش‌های پیشرفته سعی کرد بهره برداری زراعت در خوزستان را افزایش دهد.

کشاورزی نوین در خوزستان؛ فناوری ایرانی که فقط ابر قدرت‌ها دارند

استفاده از ترنچر در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

میلاد خرمی نسب مدیر بازرگانی این شرکت صنعتی می‌گوید که محصولات و دستگاه‌های تولیدی آن‌ها تماما در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نقش داشتند.

او گفت: محصول تولیدی ما ترنچر یا «خندق کن» است که برای زهکشی زمین‌ها استفاده می‌شود و در شوره زدایی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تماما از ترنچر‌های کششی شرکت ما استفاده شد.

خرمی نسب می‌گوید: این دستگاه علاوه بر حفاری زمین، لوله گذاری نیز انجام می‌دهد و با استفاده از یک دستگاه ماهواره‌ای طول، عرض و ارتفاع را کنترل می‌نماید.

این دستگاه برای تسطیح زمین کشاورزی کاربرد دارد و قابلیت زهکشی و مزایای دیگر نیز دارد که می‌توان در کاشت و داشت و برداشت از آن بهره برد.

افزون بر آن می توان برای سمپاشی و کودپاشی و حتی آبیاری با استفاده از حسگرهای نصب شده روی دستگاه ها، روند این اقدامات را تنظیم کرد.

دستگاه‌های مختلف بر اساس نیاز روی ترنچر جایگذاری شده سپس یک حسگر یا کنترل بر روی آن نصب و از طریق یک ایستگاه زمینی ماهواره بر اساس نیاز هدایت می‌شود.

کشاورزی نوین در خوزستان؛ فناوری ایرانی که فقط ابر قدرت‌ها دارند

استفاده از ماهواره در کشاورزی!

به گفته آقای خرمی نسب این دستگاه ماهواره‌ای اطلاعاتی در مورد نقشه برادری زمین، توپوگرافی، تعیین میزان مساحت زمین و حجم جابجایی خاک برای تسطیح زمین ارائه می‌دهد.

در حقیقت ایستگاه زمینی از امواج ماهواره‌ای اطلاعات گیاه را گرفته و به دستگاه ارسال می‌کنند، سپس به کنترل نصب شده روی دستگاه دستور می‌دهد.

مدیر بازرگانی این شرکت صنعتی می گوید که تمامی دستگاه‌ها را خودمان تولید می‌کنیم و تولیدات سالانه را به همه نقاط جهان صادر هم می‌کنیم.

در تولید سامانه ماهواره‌ای نیز بعد از آمریکا و چین، سومین کشور دارنده این دستگاه ایران است که از سوی شرکت دز تولید می‌گردد.

علاوه بر ترنچر‌ها یا خندق کن‌های تولیدی این شرکت نیز علاوه بر سرعت بالاتر و جابجایی و حمل راحت تر، قیمت آن یک پنجم مشابه خارجی آن است.

استفاده از ماشین آلات پیشرفته کشاورزی؛ اقدامی که نیاز به توسعه دارد

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که با دستور رهبر انقلاب در اراضی خوزستان و ایلام پس از جنگ و به منظور ایجاد کسب و کار و همچنین احیای زمین‌های بایر اجرا شد که یکی از طرح‌های مهم توسعه کشاورزی در ایران به شمار می‌رود.

در این طرح هزاران هکتار از اراضی بایر و مرده با روش‌های نوین کشاورزی احیا شدند.

اسماعیل حسین زاده کشاورز اهل هندیجان که ده‌ها هزار هکتار زمین کشاورزی دارد، می‌گوید شرکت نصر میثاق که متولی اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است، به صورت وسیعی از ماشین آلات برای طرح‌های خود استفاده می‌کرد.

آقای حسن زاده گفت: بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی خانواده ما زهکشی شد که از طریق همین دستگاه‌های حفاری و خندق کن اجرایی شد.

او می‌گوید اما در برخی نقاط نیز با استفاده از بیل و کلنگ تسطیح اراضی صورت گرفت و افزون بر آن در برخی مکان‌ها نیز زمین همچنان ناهموار است و آب به بعضی مناطق نمی‌رسد.

استفاده از ماشین آلات پیشرفته در کشاورزی نه تنها سرعت کار را افزایش می‌دهد، بلکه هزینه‌ها را هم به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

بهره بردن از این دستگاه‌ها در حفاری و احیای زمین‌های بایر اقدامی است که از دیدگاه برخی کارشناسان بسیار مطلوب است، اما فعالان محیط زیست همچنان انتظار دارند، استفاده از روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی توسعه یابد، اقدامی که جهاد کشاورزی مدعی است، در حال وسعت بخشیدن به آن است.


آخرين اخبار
پر بحث ترين
تجهیزات آشپزخانه
شهرزیبارا شهروند زیبا می سازد
نفت
تابناک وب
ثبت نام تحصیلی
تابناك وب
محل كد آمار